Inlägg från: Pernilla75 |Visa alla inlägg
  • Pernilla75

Katt + Nyfödd bebis??

Jag hade fyra vuxna katter när sonen föddes. Så fort jag kom hem från BB satte jag mig på golvet, med sonen i famnen, så katterna fick komma fram och hälsa. Har sett till att katterna fått vara med vid dagliga bestyr om de velat, t.ex. ligga bredvid sonen på skötbordet vid blöjbyte etc. Tar mig också tid att gosa med katterna varje dag, precis som tidigare.

Har aldrig upplevt några som helst tecken till svartsjuka eller aggressivt beteende från katternas sida.

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Pernilla75
    Camilla D skrev 2011-03-28 09:01:12 följande:
    Just slicka på bebisen hade jag aldrig tillåtit! Katter slickar sig i rumpan, har en massa bakterier som man inte vill att ens barn skall få i sig osv. Finns en anledning till att man inte skall tömma kattlådan som gravid.
    Fast jag har mycket svårt att tro att någon låter kattbajs ligga i lådan i 2-3 dagar innan det tas bort. Det är nämligen så lång tid det tar för toxoplasmosen att utvecklas. Sedan skulle man i princip behöva ta i bajset med händerna och stoppa fingrarna i munnen för risken att bli smittad. Toxoplasmos finns även i jorden så trädgårdsarbete skulle i så fall också vara uteslutet som gravid.

Kan väl tillägga att jag städade kattlådorna hemma. Som kattägare är man dessutom oftast immun.
  • Pernilla75
    HannaE skrev 2011-04-12 11:32:40 följande:
    Jag tog på ett par engångshandskar när jag rengjorde kattlådan, tror inte det är någon fara egentligen men jag tyckte det var onödigt att ta risken. Det kostar ju inte många kronor med en bunt engångshandskar. När barnet väl är fött är väl risken att toxoplasmos skall ställa till med problem väldigt liten, har inte använt handskar efter graviditeten.
    Och jag har inte hindrat katterna från att gosa och slicka på dottern, jag tror det är helt ofarligt. När hon var nyfödd blev hon lugn av att katten låg bredvid och spann.
    Bra idé med handskarna. :)
Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??