Vi som hade krystvärkar längre än en timme!
Med min första hade jag krystvärkar i 19 minuter sen var han ute (kanske inte man ska berätta här
). Men när jag skulle ha andra så krystade jag och krystade men inget hände. Tog nästan 1 timme innan hon var ute (jag bad faktiskt självmant om sugklocka fast att jag alltid fasat för detta då en kompis sprack väldigt mkt när hon blev förlöst med sugklocka - dock så sa de att det inte var dags än med sugklocka och som sagt till sist kom ju den "jäkla ungen" som jag kallade henne innan hon kommit ut
). Nu tog det inte fullt 1 h för mig men nästan. Det kändes dock som jätte lång tid pga att jag verkligen trodde att det skulle gå snabbt då det gjorde det med första.. Förklaringen var dock att hon låg felvänd med huvudet (tittade uppåt istället för neråt eller tvärtom) och det gör att de är mkt svårare att få ut. Hon hade ett huvudmått på 36 (sonen hade 34) och när de ligger "felvända" så plussar det på ytterligare 2 cm enligt barnmorskan.. Barnmorskan sa även att det inte hade gott om jag inte var förstföderska (sen om hon menade att det hade blivit sugklocka eller kejsarsnittt det vet jag inte..)..
Ni andra som det tagit så lång tid för - låg era barn rätt?? Tycker verkligen synd om alla som har långdragna förlossningar. Min andra tog ju bara lite längre tid än första och det var pga krysvärkarna tog ut på tiden - igentligen var jag bara inne 3 h på förlossningen så jag har inte rätt att klaga - men känslan av att inte få ut barnet minns jag fortfarande.. Troligtvis för att det var så psykiskt jobbigt att höra att det händer inget vi får ändra ställning hela tiden - när jag samtidigt minns första förlossningen där allt gick på räls.. Så som sagt det var uttröttande med själva förlossningen men för mig var det nog det psykiska som höll på att ta knäcken på mig..
? De är ju inte kloka.. Mig skulle de ha ståendes i sängen mot gavlen - men de fick snällt lyfta upp mig helt till den ställningen för jag kunde verkligen inte själv göra det.. Likaså när jag skulle ner eller ligga på sidan.. Kan tilläggas att jag har haft väldigt intensiva värkar från början tills att barnet är ute - vilket gjort att jag har ingen "vila" emellan värkarna utan de bara kommer och kommer så det är inte någon tid emellan att vila eller ändra ställning... Dock har jag det hellre så och en snabb förlossning så jag klagar inte bara förklarar varför det blev så svårt att ändra ställning även om det var små ändringar som skulle göras..