• Clara98

Min valp på 5 månader dreglar jättemycket! Hjäälp!

Hej!
    Min valp på 5 månader dreglar otroligt mycket!
    Idag har han varit ute nästan hela dagen, och käkat bland annat pinnar och löv.
    Någon som vet varför han dreglar så mycket? Vi boktavligen badar i dregel här hemma...

Häromdagen hade han varit nere i komposten och ätit en purjolök, som han senare på dagen spydde upp... vet att lök är giftigt, och tyvärr var inte jag hemma den dagen han åt den. Han hade på något sätt smitit ut och gått ner till komposten.

Behöver hjälp! Är väldigt orolig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 17:16
    Han har även diarré!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 17:30
    Kan säga att han också har börjat klia sig något otroligt dom senaste veckorna. Har tänkt att det kanske är fodret (eftersom vi bytte. Han började klia sig efter att vi skaffade det andra fodret.)
    Det kanske har något samband?

• Svar på tråden Min valp på 5 månader dreglar jättemycket! Hjäälp!
  • Clara98

Vår uppfödare har konto just på det djursjukhuset. Dom blir nog inte så glada om vi åker någon annanstans. (är fodervärdar)
    Vi tvekar eftersom vi ville höra oss om vad det var.
    Men nu klär vi på oss för att åka.
    Återkommer efter sjukhusbesöket.

• hmcc
    Clara98 skrev 2011-03-26 17:43:49 följande:
    Ja, men vi väntar på svar från uppfödaren.

han har dreglat såhär innan, men då har han kommit åt ett batteri... och vi lämnar ingenting framme som han kan tugga på som är farligt (inne alltså....), så han måste ha ätit något som han hittat ute...
    Om han dregglade senast då han åt ett batteri kan man förutsätta att det är nåt farligt denna gången också.

Om uppfödaren är rädd om hunden så låter hon er åka till ett annat djursjkhus annars har hon i värsta fall snart ingen hund att avla på.
  • Clara98

Ja, naturligtvis låter hon oss göra det! Men det är ju inte så roligt att betala flera tusen mer än vad man behöver bara för att just det sjukhuset inte hade plats ;)
    Men nu mår han bättre!
    Vi ska avvakta tills imorgon. Blir det värre så åker vi, blir det inte det så stannar vi hemma.
    Han är mycket piggare nu, äter på sitt ben, viftar på svansen när folk kommer in genom dörren, har slutat dregla etc.

• hmcc
    Clara98 skrev 2011-03-26 19:25:46 följande:
    Ja, naturligtvis låter hon oss göra det! Men det är ju inte så roligt att betala flera tusen mer än vad man behöver bara för att just det sjukhuset inte hade plats ;)
    Men nu mår han bättre!
    Vi ska avvakta tills imorgon. Blir det värre så åker vi, blir det inte det så stannar vi hemma.
    Han är mycket piggare nu, äter på sitt ben, viftar på svansen när folk kommer in genom dörren, har slutat dregla etc.
    Jag hade betalat flera tusen extra om ett djursjukhus inte har plats om jag har ett sjukt djur.

Vissa saker FÅR man inte snåla på.

Får hoppas det inte var så allvarligt annars kan dom insnålade pengarna kosta mer än det smakar.
  • iii

Hur länge har han dregglat? Om detta också kommit efter foderbytet skulle jag misstänka att han är överkänslig mot något i fodret. Speciellt om han mår bättre efter att han kräkts.

• Clara98

Men det är klart att man hade gjort. Det är klart att man gör allt för att sitt djur ska må bra. Men det är fortfarande inte så kul att betala mer än vad man egentligen behöver. Absolut hade man gjort det ändå. Nej, vissa saker får man inte snåla på. Har aldrig sagt det heller.
    Du verkar missupfatta mig. Läs noga, tack! :)

• Hultan

Om hunden kräks + saliverar onormalt mycket + har diarre kan han snabbt bli uttorkad. Jag tycker du ska vara extra uppmärksam på hur han verkar må i allmäntillståndet.

Om du upplever honom som "trött" så skulle jag åka med honom till djursjukhuset.
    Om du kommer in med en uttorkad hund för sent resulterar det i flera dagar på vårdavdelning och det blir dyrt kan jag säga.

Du kan också titta på hans slemhinnor i munnen, titta på insidan av överläppen. Slemhinnan där ska vara rosa, inte blekrosa eller mycket ljus. Då mår han verkligen inte bra då måste du åka till vet.

Ta tempen hemma, normaltemp 38-39,3 C, om han har feber, åk till vet!

/Hultan

• Clara98
    Hultan skrev 2011-03-26 19:42:59 följande:
    Om hunden kräks + saliverar onormalt mycket + har diarre kan han snabbt bli uttorkad. Jag tycker du ska vara extra uppmärksam på hur han verkar må i allmäntillståndet.

Om du upplever honom som "trött" så skulle jag åka med honom till djursjukhuset.
    Om du kommer in med en uttorkad hund för sent resulterar det i flera dagar på vårdavdelning och det blir dyrt kan jag säga.

Du kan också titta på hans slemhinnor i munnen, titta på insidan av överläppen. Slemhinnan där ska vara rosa, inte blekrosa eller mycket ljus. Då mår han verkligen inte bra då måste du åka till vet.

Ta tempen hemma, normaltemp 38-39,3 C, om han har feber, åk till vet!

/Hultan
    För två timmar sedna hade han 38,6 C... inte så jättefarligt.
    Han var jättetrött förut, men nu har han piggat på sig en del, men dreglandet har kommit tillbaka.
    Slemhinnan var liite mörk, men mamma säger att han precis har fått majsvällning och druckit massa vatten...
    Det är bara jag som fortfarande är orolig. Har en "bad feeling" att det inte kommer gå så bra... antagligen är det väl bara jag som överreagerar. brukar nämligen göra det ^^
  • Clara98
    iii skrev 2011-03-26 19:34:51 följande:
    Hur länge har han dregglat? Om detta också kommit efter foderbytet skulle jag misstänka att han är överkänslig mot något i fodret. Speciellt om han mår bättre efter att han kräkts.
    I två timmar ungefär. Förut var det mycket värre. Det droppade konstant...
    Ja, så kan det vara. Vi ska köpa nytt foder så fort vi bara kan!
  • iii
    Clara98 skrev 2011-03-26 20:11:11 följande:
    I två timmar ungefär. Förut var det mycket värre. Det droppade konstant...
    Ja, så kan det vara. Vi ska köpa nytt foder så fort vi bara kan!
    Min hund fick liknande symptom. Han åt sin mat, efter några timmar blev han dålig, och när han kräktes blev han snabbt bättre tills nästa gång han skulle äta. Då var det ganska tydligt att det var maten som utlöste det.

Köp ett foder som är anpassat till känsliga hundar. Hoppas det kommer hjälpa.
  • Clara98
    iii skrev 2011-03-26 20:14:28 följande:
    Min hund fick liknande symptom. Han åt sin mat, efter några timmar blev han dålig, och när han kräktes blev han snabbt bättre tills nästa gång han skulle äta. Då var det ganska tydligt att det var maten som utlöste det.

Köp ett foder som är anpassat till känsliga hundar. Hoppas det kommer hjälpa.
    Vi har redan tittat på ett som vi ska köpa. Tyvärr är det en aning dyrare, så vi hade inte råd med att köpa det då, men antagligen ska vi köpa det på måndag eller tisdag.
  • iii
    Clara98 skrev 2011-03-26 20:16:54 följande:
    Vi har redan tittat på ett som vi ska köpa. Tyvärr är det en aning dyrare, så vi hade inte råd med att köpa det då, men antagligen ska vi köpa det på måndag eller tisdag.
    Fram till dess så kanske du kan ge hunden något annat, tex kokt ris, kokt kyckling eller annat som är milt till magen. Det klarar valpen sig på fram tills måndag. Det känns inte så bra att fortsätta ge den något som den reagerar på. Vill det sig illa så kan det bli en ännu större reaktion nästa gång den äter det. Om det är kyckling i fodert så kanske du inte ska ge kokt kyckling ifall det skulle vara det han reagerar på, men i annat fall tycker jag du kan köra på det. Om hunden inte blir bättre när du slutat ge detta fodert så måste du såklart ta honom till veterinären.
  • Clara98
    iii skrev 2011-03-26 20:26:45 följande:
    Fram till dess så kanske du kan ge hunden något annat, tex kokt ris, kokt kyckling eller annat som är milt till magen. Det klarar valpen sig på fram tills måndag. Det känns inte så bra att fortsätta ge den något som den reagerar på. Vill det sig illa så kan det bli en ännu större reaktion nästa gång den äter det. Om det är kyckling i fodert så kanske du inte ska ge kokt kyckling ifall det skulle vara det han reagerar på, men i annat fall tycker jag du kan köra på det. Om hunden inte blir bättre när du slutat ge detta fodert så måste du såklart ta honom till veterinären.
    Tack så jättemycket! Det ska vi absolut prova!
  • hmcc
    Clara98 skrev 2011-03-26 19:35:54 följande:
    Men det är klart att man hade gjort. Det är klart att man gör allt för att sitt djur ska må bra. Men det är fortfarande inte så kul att betala mer än vad man egentligen behöver. Absolut hade man gjort det ändå. Nej, vissa saker får man inte snåla på. Har aldrig sagt det heller.
    Du verkar missupfatta mig. Läs noga, tack! :)
    Ja jag hoppas jag missuppfattar dig.

En hund som uppenbarligen inte mår bra väntar på att det ska bli färre djur på ett speciellt djursjukhus bara för att det kostar för mycket att ta den till en annan veterinär.

En valp med dom symptomen låter riktigt illa.

Att han sedan fått klia sig i veckor utan utredning låter väldigt konstigt.

Varför gick han inte på samma foder som hos uppfödaren?
  • Clara98

Men du förstår ju inte. LÄS OM LÄS RÄTT!!
    Självklart skulle vi ha tagit honom till en annan veterinär. Vad är det du inte förstår?
    Han mår mycket bättre nu, och hon som vi pratade med tyckte att vi skulle avvakta. Faktiskt så följer jag nog mer hennes råd än dina ;)
    Ja, ursäkta oss att vi kanske har dålig ekonomi, och att vi inte har kunnat byta foder.
    Varför vet jag ärlgit talat inte. Det får du fråga min mamma.

• hmcc
    Clara98 skrev 2011-03-26 20:47:57 följande:
    Men du förstår ju inte. LÄS OM LÄS RÄTT!!
    Självklart skulle vi ha tagit honom till en annan veterinär. Vad är det du inte förstår?
    Han mår mycket bättre nu, och hon som vi pratade med tyckte att vi skulle avvakta. Faktiskt så följer jag nog mer hennes råd än dina ;)
    Ja, ursäkta oss att vi kanske har dålig ekonomi, och att vi inte har kunnat byta foder.
    Varför vet jag ärlgit talat inte. Det får du fråga min mamma.
    Efter de sista inläggen att döma har det ju blivit värre igen, den dregglar igen.

Anledningen är att man inte ska byta foder från det som uppfödaren gett är att dom riskerar att bli dåliga i magen och det är troligtvis det som hänt när det gäller diareén oavsett vilka foder man byter mellan.

När det gäller dregglandet är det något helt annat...

Vi får hoppas han blir bättre av sig själv...
Svar på tråden Min valp på 5 månader dreglar jättemycket! Hjäälp!