Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Embla skrev 2011-03-26 01:36:16 följande:
    Det är klart att det ibland kan vara svårt att förstå vissa dialekter, inte bara skånska. Har du hört ekshäradsmål någon gång? Bara för att det är obegripligt betyder det dock inte att det är fult.

Saken med malmöitiska är att det är så fult, helt enkelt. Att det är svårt att förstå gör inte saken bättre,men det är inte vad jag har emot dialekten.

Jag hade en kille på min kurs som kom från Malmö. Ingen begrep vad han sa. Han var inte heller kapabel att prata mindre på dialekt och mer tydligt, så vi hade en del kommunikationsproblem. Jag tyckte synd om honom, det måste vara hemskt att försöka komma med sina kommentarer i klassen och allt man får tillbaka är ett "Ursäkta, vad sa du?", "Kan du ta det igen?" och " Va???"
    Intressant, var hölls kursen? Norr om Götaland förmodar jag/hoppas jag? /Skåning som har svårt att förstå att det skulle vara sååå obegripligt och blir lite irriterad när folk flyttar till Skåne för att t ex plugga och sedan klagar på att de inte förstår infödingarna.
  • Seven Costanza
    Linda1976 skrev 2011-03-25 23:19:26 följande:
    Sen vill jag påpeka att Kattis Ahlström och Måns Zelmerlöw INTE pratar lundensiska. De pratar "hej, jag har flyttat till Stockholm och försöker mig på rikssvenska men det går åt helvete"-dialekt.
    Fast de är inte värst, Måns har ju såvitt jag förstått åtminstone en förälder som är från Göteborg, det neutraliserar kanske lite även om det låter lite fejk. De som är värst är enligt mig definitivt Carolina Gynning och Patrik Ekwall, de har ju rätt bred sydvästskånska med diftonger kombinerad med stockholmsintonation, fruktansvärt fult Kräks. Men de flesta ickeskåningar hör bara att de pratar "skånska" och märker inte att intonationen är helt fel då den för dem är helt normal. Måns och Kattis kan i alla fall rulla på r:en.
  • Seven Costanza
    Kokomo skrev 2011-03-26 00:57:01 följande:
    Tycker de pratar rätt fint faktiskt. Då är det värre med Björn Ranelid som inte kan bestämma sig för om han ska rulla på r:en eller inte och blandar hejvilt mitt i meningar. Väldigt underhållande.
    Åh, Björn, hans dialekt är ju helt obeskrivlig, enligt honom finns ingen annan på denna jorrrd som kan prata som han.... Men jag vet en lundatjej i 25-årsåldern som pratar ungefär så med samma märkliga r. Andra tycker att hon har talfel .  Jag gillar skånskan, även om mitt sätt att prata skånska har ändrat sig lite genom åren efterhand som jag flyttat runt. Men de skorrande r:en försvinner aldrig; där går min gräns för hur mycket jag kan släta ut och ändå känna mig som mig själv.
  • Seven Costanza
    fluu skrev 2011-03-26 03:12:54 följande:
    Olika. Lundadialekt är ganska gulligt,låter tryggt på nåt vis. Malmöitiska är ju bara fånigt. Höörsnacket ska vi inte ens tala om. Nära Halland är charmigt.
    Men generellt sett så tycker jag det är ganska fult(utom när Niels Jensen pratar..sexy!)

Det är dock rätt fint när det sjungs kom jag på nu,...
     Gillar du Emil Jensen? Han låter rätt fin när han sjunger på skånska tycker jag (vispop).
  • Seven Costanza
    fluu skrev 2011-03-26 03:16:59 följande:
    Ingen aning om vem det är.
    Nej, det var väl menat som ett underförstått tips
  • Seven Costanza
    Kokomo skrev 2011-03-27 14:14:57 följande:
    Alltså, var har man varit hela sitt liv om man inte förstår skånska? Uppvuxen på ett hermetiskt tillslutet rum på Språkrådet, eller vad? Okej att det kan vara svårt att förstå riktigt grov eller ålderdomlig dialekt men det gäller ju ALLA dialekter, inte bara skånska. Att säga att man inte förstår skånska i allmänhet får mig att tro att man har extrema problem med antingen hörsel, inlärning, fantasi eller att man helt enkelt är nyanländ till sverige. Allt annat måste bero på att man är dum i huvudet.

/Provocerad icke-skåning
    Håller helt med. Roligt med en icke-skåning som inte kör med det sedvanliga "åh jag förstår ingenting av den där gröten", känns bara som att vissa inte ens försöker.
  • Seven Costanza
    cherrycupecake83 skrev 2011-03-27 12:17:21 följande:
    hade velat ha en "annat" knapp också för det beror helt på var ifrån de kommer.. skåne är stort!
    själv är jag och min familj ifrån Helsingborg och tycker att den dialekten är härlig likaså blekinge and so on.. men Malmö dialekt låter för bräkigt.. fast ifs ingen dialekt vart man än kommer ifrån i vårt avlånga land låter bra om man bräker på mer än vad man skall...
    Hmm, hur menar du nu? Du skriver "Skåne är stort" och börjar sedan prata om Helsingborgsdialekt och Blekinge jämfört med Malmödialekt... varför drar du in att Blekinge är härligt? Om du nu inte menar blekingska vilket ju åtminstone är en dialekt men ändå helt irrelevant. Den här tråden handlar om skånska. Om du tycker att skåningarna runt Bromölla pratar blekingska snarare än skånska så kan det ju vara sant, men då  hör ju ändå inte det hemma i en diskussion om skånskan..... Förvånad. Förstår inte vad ville ha sagt med "blekinge". Skåne ÄR stort men inte så stort att vi helt plötsligt tagit över Blekinge Flört. Men visst är Blekingedialekten annorlunda mot västskånskan, härlig håller jag dock inte precis med om.
  • Seven Costanza
    cherrycupecake83 skrev 2011-03-27 19:53:35 följande:
    Jag menar att det beror ju på. Beror ju var i skåne man kommer ifrån .. jag kan då inte säga att skånska är fint beror ju helt på vilken ort man kommer ifrån... malmödialekten är minst attraktivt no offense! 
    Jaha, men vad jag menade var att jag inte förstod varför du överhuvudtaget drog in Blekinge i det hela, om det nu beror på var i Skåne man kommer ifrån.  Jag pratar inte Malmödialekt heller så mig spelar det ingen roll att du tycker att den är minst attraktiv, men man kan ju hålla Blekinge utanför resonemanget om skånskan. Jag tyckte att det var märkligt.
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?