• lovvan

Pergotime - börjar i april :)

Hej alla! Jag hänger på den här tråden. Skulle börjat med pergotime förra sommaren men fick skjuta upp det på grund av grava cellförändringar men nu är de borta och första kuren på väg att startas. Såå spännande.

Chicky01- I somras när jag var hos gynekologen hade jag massor av stora blåsor på äggstockarna. Nu var de nästan borta. Har ätit strikt gi den mesta av tiden sen dess och funderar på om det kanske kan bero på det. Så nä, denna gången hade jag inte typiska pco-äggstockar.

• lovvan

Mumman - Japp pcos här också.

Vet ni om man måste göra vul på 12.e dagen som min gynekolog ville eller går det bra på 13? Har slutat med mina p-piller nu och inväntar mens men kommer den en dag för tidigt, som den gör ibland ) så infaller dag 12 på en söndag.

• lovvan

Tack alla för era svar. Mensen kom för ett par dagar sen så dag 12 kommer inträffa på en måndag så det blir till att boka vul då.

Chicky01: - Jag tar min allra första pego på måndag så vi ligger väldigt lika. Kul att kunna följas åt. Skall du gå och göra vul i början av  vecka 20 också?

• lovvan

Dag 12 idag så var iväg på vul. En blåsa hade växt till sig och gynekologen trodde att den skulle släppa om ca 4 dagar. Spännande! Hoppas nu att den släpper. Har köpt på mig massa ägglossningsstest. Gynekologen tyckte inte att jag skulle använda det för att det skulle göra mig stressad, men man vill ju veta!

• lovvan

Vad konstigt att de är så olika med det här med att göra vul. Min gynekolog ville inte att jag skulle ha sex innan hon hade kollat att jag inte blivit överstimulerad. Hon sa att vissa ibland kunde ha sex ägg som hade mognat. Då borde ju alla vara jättenoga med att kolla. Men däremot kommer jag inte kollas nästa gång eftersom jag kommer få samma dos då, men höjs den skall jag kollas igen.

Väntan är jobbig och då är det ändå bara första kuren för mig...

• lovvan

GRATTIS MUMMAN! Gud Vad roligt för dig!!!

Själv inväntar jag äl. Gynekologen trodde att ägget skulle lossa igår men testen visar inget alls så det blir nog inget men bara till att ta nya tag

Grattis igen. Alltid kul att höra om folk som lyckas!

• lovvan

Hej alla! Länge sedan någon skrev något i tråden nu. Jag tog ägglossningstest tom dag 22 men det visade aldrig något, så troligtvis ingen ägglossning. Var ändå och tog blodprov i fredags, på dag 23. Dag 35, alltså dagen för BIM infaller den 8 juni så bara att vänta och sedan hoppas stort, även om jag inte tror att jag kan ha missat ägglossningen.

Hur som helst. Tycker vi kan göra en lista liknande dom i andra trådar så vi har bättre koll på varandra. Jag börjar så kan den som vill hänga på Spännande!

Lovvan, BIM 8/6, 1:a barnet, 1:a pergokuren, enkel

• lovvan

Chicky01: Vad "glad" jag blir av att du också får värmesvallningar. Trodde jag reagerrade onormalt. Har fått svettattacker flera gånger per dag sen jag började med pergo. Berättade för min gyn men hon bara hummade och jag tänkte att det kanske inte var nåt särskilt vanligt. På nätterna kommer de också så ligger och vänder och vrider på mig...och får byta lakan ofta. I fredags somnade jag tre när jag kom hem från jobbet. Vaknade när min sambo kom hem halv åtta och somnade sedan om vid tio och sov till åtta. 14,5 timmes sömn, inte helt normalt va? Hormoner som går ur kroppen kanske.

Ja visst blir det dumt med den korta veckan så det blir nog lång väntan för oss. Känns verkligen som man inte gör annat än väntar, väntar på mens, väntar på femte mensdagen, väntar på vul, på ägglossning...osv osv.

Vet inte om Pergo påverkar kroppstemperaturen. Hoppas hoppas att blodprovet visar på ägglossning för oss båda

• lovvan

Babystar: Ja, våra män kommer nog få stå ut med en hel del

Chicky01: Kan det vara så att det är runt äl som man känner sig så trött. Vaknade idag med ömma bröstvårtor. Skall ta ett äl-test när jag kommer hem från jobbet. Men i så fall är det ju väldigt sent. Men lästa om en tjej här på fl som fick äl på dag 25 så kanske inte helt omöjligt.
    Känner precis igen mig i det du skriver om att gynekologen inte vill prata om nästa steg. Man vill ju ha en plan B som du säger. Det där med ägglossningsspruta var tänkvärt. Jag hade ju också ett ägg som var på väg att mogna men vi kanske behöver hjälp för att de skall släppa också?

• lovvan

Jag tror inte det är sant. Kände ju mig "konstig" i kroppen idag så tog ett ältest fast jag gett upp dessa för ca en vecka sedan. Tog testet och en glad gubbe log mot mig. Jag har ägglossning! Tänk att man kan bli så glad för en sån sak. Min gyn sa att jag nog skulle få det på dag 16, idag är det dag 26!

Så sluta inte testa ni som känner för att ge upp

Tänk vad man känner sin kropp bäst själv. Jag kände inget under den tid som jag förväntades ägglossa och idag har jag känt mig uppsvälld, godissugen och öm i bröstvårtorna. Man behöver ju inga test, kroppen känner av sånt själv..

• lovvan

Mumman och Chicky01 - Hade samma tanke som er men idag visade äl-testet negativt igen. Dock fortfarande andra äl-symptom kvar.

• lovvan
    Chicky01 skrev 2011-06-07 13:34:48 följande:
    Hej hej,

fick samtal från min gyn och han läste upp mitt provsvar på progesterontestet. 72 i värde vilket bara kan betyda att jag har haft en "fin ägglossning", som han uttryckte det. Högt värde kan indikera på dubbel ÄL... men behöver inte betyda det heller :)

Gjorde grav.test i morse och kunde se ett svagt plus... vågar inte tro för mycket än... Min sambo kunde oxå se det... Cykeldag 35 idag och BIM+3/4... Denna väntan!!! Ska köpga ett digitalt test efter jobbet och hoppas på att jag kan sova i natt så jag kan testa på morgonen!!!

Kram till er alla!
    Gud vad roligt! Hoppas hoppas! Svagt plus borde väl vara ett gott tecken eller? Annars hade väl den rutan vart helt tom. Du började ju din kur dagen innan mig men jag har fortfarande långt kvar till Bim. När tror du att du hade ägglossning? Kunde din gynekolog se det?

För mig är det bara att vänta en vecka till. Som sagt, denna väntan
  • lovvan

Chicky 01- Gjorde du ett digitalt test i fredags? Började du testa efter bim? Gav det något utslag redan då?

Själv har jag testat i två dagar nu och det har varit helt negativt, inte ens ett spökstreck i sikte. Är på bim -3 idag (under förutsättning att jag har 14 dagar mellan äl och mens, vet ju inte eftersom detta är första gången med pergo).

Har haft ganska mycket mensvärk nu två dagar i rad så det är väl mensen som är på väg.

Hur går det för er andra?

• lovvan

Då finns det hopp att det fortfarande kan bli ett plus då, om ditt plus inte hade visat sig på bim-2 menar jagSkrattande.  Har bestämt mig för att inte testa förrän på onsdag då jag har bim. Får se om jag kan hålla mig!

Ja den här mensvärken är inte rolig. Man går bara och oroar sig för att mensen skall komma hela tiden. Är på dag 39 i min cykel idag. Lååång väntan. Hade gärna haft en 28-dagarscykel men man får vara glad att man får ihop en cykel över huvud tagetFlört.

Härligt känsla måste det vara att se det där testet där det står gravid. Kan ju inte misstolkas!

Har du hört vad mensvärken beror på?

• lovvan
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-12 21:30:55 följande:

Hej lovvan!

Äter du med pergotime?! Jag är på min andra kur nu, har bim mellan 13-16 juni ca så i morgon kan ja iaf ta ett test och se om det visar ngt. Jag har hört att man har mensvärk för att ägget växer därfär kan amn förväxla graviditet med mens.

Hej! Tack för svaret! Så bim nu i veckan för dig med! Blir spännande att följas åt denna veckan då när det är dags för testning. Jag får hoppas på att det är växtvärk då och inte mensvärk.-)
  • lovvan

KhjärtaJ- Jag led fruktansvärt av svettningar hela pergokuren och fram till äl. Fick svettattacker och på nätterna kunde jag knappt sova för jag var så varm och svettades. Verkar vara en vanlig biverkning. Njuter nu av att faktiskt frysa iblandFlört.

FruZäll- Nä mensvärk brukar jag bara ha samma dags som mensenkommer ochs en ett par dagar ytterligare. men sen har jag inte haft en vanlig mens (förutom p-piller mens då) på tio år så jag inbillar mig att det kan vara därför med som den är så lång om det nu är mensvärk. Kroppen kämpar liksom för att få till en mens

MadeleineK1501: Har haft ömma bröstvårtor sen äl men idag verkar det ha försvunnit konstigt nog. Annars inga tecken förutom växt/mensvärken då. Har du haft några symtom? Hoppas din mens håller sig borta!!

• lovvan

Herregud vad många felstavningar det blev i mitt förra inlägg. Inte bra att skriva för fort ibland. Hoppas ni kan läsa det ändå!

• lovvan
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-13 20:52:35 följande:
    Mensen komtyvärr, suuuck! Nya tag i i slutet av Juni! :D
    Neeej, vad tråkigt. Börjar du på en ny kur pergo nu då?
  • lovvan
    MadeleineK1501 skrev 2011-06-13 21:48:10 följande:
    Ja ska ringa i morgon och få nytt recept..
    Hoppas de finns innemä annars får vi prova en månad utan.

Här kom mensen nu på morgonen med så det blir för mig till att ringa och be om nytt recept med. Tråkigt men nu vet jag i alla fall hur min kropp fungerar. Blir förhoppningsvis lite lättare med väntan nästa kur. Jag vet att jag får sen äl, (denna gång på dag 26 eller dag 27) och att min cykel är på 41 dagar. Bara till att ta nya tag

• lovvan
    USB skrev 2011-06-14 18:34:49 följande:
    Idag är det dag 25 och i morse hade jag så ont i mitten av nedre delen av magen att jag inte kunde röra mig. Det höll i sig en kvart ungefär men sedan har jag haft som småmensvärk hela dagen. Undra om det kan vara äl...Läkaren sa vid UL på dag 14 att han inte trodde det skulle bli nån äl den här gången eftersom blåsorna var lite för små för tiden. Kanske har de växt till sig och släppte idag.
    Min gyn trodde att jag efter vul skulle få är på dag 16. Jag fick utslag på älstickorna på dag 26 och 27 och måste alltså ha fått äl på dag 28! Hade precis som du känningar innan.

Vid vul hade jag en lite större och flera mindre. Så jag tror snarare att den stora stannat av och att det är någon av de små som växt till sig.
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)