Inlägg från: bananiss |Visa alla inlägg
  • bananiss

Katt + Nyfödd bebis??

Vi har en 2 årig katt (hona) som vi skämt bort väldigt mkt.. Vi myser jämt med henne och gullar och leker osv.. Hon får med andra ord sjukt mycket uppmärksamhet. Detta har ledit till att hon är otroligt social och "pratar", ligger alltid bredvid oss i soffan och är med överallt (i lgh).

Vi bor i en trea och hon är endast inomhus.
    Jättesnäll katt som aldrig gjort någon illa.

Undrar lite hur ni tror att det kommer fungera med en nyfödd? Ska ha barn 1 juli.. Man har ju hört skräckhistorier om katter som kvävt spädbarn osv.. Eller klöst dem av avundsjuka.

Är lite rädd.. Hjälp mig :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :)
  • Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??
  • bananiss
    mialee1 skrev 2011-03-27 21:44:29 följande:
    Själv har jag två katter, var av den ena är som din katt. Han har legat bredvid bebisen och sovit, men aldrig på. I början var jag också orolig och flyttade honom. Jag inbillar mig att han förstod att jag vaktade min "unge", för han höll sig snart till fotändan av spjälsängen. Det går säkert bra, även om viss svartsjuka kan uppstå :)

Lycka till!
    Okej tack :) Så man behöver inte oroa sig för att katten lägger sig på bebisen och kväver den?
    Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • bananiss

Tack för era svar!!! Jag får proma mig fram helt enkelt.. Usch hon kissade inne en period när vi flyttade, hon verkar lite känslig sådär.. Hoppas det inte blir så nu.. :P

• bananiss
    mialee1 skrev 2011-03-27 21:52:48 följande:
    OM du har en katt som gillar att sova på er huvudkudde eller över halsen på er finns det alltid en risk, men sover den hellre på er mage eller i knävecken som vår så tror jag risken är försumbar.
    Hon är lite speciell, hon vill inte bli buren, hon vill komma och lägga sig bredvid själv.. Aldrig på en, utan bredvid, nära.. Tycker om att bli klappad men hon vill ändå ha lite spece liksom.. Svårt att förklara :)
  • bananiss
    Camilla D skrev 2011-03-27 22:15:31 följande:
    Det har ju faktiskt hänt att katter lagt sig över en bebis ansikte så den kvävs, det är ju inte så vanligt, men har inträffat. Katten vet ju inte om att den gör det, den vill väl bara ligga nära, varmt och gosigt, men en bebis klarar inte så mycket. Jag vågar inte riskera det, för mycket står på spel, så jag tar det säkra före det osäkra. Ca 4 veckor innan bebien föddes började jag stänga dörren till vårt sovrum, så var han van vid det lite innan.
    Det var en jättesmart ide!! Att stänga redan innan, så inte allt blir en chock. Tack för tipset :)
Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??