Min pojkvän kan inte ta kritik
Hej, min kille och jag har ett i stort bra förhållande. Förutom att han inte kan ta kritik.
Jag kan lägga fram saker hur försiktigt som helst - att jag vill att han hör av sig mer, visar mer uppskattning, inte ska vara så lättirriterad - när jag vill visa vad jag känner.
Detta är inte så ofta, kanske var tredje vecka eller så att vi har ett sånt samtal.
Detta eftersom han på sistone bara blivit mer och mer negativ och hör av sig mindre, enligt honom för att han har för mycket att göra. (Vi är på distans)
I alla fall, varje gång jag säger hur jag känner - jag formulerar mig alltid "Jag känner att.." istället för "Du gör aldrig..." för att inte låta anklagande - så tycker han det är tjat. Jag "tjatar hela tiden" och om jag har kritik så borde jag dumpa honom istället, enligt honom.
Jag har försökt förklara att man måste kunna ge och ta kritik utan att han blir förbannad, då menar han att jag "retar upp honom". Kort sagt, all kritik jag har som är befogad är tjat, och jag retar upp honom och får skylla mig själv när han blir arg och grinig.
Alltid blir det jag som får säga förlåt och krypa till korset, medan han låter mig veta att han inte tolererar tjat. Han ältar även bråken vi har i evigheter efteråt, och även om det bara är ett tjafs i månaden så är det "hela tiden" enligt honom.
Han har aldrig fel, inget beror på honom. Även när han medger att han gjort fel så beror det på något jag gjort fel först. När jag föreslår att han gjort fel så låter det "du skyller bara på mig". I verkligheten gör han likadant.
I övrigt är han underbar och perfekt på alla sätt så jag vill inte dumpa honom.
Jag är verkligen ingen dörrmatta och jag vägrar hålla med honom hela tiden, så hur fan bemöter man någon som inte tål kritik? Hur lär man honom att det inte hjälper att bli arg och anklaga mig för tjat?
Hur bemöter jag "Du retar upp mig så det är klart jag blir arg"?
Några tips på omvänd psykologi man kan köra?