• Mille11

"klippa" under tungan?

Hej!

Min lilla bebis kan inte räcka ut tungan. Den lilla strängen under tungan sitter precis vid tungspetsen så han får ju liksom inte ut tungan.

Detta är tydligen ganska vanligt enligt BVC. Har precis upptäckt detta eftersom han precis börjat räcka ut tungan. :)

Min sambo hade också så när han föddes (barnets pappa alltså) och på honom "klippte" de i strängen.

Ni som vart med om detta, hur går det till?
    Vad ska min lilla snuttis vara med om liksom..?

Han är 7 veckor.

• Svar på tråden "klippa" under tungan?
  • Smulan 89

Jag föddes med tungspetsen "fast". Det var ingen som märkte något av detta förrens i slutet av högstadiet, då min tandläkare påpekade det. Jag har alltid pratat rent och började prata ganska tidigt, så för mig har det aldrig vart något problem.
    Då tandläkaren tjatade om det så skickades jag till sjukhuset där en tandläkare/läkare bedövade mig i munnen och snittade lite på strängen. Sen åkte jag hem och kunde räcka ut tungan. Vad nu det ska vara bra för, haha. Min son har också detta, men det har ingen läkare brytt sig om.

• NoMansWoman

Barn under 8 sövs när de klipper tungbandet, min grabb som är 4,5 år gjorde detta för att tag sen. Han skavde strängen, blödde och pratade inte bra. Idag har han inga problem alls och talet är jättebra

Inte så oskyldig som jag ser ut att vara
  • UngMorsa

Min son hade så.
    Dom sövde och opererade honom när han va ca 3,5 år.
    Han började prata tidigt och har aldrig haft något problem med uttalet, dock kunde han inte slicka sig om munnen och såna liknande saker.
    BVC och läkarna rekommenderade att vi skulle låta dom operera.

• allmänt
    Smulan 89 skrev 2011-03-28 15:35:25 följande:
    Jag föddes med tungspetsen "fast". Det var ingen som märkte något av detta förrens i slutet av högstadiet, då min tandläkare påpekade det. Jag har alltid pratat rent och började prata ganska tidigt, så för mig har det aldrig vart något problem.
    Då tandläkaren tjatade om det så skickades jag till sjukhuset där en tandläkare/läkare bedövade mig i munnen och snittade lite på strängen. Sen åkte jag hem och kunde räcka ut tungan. Vad nu det ska vara bra för, haha. Min son har också detta, men det har ingen läkare brytt sig om.
    Så har jag också, men ingen som pratat om någon procedur för det. Jag kom på det själv nån gång i övre tonåren att man kanske skulle klippa lite? Men jag har hört att det blir ett HÅL under tungan då? Som en liten grotta liksom.. Stämmer det?

Lärde mig prata tidigt, och helt korrekt från början, för övrigt. Så jag kan inte se nått hinder för att låta det vara som det är egentligen. Skulle väl vara om man vill kunna hångla omvispande med någon då! :D
  • She is Me

Sonen hade det med men så länge de inte har besvär av det motoriskt eller språkligt så gör man inget åt det han är snart 4 år och har inga problem.

• pamilya

Att klippa tungbandet skiljer sig åt beroende på vart i landet man befinner sig. En del klipper redan på BB, då med sockerlösning. Andra får bedövningsspruta och sen är det en del som får narkos och opereras, operationen tar knappt 5 minuter.

De problem som man uppstå om man låter det vara är just talproblem och träningsvärk i tungan efter "motion" (läs: hångel, oralsex och andra tungaktiviteter).
    Däremot får inte alla problem och kan leva helt vanliga liv.

Sonen klipptes när han var 14 månader, med hjälp av narkos. Han sövdes i min famn. Sen lades han på bordet och jag fick gå ut. Hann knappt gå och kissa innan han var tillbaka. Han sov i 45 minuter, vaknade pigg och glad och ville upp och springa vilket inte gick så bra på spagettiben. Fick en isglass. Vi var väl kvar nån timma för observation innan vi åkte hem. Framåt kvällen fick han lite Ipren för att han var ön k munnen. Enda problemet är väl att han efter operationen bitit sig oftare i tungan.
    Roligt att ha en unge som nu kan räcka ut tungan åt en ;)

• Mille11

Tack för era svar!

Pratade bara med BVC på telefon och nästa gång vi ska dit skulle hon skriva en remiss till sjukhuset så här klipper de troligen direkt. Men hon undrade även om han hade ont av det, typ inte kunde ta flaskan o så men det kan han. Känner nog ändå att jag vill föra det nu medan han är så liten . (om jag får välja såklart..) :)
    Men då söver dom? Hur funkar det på en så liten..? Opererades själv för två veckor sen o det går väl inte riktigt till på samma sätt antar jag..?

• mamma till tre busungar
    NoMansWoman skrev 2011-03-28 15:37:54 följande:
    Barn under 8 sövs när de klipper tungbandet, min grabb som är 4,5 år gjorde detta för att tag sen. Han skavde strängen, blödde och pratade inte bra. Idag har han inga problem alls och talet är jättebra
    Så sent som för sex-sju år sedan klipptes en kompis´ bebis tungband på BVC utan narkos eller bedövning.Förvånad
  • NoMansWoman
    mamma till tre busungar skrev 2011-03-28 16:11:18 följande:
    Så sent som för sex-sju år sedan klipptes en kompis´ bebis tungband på BVC utan narkos eller bedövning.Förvånad
    Fy

Den läkaren jag pratade med sa att de sövs för att inte orsaka onödiga trauman som kan påverka tandläkarbesök mm.... Men det kan nog vara olika var man bori landet med hur och när man gör ingreppet. Många vill ju avvakta och se om det blir värre eller bättre innan ett ingrepp utförs.
    Inte så oskyldig som jag ser ut att vara
  • mamma till tre busungar
    NoMansWoman skrev 2011-03-28 16:13:59 följande:
    Fy

Den läkaren jag pratade med sa att de sövs för att inte orsaka onödiga trauman som kan påverka tandläkarbesök mm.... Men det kan nog vara olika var man bori landet med hur och när man gör ingreppet. Många vill ju avvakta och se om det blir värre eller bättre innan ett ingrepp utförs.
    Ja jag tyckte det var konstigt då men BVC-doktorn hade tydligen menat att det går så fort och att klippet gör lika ont som att sätta bedövningsspruta. Undrar om det var praxis eller om det var den gamle stofildoktorns (för han var en gammal kuf) egen lilla behandlingsprincip med ursprung i 60-talet eller så.
Svar på tråden "klippa" under tungan?