• bananiss

Katt + Nyfödd bebis??

Vi har en 2 årig katt (hona) som vi skämt bort väldigt mkt.. Vi myser jämt med henne och gullar och leker osv.. Hon får med andra ord sjukt mycket uppmärksamhet. Detta har ledit till att hon är otroligt social och "pratar", ligger alltid bredvid oss i soffan och är med överallt (i lgh).

Vi bor i en trea och hon är endast inomhus.
    Jättesnäll katt som aldrig gjort någon illa.

Undrar lite hur ni tror att det kommer fungera med en nyfödd? Ska ha barn 1 juli.. Man har ju hört skräckhistorier om katter som kvävt spädbarn osv.. Eller klöst dem av avundsjuka.

Är lite rädd.. Hjälp mig :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :)
  • Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??
  • mialee1

Själv har jag två katter, var av den ena är som din katt. Han har legat bredvid bebisen och sovit, men aldrig på. I början var jag också orolig och flyttade honom. Jag inbillar mig att han förstod att jag vaktade min "unge", för han höll sig snart till fotändan av spjälsängen. Det går säkert bra, även om viss svartsjuka kan uppstå :)

Lycka till!

• Camilla D

Det är ju svårt att veta hur katten kommer reagera. Vår katt (också väldigt gosig, social kisse, som dock är både inne och ute) har inte reagerat alls. Nu är vår bebis snart 10 mån och det går jättebra! Några gånger har katten lagt sig i hans spjälsäng (när den varit tom) så vi har faktist stängt dörren till vårt sovrum numera (vill ju inte han skall hoppa in där när Abbe sover, eller få in fästingar i sängen, sen är det ju dumt med katthår i sängen pga allergirisken)
    Katten har ju andra rum att vara i så det funkar bra.
    Men som sagt, det är ju svårt att veta innan hur det går.
    När jag satt i soffan och ammade Abbe, så låg ofta katten långst ut på mina knän under tiden, så fick han också uppmärksamhet

• IceJossan

Många gånger går det bra. Det är bara att prova.

Men risken är tyvärr väldigt stor att katten blir väldigt svartsjuk på barnet som får så mycket uppmärksamhet. För kissen har ju alltid varit nr 1, ensam om er uppmärksamhet. Plötsligt måste hon dela och kanske inte ens få hälften. Risken finns att hon mår dåligt av det, och det brukar yttra sig i att katten kissar på barnets saker, i vagnen osv... Katter som ligger på bebisen så att den kvävs är skräckhistorier som verkar vara väldigt ovanliga.

Jag vill råda er till att leta efter ett tänkbart nytt hem till henne OM det inte skulle fungera. På så sätt är ni beredda och har någon annan som kan skämma bort henne.

Råd om hur ni kan underlätta för katten när barnet kommit har jag tyvärr inte många av eftersom jag har minimal erfarenhet av det. Möjligen att ni kan skaffa Feliway-adapter att sätta i väggen, det kan göra katten mer harmonisk. Likaså kosttillskottet Zylkéne som ska vara väldigt bra vid stora omställningar. Samt att ni verkligen gör ALLT för att visa att hon har en stor plats i er familj fortfarande!

• bananiss
    mialee1 skrev 2011-03-27 21:44:29 följande:
    Själv har jag två katter, var av den ena är som din katt. Han har legat bredvid bebisen och sovit, men aldrig på. I början var jag också orolig och flyttade honom. Jag inbillar mig att han förstod att jag vaktade min "unge", för han höll sig snart till fotändan av spjälsängen. Det går säkert bra, även om viss svartsjuka kan uppstå :)

Lycka till!
    Okej tack :) Så man behöver inte oroa sig för att katten lägger sig på bebisen och kväver den?
    Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • bananiss

Tack för era svar!!! Jag får proma mig fram helt enkelt.. Usch hon kissade inne en period när vi flyttade, hon verkar lite känslig sådär.. Hoppas det inte blir så nu.. :P

• mialee1

Bör tillägga att med svartsjuka menar jag att vår katt tjurat och ignorerat mig, och att dottern (numera 1,5) tränger undan katten ibland när han sitter i mitt knä, och vice versa :D
    Rivit henne har han gjort nån gång, men det var efter att hon börjat gå och fått tag i honom hårdhänt och det  är aldrig nån större rispa utan snarare en markering.

• Momalicious

Vi har två katter som är så och det är inga problem, dom älskar honom men var rädda första veckan haha.

• mialee1
    bananiss skrev 2011-03-27 21:46:11 följande:
    Okej tack :) Så man behöver inte oroa sig för att katten lägger sig på bebisen och kväver den?
    OM du har en katt som gillar att sova på er huvudkudde eller över halsen på er finns det alltid en risk, men sover den hellre på er mage eller i knävecken som vår så tror jag risken är försumbar.
  • bananiss
    mialee1 skrev 2011-03-27 21:52:48 följande:
    OM du har en katt som gillar att sova på er huvudkudde eller över halsen på er finns det alltid en risk, men sover den hellre på er mage eller i knävecken som vår så tror jag risken är försumbar.
    Hon är lite speciell, hon vill inte bli buren, hon vill komma och lägga sig bredvid själv.. Aldrig på en, utan bredvid, nära.. Tycker om att bli klappad men hon vill ändå ha lite spece liksom.. Svårt att förklara :)
  • mialee1

Låter som vår andra katt :) hon sitter bredvid, aldrig  knät. Gosig är hon ändå.

Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??