• trettioplus

Hur pass homo kan man vara hos er?

Attityden gentemot samkönade relationer har ju förändrats enormt de senaste femton åren. Men som med det mesta, så är attityderna lite olika beroende på i vilka sammanhang man befinner sig.
    Kanske påverkar arbetsplats, könsfördelning, ålder, bostadsort och etnicitet roll. Kanske också andra saker som intressen och religion...?

Hur upplever du att attityden gentemot samkönade relationer förändrats hos dig och i den omgivning du befinner dig i under åren?
    Och hur länge tror du att det skulle ta (kanske redan nu, kanske inte inom överskådlig tid?) innan någon ens höjer ett ögonbryn angående att personer i sällskapet helt random går hem med någon av samma kön under festen, oavsett om personen vanligtvis inte brukar göra så?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Hur pass homo kan man vara hos er?
  • M C

I min värld höjs ögonbrynen betydligt högre över religiösa människor än över homoparen. Har flera homokompisar men ingen som är religiös fundis.
    Men det är samma ögonbrynshöjande som om någon kommer med gipsat ben eller en ny respektive - dvs inget speciellt, men nytt.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • JuliaåRonjasmammis

Här kan man vara hur homo som helst. Vi går efter hur människor är som personer, inte efter vilken sexuell läggning de har.

Don't mess with my integrity!
  • linte

På mitt jobb så finns det vad jag vet en homosexuell kille och en transsexuell person som i julas bytte namn från Anna till Anders. Jag uppfattar det som om ingen har något problem med det. Tror säkert att det finns flera HBTQ-personer också men som bara inte jag vet är det. Jag själv är till exempel bi men det vet ju de flesta inte om eftersom jag är tjej och ska gifta mig med en man till sommaren. De som jag är närmare vän med vet ju dock att jag dejtat tjejer tidigare och hittills har jag sluppit tråkiga kommentarer om min sexuella läggning och det hoppas jag att alla ska slippa i framtiden.

• Jag och frugan
    trettioplus skrev 2011-04-02 17:47:55 följande:
    För många gör det det i alla fall.
    Det finns massor av homos som blir anklagade för att hela tiden påtala sin sexuella läggning, när de i själva verket bara pratat precis så som heteros gör om sina liv.
    Håller med och oftast tycker jag att det är alla hetros som är väldigt nyfikna på oss och våra liv. Hur går det egentligen till när 2 tjejer har sex? den frågan har man ju fått en massa gånger. Hur gjorde ni när ni 'gjorde' barn? bråkar ni mindre för ni är 2 tjejer? osv osv. Jag har inget emot frågor, jag svarar gärna, men det är otroligt störande med folk som förutsätter saker bara för att man lever i ett samkönat förhållande. Vi vill leva 'normala' liv som alla andra, bli respekterade, kunna få gifta oss om vi vill, skaffa barn osv. Jag och min fru vill inte ha några speciellt 'förmåner' eller behandlas annorlunda på något sätt, vi vill leva som vilka hetros som helst.
  • JuliaåRonjasmammis
    Jag och frugan skrev 2011-04-05 10:32:43 följande:
    Håller med och oftast tycker jag att det är alla hetros som är väldigt nyfikna på oss och våra liv. Hur går det egentligen till när 2 tjejer har sex? den frågan har man ju fått en massa gånger. Hur gjorde ni när ni 'gjorde' barn? bråkar ni mindre för ni är 2 tjejer? osv osv. Jag har inget emot frågor, jag svarar gärna, men det är otroligt störande med folk som förutsätter saker bara för att man lever i ett samkönat förhållande. Vi vill leva 'normala' liv som alla andra, bli respekterade, kunna få gifta oss om vi vill, skaffa barn osv. Jag och min fru vill inte ha några speciellt 'förmåner' eller behandlas annorlunda på något sätt, vi vill leva som vilka hetros som helst.
    Antar att ni även fått frågan "vem är mannen i ert förhållande då"? Kräks

Som en av mina lesbiska kompisar sa; "nästan gång nån ställer den frågan skjuter jag fanskapet!".
    Don't mess with my integrity!
  • Jag och frugan
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-05 11:41:44 följande:

Som en av mina lesbiska kompisar sa; "nästan gång nån ställer den frågan skjuter jag fanskapet!".
    Haha, om vi får! Vad svarar man på den liksom?
  • spunge
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-05 11:41:44 följande:

den frågan kan vara den mest efterblivna man kan fråga ett gay-par..
    min bästa kompis är gay och några av mina vänner, som inte känner honom så bra frågar tom mig om det.. jag kokar!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • trettioplus
    Jag och frugan skrev 2011-04-05 12:19:43 följande:
    Haha, om vi får! Vad svarar man på den liksom?
    "Roger Rabbit"
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • alanbanks
    grind skrev 2011-04-01 09:03:42 följande:
    Värderingar som inte sätter barn i fokus. Värderingar som motverkar sunda familjekonstillationer.

Homorörelsen bedriver ständiga kampanjer för att försvaga familjen eftersom de menar att den förstärker heteronormatitiveten. Det drabbar alla familjer och barn. Barn i form av fler skilsmässor och mindre tid med sina föräldrar. Kvinnor eftersom deras sociala trygghet minskar. Män eftersom deras sociala trygghet minskar. 
    Vad är en sund familjekonstellation? Det finns flera olika former av familjekonstellationer, och det är bara att inse att en norm passar för alla. För att någon är homosexuell minskar inte min sociala trygghet, det var det dummaste jag har hört.
Svar på tråden Hur pass homo kan man vara hos er?