• loliv

Kallar du ditt barn "unge"?

För mig är unge ett skällsord och jag tycker att det låter jätteilla när föräldrar pratar om sitt barn som "ungen". Det låter som nåt man tycker är jobbigt och inte vill ha... Jag skulle aldrig kalla mina barn "ungar".
    Vad tycker du? Säger du ungen om ditt barn?

• Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?
  • Maggis
    svennemamma skrev 2011-03-28 16:18:49 följande:
    Jag är en fattig förortsmamma utan utbildning och hyfs och jag kallar bara mina yngel för barn. Jag känner mig lite mer sofistikerad och intelligent då.
    //Maggis
  • Annkris
    svennemamma skrev 2011-03-28 16:18:49 följande:
    Jag är en fattig förortsmamma utan utbildning och hyfs och jag kallar bara mina yngel för barn. Jag känner mig lite mer sofistikerad och intelligent då.
    Ok lägger till en fråga.

6. Har du hyfs?
  • Morkullan

"Gullunge"
    "Skitunge" när totalt nerbajsad eller lerig från topp till tå
    "Men lilla Snorunge- kom så ska jag snyta dig" när förkyld
    "Busunge" när busar
    "Trollunge" när hittat på hyss

Alltid sagt med STOR GLIMT i ögat och vänligt. Aldrig någonsin som skällsord!

För övrigt kallar jag ofta barn för "kottar" eller "småkottar" eller "Knoppar".

"är kottarna välkomna med på festen?"
    "kom min lilla knopp"

• HejaFreja

1. Ja, men inte i negativ bemärkelse

2. Bor i södra Sverige

3. I en förort till Göteborg, varken stan eller landet

4. 27 år

5. Har tagit studenten, samt läst ytterligare ett gymnasieprogram efteråt.

• mamita64
    Maggis skrev 2011-03-28 08:55:41 följande:
    Ja, det finns en skillnad och den ligger i värderingen av ordet. Precis som när folk använder "unge".
    Men i grunden så är kär(r)ing ett ord som benämner en äldre kvinna. Och som, eftersom ytterst få använder käringvarianten, främst ses som ett nedsättande tillmäle. Medan unge, om man får utgå från den här tråden, av de flesta verkar ses som ett positivt ord.
    Kanske dialektalt, här används käring, fast mer förr i tiden säkert

Verkar som en hel del anser att unge är nedvärderande det också, fast jag förstår inte varför
  • Maggis
    mamita64 skrev 2011-03-29 01:37:40 följande:
    Kanske dialektalt, här används käring, fast mer förr i tiden säkert

Verkar som en hel del anser att unge är nedvärderande det också, fast jag förstår inte varför
    Inte jag heller. Jag anser i o f s inte käring vara nedsättande heller. Allt handlar om vilket tonfall man använder; hur man säger något. Nästan vilket ord som helst  kan användas som skällsord eller på ett nedsättande vis.
    //Maggis
  • Dreams Never Ends

Varför vill man kalla sitt barn bajsunge, pruttunge, skitunge, kissunge osv? Inte moget i mina öron...
    Mitt barn är värd att bli kallas bättre saker än avföringsord...

• trollizz

TS!

Har du själv blivit kallad någonting plus unge?... på ett negativt sätt i din barndom?

Idag var jag på H&M och handlade. Där framme i kassan hade dom massa små nålar från UNICEF för 20:- att köpa. Köper man den är man med och kämpar för utsatta barn i världen. Jag köpte en. Jättefin. Hon i kassan skickade med en broschyr som jag läste när jag kom hem.
    Så här stod det på framsidan:

"KÖP
    NÅLEN
    FÖR
    VARENDA
    UNGE
    PÅ H&M"

"Unicef"

TS! För varenda UNGE stod det!! VAD tycker DU om detta?? Skällsord??

Någon mer som tycker som jag? Att ordet unge inte är något hemskt?

• trollizz

Kanske du ska skriva till Unicef och Klaga? Eller varför inte gå in på H&m och skälla ut dem för att de stödjer detta? Hemska ordet UNGE!

Unge - fint ord enligt mig!

• trollizz

Konstigt att INGEN skrivit nåt efter mig... men som vanligt är jag nog en tråddödare...

Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?