• Lille Gris

Skillnad mellan betyg G och VG "i verkligheten"?

Just nu läser jag några lösa distanskurser på universitetsnivå. I början av terminen jobbade jag fortfarande och halkade därmed efter lite i studietakten. Jag hade tänkt i min enfald att distanskurser kunde man lägga upp fritt efter eget huvud men tydligen fanns det ändå vissa deadlines att hålla om man vill ha högre betyg än G på kursen och dessa blev svåra att hålla då jag inte hade så mycket tid där i början. Nu kämpar jag mig blå för att komma ikapp, perfektionist som man är så vill jag ju gärna ha högsta betyg, men det stressar mig och med stressen blir jag lite blockerad och har svårt att prestera så bra som jag skulle vilja. Så nu funderar jag på vad G på ett par-tre kurser egentligen gör för skillnad i realiteten, jämfört med VG.

Jag har tänkt att söka till ett program till hösten, då har jag ju tiden på min sida från början och kommer kunna planera och prestera bättre känner jag. Är det då "okej" att nöja sig med G på dessa kurser jag nu läser om resterande betyg kommer bli bättre? Hur ställer sig framtida arbetsgivare till betyg på enstaka kurser, så länge man har den examen som krävs för arbetsuppgifterna?

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Svar på tråden Skillnad mellan betyg G och VG "i verkligheten"?
  • Stårscha

Enligt mina erfarenheter är det väldigt få som bryr sig om betyg överhuvud taget.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Kjell2
    Stårscha skrev 2011-03-24 12:48:06 följande:
    Enligt mina erfarenheter är det väldigt få som bryr sig om betyg överhuvud taget.
    Håller med - men har man bara G eller motsvarande bör man nog kunna ge en förklaring.

Undantag - jurister och stipendieansökningar
  • Gaytjej

Det är inte en jäkel som någonsin har tittat närmare på mitt examensbevis och räknat G:n och VG:n och jag har inte hört om någon annan som råkat ut för det heller - men visst, det kanske varierar mellan yrkeskårerna? Arbetsgivare brukar vara mer intresserade av andra kvalitéer!

Av alla mina vänner som är akademiker så vet jag bara en som gått ut med VG:n rakt över. Hon är nog dessutom den av oss som tjänar minst idag och vars kompetens (som är väldigt, väldigt stor) är minst utnyttjad.. (hon har för övrigt sagt upp sig nu och ska bli sin egen istället). 

Sätt ditt välmående i första hand. Ibland behöver man vila lite i att nöja sig med ett G! Ska du satsa på VG så välj de kurser som intresserar dig eller som du tror kan vara viktiga för dig i ditt framtida yrkesliv.  

• Lille Gris
    Gaytjej skrev 2011-03-24 12:58:57 följande:
    Sätt ditt välmående i första hand. Ibland behöver man vila lite i att nöja sig med ett G! Ska du satsa på VG så välj de kurser som intresserar dig eller som du tror kan vara viktiga för dig i ditt framtida yrkesliv.  
    Jo, dessa kurser intresserar mig mycket och känns som en viktig grund för min önskade framtid. Men studieovan som man är efter 15 års heltidsarbete så var jag kanske lite för optimistisk när jag kastade mig in i detta 

Så då är det "tillåtet" att svälja sin stolthet, tillfälligt sänka sina höga krav och sikta mot ett G och istället jobba på att hitta sin egna studieteknik och komma in i det nya livet som student? Det tar emot i lilla egot, men känns ändå väldigt skönt att höra. Då bestämmer jag mig nog härmed att jag gör så, bättre att vara sen och få G än att sträva för högt och falla platt som en pannkaka.

Tack!
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • tantS

Jag släppte all tanke på prestige när jag började högskolan. Det räcker att man är godkänd på kursen sen är det sällan någon som bryr sig om ifall du är väl godkänd eller bara godkänd. Ingen har någonsin ifrågasatt mina betyg iaf. Har kanske VG i 10% av kurserna.

• Stårscha

Om jag själv däremot någonsin hamnar i anställande position så kommer jag att lägga stor vikt vid betyg. Och gärna arbetsprov!

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Kjell2

Väldigt generellt.

Bättre att ha lite blandat betyg och andra aktivitere än bara MVG och inget annat

• Simben

här lärde jag mig nåt nytt trodde bara man kunde få godkänt eller icke godkänt på unversitetet..alltså typ antingen klarar man tentan eller vad det nu  är eller blir det omtenta...men så är det alltså inte?

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Kjell2
    Simben skrev 2011-03-24 15:17:20 följande:
    här lärde jag mig nåt nytt trodde bara man kunde få godkänt eller icke godkänt på unversitetet..alltså typ antingen klarar man tentan eller vad det nu  är eller blir det omtenta...men så är det alltså inte?
    De flesta kurser har någon form av betygssystem utöver G och IG dok inte alla. Står i kursbeskrivningen.
  • Simben
    Kjell2 skrev 2011-03-24 15:38:54 följande:
    De flesta kurser har någon form av betygssystem utöver G och IG dok inte alla. Står i kursbeskrivningen.
    okej..kursplanen har inte kommit ut än så jag får se vad det står i den senare om jag nu ens kommer in på linjen jag vill in på men alltid kul att lära sig nåt nytt
    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Seven Costanza
    Kjell2 skrev 2011-03-24 13:20:20 följande:
    Väldigt generellt.

Bättre att ha lite blandat betyg och andra aktivitere än bara MVG och inget annat
    Men MVG är det väl åtminstone inga kurser som har på universitetsnivå? Har jag aldrig hört talas om.

På juristprogrammet är det Underkänd, B, Ba och Ab och på några andra utbildningar 1-5 där 1 är underkänd. På de allra flesta kurser/program har man bara Underkänd, G eller VG, så  att förklara varför man bara fick G som Kjell2 skrev i inlägg 2 tror jag inte många behöver göra på intervjun. Det är inte vanligt att ha övervägande del VG enligt min erfarenhet, åtminstone inte på de äldre universiteten. Här är det ganska svårt att få VG i slutbetyg på en kurs (humanioraämnen).

Min erfarenhet är att med bara bra betyg och dålig social kompetens och dåligt driv kommer man inte så långt på en arbetsintervju, men om två kandidater verka ha potential att fungera lika bra i arbetsgruppen så kanske betygen spelar roll. Det beror ju på vilket yrke det gäller. En ingenjörsexamen t ex garanterar inte på något sätt att du redan kan det som efterfrågas i yrket, men arbetsgivaren ser att du har en allmänt god förmåga att lära dig nya saker iom att du klarat programmet fram till examen. Du måste ändå läras upp för yrket så betygen blir inte viktiga. Däremot som jurist ska du direkt applicera det du lärt dig och betygen används till själva urvalsprocessen på ett annat sätt. I teorin borde detta gälla även för t ex läraryrket då det borde vara viktigt att ha höga betyg i sina ämnen så att man kan se att läraren har väsentligt högre ämneskunskaper än eleverna, men i undersökningar på vad som mest efterfrågas vid anställning av lärare kommer betygen först på 4-5 plats.
  • cey
    Kjell2 skrev 2011-03-24 15:38:54 följande:
    Alla kurser jag har läst har varit graderade A-F utom ett fåtal som varit G/IG eller pass/fail som det kallas.

För att svara på ursprungsfrågan. Det skijler en del mellan olika program. På till exempel jurstlinjen är ju betygen otroligt viktiga. Men på de allra flesta program har det inget som helst betydelse när man sen ska söka jobb. I de allra flesta fall ser blandade betyg och många aktiviteter utanför skolan bättre ut än toppbetyg rakt av, men det beror ju lite på vilket jobb man söker.

Det finns dock två gånger betygen spelar stor roll. Det ena är om man vill resa utomlands på utbytesår, det andra är om man ska söka stependier.  
Svar på tråden Skillnad mellan betyg G och VG "i verkligheten"?