Skillnad mellan betyg G och VG "i verkligheten"?
Just nu läser jag några lösa distanskurser på universitetsnivå. I början av terminen jobbade jag fortfarande och halkade därmed efter lite i studietakten. Jag hade tänkt i min enfald att distanskurser kunde man lägga upp fritt efter eget huvud men tydligen fanns det ändå vissa deadlines att hålla om man vill ha högre betyg än G på kursen och dessa blev svåra att hålla då jag inte hade så mycket tid där i början. Nu kämpar jag mig blå för att komma ikapp, perfektionist som man är så vill jag ju gärna ha högsta betyg, men det stressar mig och med stressen blir jag lite blockerad och har svårt att prestera så bra som jag skulle vilja. Så nu funderar jag på vad G på ett par-tre kurser egentligen gör för skillnad i realiteten, jämfört med VG.
Jag har tänkt att söka till ett program till hösten, då har jag ju tiden på min sida från början och kommer kunna planera och prestera bättre känner jag. Är det då "okej" att nöja sig med G på dessa kurser jag nu läser om resterande betyg kommer bli bättre? Hur ställer sig framtida arbetsgivare till betyg på enstaka kurser, så länge man har den examen som krävs för arbetsuppgifterna?