Inlägg från: Oj vad det blåser |Visa alla inlägg
  • Oj vad det blåser

Vi som hade krystvärkar längre än en timme!

Ni som haft krystvärkar länge, har ni fått någon förklaring till varför det var så? Varför tog det sån lång tid? Dålig teknik, utmattade, fel ställning m.m.???

För mig tog det 2 timmar att krysta, men det slutade med sugklocka. Jag har aldrig riktigt fått någon egentlig förklaring till varför det blev så föutom att de sa att bebisen var stor (Vägde 3700g och var 36cm runt huvudet). Men så stor var han ju inte.

Blir så avundsjuk då jag läser om folk som krystat i typ en kvart, eller bara hann med tre krystvärkar m.m. Så låter ju det som riktiga drömförlossningar. Jag tyckte att krstvärkarna gjorde ondast av allt och jag kunde inte få någon bedövning. Så för mig var det en ganska hemsk förlossning.

Hur har ni andra upplevt det, som haft ett långt krystskede?

• Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!
  • Oj vad det blåser

Jag blev också väldigt peppad av min BM och hon var både erfaren och jättetrevlig. Och hon sa efteråt att det förmodligen inte kommer att vara lika svårt att föda ett till barn ifall vi någonsin ville ha syskon. Men jag fick egentligen aldrig någon riktig förklaring på varför det bev sådär jobbigt så länge. Jag var ganska tankspridd då hon kom in till min på BB kvällen efter och gav mig journalen så jag frågade väl aldrig riktigt.

Jag hoppas nu att kommande förlossning ska gå lite lättare. Men man börjar ju bli lite nervös över att måsta uppleva det där hemska igen. Funderar massor på bedövningar och hur man ska göra med det.

• Oj vad det blåser
    fivekids skrev 2011-03-26 06:51:44 följande:
    Hej
    Värksvaghet, relativ bäckenträngsel, ineffektiva krystvärkar, barnets läge (vidöppet läget) eller vissa bjudningar tar längre tid att krysta ut. Är mamman väldigt trött pga långt öppningsskede krystar hon längreman "orkar" helt enkelt inte krysta effektivt.
    Andra barnet brukar gå lättare.
    De flesta kvinnor föder med lätthet barn till ca 4 kg huvudets omfånf om det är 36 eller 38 cm har inte så stor betydelse ,ofta är det faktiskt så att ett större barn trycker på mer . 
    Men man undrar ju varför det blir så. Är inte kvinnor skapta till att föda barn mera?? Vad kan man själv göra för att slippa detta h-vete en gång till? Vad räknas som lång öppningsskede?
  • Oj vad det blåser
    Kazeer skrev 2011-03-26 13:53:26 följande:
    Jag hade krystvärkar i fyra timmar. Den första timmen uppmanades jag att andas mig igenom värkarna. Sedan var det dags att börja jobba.

För min del tror jag att det delvis berodde på dålig teknik. Sedan vet jag inte om det spelade roll att jag blev igångsatt med gel på omogen tapp. Jag fick värkstimulerande dropp. Barnet var litet, vägde 2095 g. Förlossningen avslutades med sugklocka.

Konstigt nog så upplevde jag inte dessa fyra timmar som jobbiga. Den jobbiga delen av förlossningen var öppningsskedet.
    Varför fick du inte krysta med en gång? Låter ju som plågeri och bara ligga med krystvärkar en hel timme. Min kropp krystade av sig själv liksom, hade aldrig kunnat hålla emot första timmen.
Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!