• Oj vad det blåser

Vi som hade krystvärkar längre än en timme!

Ni som haft krystvärkar länge, har ni fått någon förklaring till varför det var så? Varför tog det sån lång tid? Dålig teknik, utmattade, fel ställning m.m.???

För mig tog det 2 timmar att krysta, men det slutade med sugklocka. Jag har aldrig riktigt fått någon egentlig förklaring till varför det blev så föutom att de sa att bebisen var stor (Vägde 3700g och var 36cm runt huvudet). Men så stor var han ju inte.

Blir så avundsjuk då jag läser om folk som krystat i typ en kvart, eller bara hann med tre krystvärkar m.m. Så låter ju det som riktiga drömförlossningar. Jag tyckte att krstvärkarna gjorde ondast av allt och jag kunde inte få någon bedövning. Så för mig var det en ganska hemsk förlossning.

Hur har ni andra upplevt det, som haft ett långt krystskede?

• Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!
  • Liszan

Åh, jag vet precis vad du menar!

Jag krystade i nästan 2,5 timmar (!!!) och precis då de skulle fästa sugklockan lyckades jag få ut min bebbe. Han vägde 3705 gr och hade 35 cm i huvudomfång- ganska likt dina mått!

Innan de skulle dit med sugklockan tömde de min kissblåsa, antagligen med nån form av nål som de tryckte i mitt kisshål-det gjorde så j***a ont!!!! Tror att den smärtan gav mig ytterligare kraft (på nåt konstigt vis) och på så sätt gick det....

Jag har inte heller fått nån förklaring. Dessutom provade jag olika ställningar, klassisk på rygg, på sidan och även bakvänt, så att jag stod på knän på sängen och lutade mig mot huvudänden..,.

Barnmorskan och även sköterskan som var med var båda rätt unga. BM hade "bara" 4 års erfarenhet, jag undrar om det kan ha nån betydelse? Man kanske kan hitta en annan teknik för att förkorta smärtan? För precis som du säger, krystvärkarna var ju extremt smärtsamma, inget mot de "vanliga" värkarna...

Däremot måste ju jag säga att barnmorskan var trevlig och sa hela tiden att jag var duktig och "lite till, lite till" varje gång jag krystade. Tills jag till slut utbrast: Jag har krystat i över timme, hur mycket är fan lite till?!?!?!??

• ladysoul77

Jag krystade också länge vid min första förlossning. Det slutade med sugklocka. Jag har för mig att förklaringen var ett långt värkarbete (20 timmar) samt en stor bebis på 4,2 kg. Sedan går "värksvaghet" i släkten. Min mamma hade otroligt ineffektivt värkarbete och både jag och min bror är födda med sugklocka. Jag hade epidural också, och det kan vara svårt att känna då man ska krysta då har jag läst. 

Min andra förlossning hade jag dock bara en halvtimmes krystvärkar. Det kändes att de gjorde nytta och var en HELT annan upplevelse. Inte särklit smärtsam och bara häftig!

• Oj vad det blåser

Jag blev också väldigt peppad av min BM och hon var både erfaren och jättetrevlig. Och hon sa efteråt att det förmodligen inte kommer att vara lika svårt att föda ett till barn ifall vi någonsin ville ha syskon. Men jag fick egentligen aldrig någon riktig förklaring på varför det bev sådär jobbigt så länge. Jag var ganska tankspridd då hon kom in till min på BB kvällen efter och gav mig journalen så jag frågade väl aldrig riktigt.

Jag hoppas nu att kommande förlossning ska gå lite lättare. Men man börjar ju bli lite nervös över att måsta uppleva det där hemska igen. Funderar massor på bedövningar och hur man ska göra med det.

• Pojkemamma

Jag hade över tre timmar där jag aktivt krystade (enbligt journalen, enligt mig själv så krystade jag 3 h 50 min).

"Ja han var ju stor..."  var det enda de sa. Han vägde 4700 och hade 38 cm i huvudomfång. Det blev sugklocka till slut. Det är inget trauma eller så men jag kan inte riktigt släppa att de lät mig ligga så länge. Varför? Jag var såååå rädd att det skulle gå illa med sonen då jag väntat på honom i sex år, jag var så rädd att "snubbla på mållinjen". 
    Jag kände ju att han satt på samma ställe och att inget hände när jag krystade. Tillslut när han skulle ut försvann värkarna, fick krysta ut honom med fjösvärkar.

Det är konstigt att de inte vet. Vafasen vi kan flyga till månen, men vi kan inte ta reda på varför det kan ta lång tid och krysta??!!

• CMH

Jag krystade i 1 timme och 10 minuter, jag har inte fått nån förklaring men har väl insett i efterhand själv vad som "gjordes fel". Jag föddes liggandes på rygg, eller halvsittandes sådär som dom flesta.
    Efter varje krystning så satte jag ihop knäna mot varandra (det kändes skönare än att ha dom isär) så bebisens huvud åkte ju tillbaka in hela tiden, när jag krystat i nästan en timme så sa BM det till mig "Sätt inte ihop knäna för då sjunker huvudet tillbaka in" Men va faan kunde hon inte sagt det tidigare?! Är väl inte min sak att tänka på?! Under denna timme hade bebisen även låga hjärtljud vilket jag fick veta efteråt, så det var rätt bråttom att få ut honom.
    Nej usch jag blir bara arg när jag tänker på det, hur som helst så gick det bra och sonen har inte fått några men av förlossningen iaf :) Men om den BM kliver in i rummet nästa gång jag ska föda så åker hon ut med huvudet före... Hon hade "bara" varit BM i 1.5 år fick jag veta efteråt, en ung tjej också. Jag som ville ha en äldre mysig BM med massa års erfarenhet, jaja :P

• Margarit

Jag krystade i 1h13 minuter och slutligen kallade de in en till barnmorska som tryckte på magen och sonen kom ut med buller och bång och jag fick en total sfinkterruptur på kuppen.

Sonen var 4570g med ett huvudomfång på 37 och jag bara antog att det var skälet till varför det tog så lång tid att få ut honom. Frågade aldrig.

• ladyshady

Med min tvåa krystade jag i ca 70 minuter.
    Jag låg på sidan i fosterställning och på rygg.
    Hon var 52,5 cm lång, 4040gram och 37,5 cm runt huvudet.

Fick ingen förklaring till varför det tog lång tid.

Med trean i höstas tog det 10-15 minuter så var hon ute. Hon var 51 cm, 3380 gram och 36 cm runt huvudet.

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Isola80

Jag krystade i 3 timmar för att få ut en liten tjej på 3100 g och 51 cm. Huvudomfånget har jag inte koll på för de skrev 31 cm men det måste ha varit felmätt för på efterkontroll var det kanske 36 cm.

Hon låg i vidöppen bjudning och det är väl den förklaringen jag fått till varför det tog så lång tid. Jag slapp sugklocka men hade en hel del värkstimulerande dropp på slutet då min kropp inte orkade mer. Hade ingen epidural som ju kan minska på värkeffektiviteten.

• Skarpa

Med första barnet hade jag krystvärkar i nästan tre timmar. Jag hade tagit eda och fick värkstimulerande dropp i slutet av öppnignsskedet, men jag hade inga problem att känna krystreflexen. Dotterns huvud åkte inte ner något med krystningarna, så därför tog det sådan tid. Hon fick hjälp av sugklocka över en kant där hon stod stilla ett bra tag, men sedan lyckades jag krysta ut henne utan sugklocka. Drygt som tusan!

Andra barnet tog också sin tid på sig att komma ner med huvudet, men med henne behövde jag bara krysta 17 minuter.

• mum27

Hej
    Värksvaghet, relativ bäckenträngsel, ineffektiva krystvärkar, barnets läge (vidöppet läget) eller vissa bjudningar tar längre tid att krysta ut. Är mamman väldigt trött pga långt öppningsskede krystar hon längreman "orkar" helt enkelt inte krysta effektivt.
    Andra barnet brukar gå lättare.
    De flesta kvinnor föder med lätthet barn till ca 4 kg huvudets omfånf om det är 36 eller 38 cm har inte så stor betydelse ,ofta är det faktiskt så att ett större barn trycker på mer . 

Svar på tråden Vi som hade krystvärkar längre än en timme!