• Cincy

Pergotime - börjar i april :)

Jag hänger oxå på. Är på dag 4 i mensen efter förra Pergokuren, så imorgon börjar jag med nästa.
    Äter bara 1 tabl.
    Sonen blev till på första pergokuren, blev gravid spontant på första ägglossningen (otroligt nog fick jag en sådan) efter förlossningen, men det slutade i missfall. Nu skall jag börja omång 2 med pergo. Får se om det tar sig denna gång.

• Cincy
    Mumman skrev 2011-04-14 21:47:22 följande:
    Är det enkelkur du äter då?
    Jo jag antar att det kallas så. En tablett i fem dagar.
  • Cincy

Attans, blev överstimulerad. En blåsa på 20 mm idag (dag 11) och två st 15 mm. De rekommenderar ju inte att man kör igång nuppaprocessen om det är fler än två stora blåsor. Och jag är inte överdrivet sugen på tvillingar och absolut inte trillingar. Så det är lite tradigt.
    Får se om man skall våga sig på att nuppa imorgon (bara) och hoppas på att den 20 mm blåsan sprickr nu precis i dagarna och att de två 15 mm är efter. Men det är ju som läkaren sa mer än obetydlig risk för flerbörd.

• Cincy
    Mumman skrev 2011-04-22 19:50:36 följande:
    Ja, lite nuppa kan du ju göra ;) Som du säger så kan ju den på 20mm räcka :)

Härligt att höra att pergotime fungerar så pass bra för dig!

Ska börja med mina på söndag! Spännande!
    Chansade på dag 12, men enda dagen. Igår kände jag mig som om jag hade en gigantisk överblåst ballong i livmodertrakten och positiv ägglossningssticka så jag antar att jag inte haft någon ägglossning innan. Och nu är det ju 72 h sen så risken att bli gravid är inte så stor denna gången. Fast visst jag vet ju inte om den stora blåsan spruckit tidigare...
    Men med en för tidigt född son sen innan så är man kanske inte jättsugen på trillingar iallafall och allt som det medför.
    Mitt stora aber just nu är om jag skall testa utan piller nästa period (verkade nämligen som att min cykel har bättrat sig sedan förlossningen - har en oplanerad spontan graviditet som slutade i MF nu efter samt spontan mens 4 v direkt efter det), eller om jag skall köra en Pergo till och UL. Under sommaren kan man nämligen inte få UL och då är det ju lika bra att köra naturligt då iom att jag blev såpass stimulerad av bara en tablett. Man vågar ju inte chansa. Men inte kul att ta pergo och kanske få sexförbud igen.
    Attans...
  • Cincy
    Mumman skrev 2011-04-27 20:03:11 följande:
    Nej, det är ju mycket som ska spela in.
    Jag äter min sista tablett imorgon och ska väl ta och göra VUL nästa vecka någon gång, vet dock inte på vilken dag det är bäst att göra det??
    Jag har gjort VUL en gång dag 13 (resulterade i sonen), en gång dag 12 och nu dag 11 (pga påsken).
  • Cincy
    maddosi skrev 2011-04-28 15:47:30 följande:
    Gjorde första grav test nyss. Tyckte att det fanns ett litet svagt plus! Dock 5 dagar kvar tills mens.. Hoppas :)
    Hoppas hoppas!!!
  • Cincy
    Mumman skrev 2011-05-04 08:46:39 följande:
    Var på VUL idag och gyn såg att slemhinnan var ca 10mm och hon hittade en äggblåsa på 22mm så jag hoppas verkligen att ägget släpper nu!!!! :)

Första gången med pergotime för mig enkel kur, är på dag 15 idag. Håller tummarna nu att det ska fungera!! :)
    Glad Låter ju bra det! Håller tummarna.
  • Cincy
    mörlin skrev 2011-05-05 19:36:59 följande:
    Åh. Denna tråden ger mig hopp om att man faktiskt kan få äl på första försöket med pergo.. Är på 5e dagen av primolut-nor nu och sen väntar en kur pergotime och sen vul på 12e dagen.. Hade ett mf för ca 3 veckor sen som blev till i väntan på provsvaren men höll bara i sig några dagar efter +et.. Så nu kämpar vi igen! Har pco med.. Lycka till alla! Nu är det VÅR tur
    Vår son kom till på första försöket så det är absolut inte omöjligt.  
  • Cincy

Tusan i det om det inte är ett litet svagt plus här med. 
    Shit! Vi som eg hade sexförbud. Eller ja, det var upp till oss men de rekommenderade inte iom jag hade tre blåsor (en 20 mm och två 15 mm). Vi hade bara sex en gång, dag 12 (gjorde VUL:et på dag 11). Dag 16 el 17 kände jag mig som en uppsvälld ballong kring äggstockstrakterna, tror jag hade ÄL då. Och vid det laget skulle ju simmarna ha kolat vippen. Men då hade jag kanske ÄL tidigare ändå då... 
    Ja vi får se hur många bebisar det blir. Är egentligen så himla dumt av oss. Sonen var 6 v tidig och om jag nu har tendens till det och om det skulle bli flera bebisar... man vill ju inte gärna utsätta dem för att födas för tidigt.

Men jag är självklart jätteglad!   

• Cincy
    Mumman skrev 2011-05-10 08:23:10 följande:
    Grattis till plusset! :) Du vet väl att simmarna kan leva upp till 5 dygn?! ;) Får hoppas att det är en och inte 3 som bygger bo där inne då! :)
    Hmm 72 h, har jag läst.
    Ja vi får se.
  • Cincy

Svagare plus idag och har en molvärk i sidan som jag haft i en två veckor nu. Får se, det blir kanske inget. 

• Cincy

Mumman: Skall göra så. Är väl kring dagen för förväntad mens nu. Tror jag fick den i dag 32 eller 33 sist och jag är väl på dag 33 nu. Är testlagretstickor och de är ju ganska okänsliga. Det är bara såna "kisa" streck, men sist jag hade sånt med sonen så vart det positivt tillslut ändå. 
    Men jag undrar vad den spända känslan i "sidan" är för nåt.  

• Cincy

Fick tid till UL 23/5 för att se om det är nåt, hur mkt och var, plus kika på äggstockar och se hur allt ser ut.  
    Om jag nu är BIM som idag så är det eg inte så konstigt om stickan inte visar så tydligt. Blir spännande det här. 
    Skulle jag få mer ont i sidan så får jag söka akut.  

• Cincy

Nupps nu kom lingon.
    Undra om det vart så många spökstreck. Tror inte det... konstigt. Men kände på mig att det inte var ok iom att strecken inte blev tydligare.

• Cincy

Hur går det för alla?
    *nyfiken och håller tummarna*

• Cincy

Denna Pergokuren blev jag inte överstimulerad. En fin 15 mm blåsa i dag 11.
    Är i dag 25 nu och mår lite kymigt - har gjort det ett par dagar. Får se... för tidigt att testa ändå.

• Cincy

Lite lustigt, skulle man bli på smällen denna gången så är det exakt samma befruktningsdag (min födelsedag) och BF som för sonen! Fast då två år senare.

• Cincy
    FruZäll skrev 2011-06-08 08:14:26 följande:
    Äter ni pergo för att ni inte har ÄL eller är det ngn annan orsak?

För mig är det så att jag har ingen ÄL så jag fick dessa tabletter som jag hoppas innerligt att de fungerar=) 
    Jo väldigt sällan ägglossning före sonen. Kan ha bättrat sig nu (blev spontant gravid första ägglossningen efter förlossningen - slutade i MA), men har kört tre kurer nu. Tar det sig inte nu skall vi testa över sommaren utan för att se om kroppen klarar ägglossa även utan piller. Plus att gynmottagningens follikelmottagning är stängd över sommaren = inga UL.
  • Cincy
    Mumman skrev 2011-06-09 10:31:21 följande:

Det behöver inte vara PCO. Har du gjort vul brukar det synas på det att man har såkallade pco äggstockar. dvs många äggblåsor som sällan/aldrig mognar. dessutom brukar man ha väldigt oregelbunden mens med upp till flera månader emellan.

Skönt att du kan äta under sommaren! Verkligen inte alla som kan det då dom flesta kliniker brukar vara sommarstängda. Ultraljud är inget måste vid enkel kul, men är ju en fördel om man vill se om någon blåsa mognat eller inte. jag skulle inte göra ultraljud i början heller, men gjorde det i alla fall :)

Ultraljud bör egentligen göras vid alla Pergokurer. Läkare får nu kritik för att inte VUL görs rutinmässigt.

På enkelkur har jag både fått 1 blåsa, 3 och så 1 igen, så visst kan man bli överstimulerad på bara en enkelkur.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/01/31/lakare-kritiseras-for-slarv/ 
    Länk till artikeln om läkarkritiken.
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)