• Mille11

"klippa" under tungan?

Hej!

Min lilla bebis kan inte räcka ut tungan. Den lilla strängen under tungan sitter precis vid tungspetsen så han får ju liksom inte ut tungan.

Detta är tydligen ganska vanligt enligt BVC. Har precis upptäckt detta eftersom han precis börjat räcka ut tungan. :)

Min sambo hade också så när han föddes (barnets pappa alltså) och på honom "klippte" de i strängen.

Ni som vart med om detta, hur går det till?
    Vad ska min lilla snuttis vara med om liksom..?

Han är 7 veckor.

• Svar på tråden "klippa" under tungan?
  • Cattis01

min bebis har lika. Läkaren på BB sa att om det skulle bli en klippning så gör dom det utan bedövning.
    Han har inga problem med att ta flaska eller tutten, så vi har bestämt att inte göra det.

• Jojjo

Min son klippte sitt när han var drygt 3 år. Han fick lite bedövninsspray bara innan de klippte. Han satt i mitt knä och allt var över på 5 minuter, han ryckte till lite bara.

• Mamma och Fru

Grabben har precis som TS beskriver, och hans pappa hade det som liten...
    Läkaren sa att dom helst inte söver barn under 2 år, men när han blir lite större 3-5 år ska han få tungsträngen klippt, och då blir det som Jojjo säger, bara lokalbedövning.
    (han har nyss fyllt 2 år)

• pamilya

Det är lustigt hur olika det är över landet. Här var barnen tvungna att vara över året och väga m

• Joppan

Min yngsta dotter fick klippa sin "sträng" när hon var 3 dygn. Utan bedövning, bara sockerlösning. Hon sa inte ett pip och det blödde ingenting.

• Mille11

Snabb fråga.. Nu har han börjat smacka när han tar flaskan.. Kan det ha med tungan o göra eller är det bara "nån grej" tror ni?

• Busan TH

Båda mina barn har haft kort tungband! 

Dom klipptes när dom var 4 månader, lite bedövning sen klipp och allt var över! läkte på ett dygn! :)

/ Malin 

• Serendipity

Min son fick "klippa" eller rättare sagt operera "loss" tungbandet när han var 3 år. De ville inte göra det tidigare eftersom han skulle sövas. Det var en ganska lång operation, vi var inskrivna en hel dag och han var iväg på op i över en timme.

Vi uppmärksammade problemet redan på BB, men de vägrade klippa. Samma sak på efterföljande kontroller.

• pamilya

Oj?! Varför tog det sån tid? När min son "opererades" så tog det knappt 5 minuter.

• Serendipity
    pamilya skrev 2011-04-03 12:32:31 följande:
    Oj?! Varför tog det sån tid? När min son "opererades" så tog det knappt 5 minuter.
    Det var inte bara en liten sträng längst fram utan tungan satt fast i ett större område. Annars.. ingen aning!
  • Serendipity

www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

Ser ut som om min son fick göra frenuloplastik. De fixade tungrörligheten i sidled precis som beskrivs nedan: Det var nog det som tog tid.

De två vanligaste kirurgiska procedurerna i dag för att korrigera ankyloglossi är

• frenulotomi/tungbandsklippning, enkel delning av tungbandet

• frenuloplastik/tungbandsplastik, med delning av tungbandet och förlängningsplastik.

Hos spädbarn är tungbandsklippning vanligast, eftersom spädbarn har ett tunt, litet och membranöst tungband. Obehaget vid en sådan tungbandsklippning bedöms vara mycket litet utan bedövning. De flesta som utövar denna operation anser att in­filt­rationsanestesi i tungbotten alternativt i tungbandet medför mer smärta än själva ingreppet. Den allmänna uppfattningen är att barn över 1 års ålder med ankyloglossi som behöver åtgärdas oftast kräver generell anestesi. Barn över 1 år är ofta kandidater för tungbandsplastik. I vissa fall krävs en mindre delning av musculus genioglossus för att få tillräcklig effekt på tungrörligheten, där det skapade diamantformade såret behöver sys ihop.
  • berenjena

På min son klippte de nr han var tre månader. Han fick bara sockerlösning. Jag tyckte det var hemskt, för det blödde en hel del. Men han verkade inte ha ont efteråt, kunde amma som vanligt direkt. Vi fick välja själva om de skulle klippa det och vi ville det eftersom jag hade samma när jag var liten och hade svårt att säga bokstaven r på grund av detta.

• Jetstream

Jag har också ett kort tungband.
    Varför ska man klippa bort det??  det har aldrig skapat problem  för mig , enda gången sträcker man ut  tungan  är det hos doktorn .
    Jag har inga planer på att vara medlem hos KISS heller :)

Cool

Svar på tråden "klippa" under tungan?