Inlägg från: Camilla D |Visa alla inlägg
  • Camilla D

Katt + Nyfödd bebis??

Det är ju svårt att veta hur katten kommer reagera. Vår katt (också väldigt gosig, social kisse, som dock är både inne och ute) har inte reagerat alls. Nu är vår bebis snart 10 mån och det går jättebra! Några gånger har katten lagt sig i hans spjälsäng (när den varit tom) så vi har faktist stängt dörren till vårt sovrum numera (vill ju inte han skall hoppa in där när Abbe sover, eller få in fästingar i sängen, sen är det ju dumt med katthår i sängen pga allergirisken)
    Katten har ju andra rum att vara i så det funkar bra.
    Men som sagt, det är ju svårt att veta innan hur det går.
    När jag satt i soffan och ammade Abbe, så låg ofta katten långst ut på mina knän under tiden, så fick han också uppmärksamhet

• Camilla D

Det har ju faktiskt hänt att katter lagt sig över en bebis ansikte så den kvävs, det är ju inte så vanligt, men har inträffat. Katten vet ju inte om att den gör det, den vill väl bara ligga nära, varmt och gosigt, men en bebis klarar inte så mycket. Jag vågar inte riskera det, för mycket står på spel, så jag tar det säkra före det osäkra. Ca 4 veckor innan bebien föddes började jag stänga dörren till vårt sovrum, så var han van vid det lite innan.

• Camilla D
    bananiss skrev 2011-03-27 22:26:00 följande:
    Det var en jättesmart ide!! Att stänga redan innan, så inte allt blir en chock. Tack för tipset :)
    Ibland så
    Vi gjorde likadant med vagn, skötbord och spjälsäng med. Tog fram det innan så han vande sig vid att de fanns där men att han inte fick vara i/på dom. Kanske inte alltid funkar, men det funkade för oss.
    Lycka till! Jag tror det kommer ordna sig, man får bara ha tålamod och kämpa på!
  • Camilla D
    kirsty skrev 2011-03-28 07:35:22 följande:
    Jag köper inte riktigt att det skulle vara så "vanligt" att katter kväver spädbarn. Herregud, kattungar som är många gånger mindre än bebisar överlever ju. Tror katter ha bättre koll än så och jag oroar mig inte ett dugg över någon av mina tre innekatt nu när bebis kommer när som helst.
    Nej, vanligt är det absolut inte, men bara för det inte är vanligt så innebär det inte att det inte händer! Jag hade aldrig tagit risken, skulle aldrig förlåta mig själv OM det hände!
    Finns det en risk med något så uteluter man väl det? En bebis är rätt skör.
    Det är väldigt liten risk att ens bebis skall dö i plötslig spädbarnsdöd med, men det händer. Fråga mig, jag drabbades av sånt som "bara händer andra". Även om jag inte kunde gjort något för att förhindra detta (har följt alla råd som finns för att förhindra) så har jag anklgata mig själv 1000 gånger! Hade jag då gjort något för att förhindra det hade jag aldrig fölåtit mig själv.
    Därför anser jag att man skall minimera alla sånna här risker, det kan ge ödesdigna följder!
    HannaE skrev 2011-03-28 07:29:22 följande:

Vi låter våra katter göra som de vill och den ena låg ofta bredvid bebisen i spjälsängen första månaderna, hon slickade mycket på bebisen men aldrig att hon lade sig på bebisen eller gjorde något annat dumt.

Just slicka på bebisen hade jag aldrig tillåtit! Katter slickar sig i rumpan, har en massa bakterier som man inte vill att ens barn skall få i sig osv. Finns en anledning till att man inte skall tömma kattlådan som gravid.
Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??