• Aqua78

    Behöver råd!!

    Hej på er.

    Jag behöver råd då jag har hamnat i en vad jag tycker rätt så otrevlig situation.

    Jag är 33 år gammal och adopterad från Sri Lanka. Mina adoptivföräldrar fick mig när jag var 2 dagar gammal och  kom till Sverige när jag var 14 dagar.
    Jag har aldrig någonsin mått dåligt över att jag är adopterad. Jag har känt mig hemma och svensk och inte fått uppleva några negativa saker med att ha en annan hudfärg.
    Min pappa ( adoptivfar ) är död sedan några år tillbaka med mamma lever.
    Jag har aldrig haft en önskan om att leta rätt på mina " riktiga " föräldrar. Har aldrig känt mig oönskad utan bryr mig inte alls om varför jag blev bortadopterad. Dom hade säkert en bra orsak. Har helt enkelt inte tänkt i dom banorna.

    För ett tag sen berättade min mamma att hon hade en vän som var från Sri Lanka och nu skulle åka ner på semester. Hon hade erbjudit sig att leta rätt på min " riktiga " familj. Jag sa till min mamma att jag inte var intresserad av detta.
    Trots detta får jag senare reda på att min mamma hade skickat med information om mina " riktiga " föräldrar med den här tjejen och hon hade helt uppenbarligen hittat något.

    Jag reagerar väldigt krafigt på den informationen. Jag får helt enkelt känslan NU av att jag inte hör hemma här, alltså det är svårt att förklara med det kändes som att min mamma markerade att jag inte egentligen var hennes dotter. Det var inte alls så hon menade och det vet jag väldigt väl, men det kändes inte bra alls.
    Hur som haver så försökte la mamma att ändra sin historia när hon såg hur jag reagerade men hon är inte så bra på att ljuga så.

    Så just nu vet jag inte vad dom har hittat för information eller om den " rikitiga " släkten ens är kontaktad. Men jag mår verkligen skit nu. Nu känns det som att JAG är den elaka som inte vill ha kontakt när dom kanske vill ha det. Men jag vill verkligen inte ha en " ny " familj slängd på halsen. Om jag vill leta rätt på mina rötter så måste det väl ändå vara mitt val och något som man behöver bearbeta och tänka på innan det händer.
    Va tycker ni att jag ska göra. Kan jag leva med vetskapen att min mamma sitter på informationen och försöka strunta i det eller ska man ta reda på vad hon vet och ta kontakt med " familjen " fast man inte egentligen vill.
    Kanske finns det människor där som är ledsna över att jag inte vill kontakta dom.

    Hjälp??

  • Svar på tråden Behöver råd!!
  • Sally

    Hej! 

    Oj, vilken ovanligt situation!  Det var not inte rätt av din mamma (och enligt mig är din svenska mamma din 'riktiga' mamma och den i Sri Lanka din 'biologiskmamma').  Det borde ha varit ditt beslut som gällde, inte hennes. 

    Men försök för en sekund att se det från hennes sida.  Hon fick bli mamma till världens bästa barn någonsin, tack vare en kvinna i Sri Lanka som inte kunde, av någon anledning.  Jag har ingen aning, men hon har kanske varit nyfiken på denna kvinna under de senaste 33 år, eller kanske orolig över henne, inte vet jag, men säkert tacksam.  Även om du själv inte var nyfiken, har hon kanske velat träffa kvinnan som gjorde henne till mamma.  Hon ville antagligen tillfredställa sin egen nyfikenhet, även om du inte gjorde.

    Jag menar inte att hon gjorde rätt - dina önskemål borde ändå ha prioriterats först och respekterats, men jag förstår inte att du först NU inte känner dig hemma här, pga att din mamma undrar över din biomamma.  Hon (din svenska mamma alltså) är ändå din mamma, och även hon kan göra fel ibland (t.ex. nu), men det betyder inte att hon inte känner sig 100% din mamma som vanligt.

    Och sedan om hon har hittat information om dina bioföräldrar, behöver inte någon av er göra något med informationen alls! 

    Lycka till!

  • VNmamma

    Vilket respektlöst och gränslöst agerande från din mamma!

    Du är inte alls elak för att du inte vill ta emot informationen. Du har ju sagt till din mamma att du inte vill ha den, eller hur?

    På toppen av allt försöker nu din mamma ändra på historien för att slippa stå för vad hon har gjort.

    Du är inte elak för att du inte vill kontakta din "riktiga" familj. Låt detta smälta in, du behöver inte ta några beslut nu och beslutet du tar ska handla om dina behov, inte din mammas eller din Sri Lankafamiljs.

    Låt inte andra ha en massa förväntningar på dig!

    Lycka till!
     

  • Kitten

    Du reagerar helt rätt, först och främst respekterar din mamma inte dig när hon gör något sånt.

    Du är ju faktiskt vuxen och har rätt att ha ett eget liv som du styr över, ingen skall säga till dig att du SKALL, eller MÅSTE.

    Be din mamma behålla informationen tills dess att du själv känner dig mogen att ta emot den.

    Stå på dig!   Kram

  • Aqua78

    Tack för alla svar :)

    Jag är säker på att min mamma gjorde det för att vara snäll på något konstigt sätt men det blev fel.

    Det som känns riktigt konstigt är att informationen om min familj på Sri Lanka bara finns ett telefonsamtal bort. Känns som att någon har sagt A utan att säga B så att säga :P

    Men igen. Tack för svaren, det hjälper.

  • githol

    Men se det oxå, som vilken möjlighet du har över att ta reda på ditt ursprung!!!

    Finns  många som skulle gjort vad som helst för att vara i din situation :)

    Lycka till vad du nu kommer fram till att göra ;)

  • Aqua78

    Giho.

    Jag är inte alls intresserad av att få reda på nått av mitt ursprung.
    I min värld finns inte den saken alls. Rätt så skönt att känna så, då slipper man grubbla i alla fall.

    :)

  • inoka

    Håller med övriga här, din mamma har bettet sig helt respeklöst men samtidigt förstår jag hennes nyfikenhet.
    Mina föräldrar va oxå väldigt nyfikna, även om det va jag som drog i trådarna vid mitt letande. De stod bara bakom mej som stöd. Min kusin vägrar leta efter sina föräldrar vilket hans mamma vill men så klart respekterar men inom henne spritter det av nyfikenhet om va som hände hans bio.mamma :)

    Tänkt igenom va du vill, hur du känner för väljer du att träffa dem så blir det väldigt tufft.
    Jag har träffat mina bio.föräldrar i sri lanka 2 ggr. Den sista gången blev jag väldigt urlakad på känslor.
    Det är jobbigt men samtidigt oerhört stärkande att se vem man är lik, höra deras berättelse om varför de lämnade bort barnet och se hur man kunde fått det.

    Så tänk noga igenom. Kanske är detta i slutändan ngt bra för er. Du och din mamma kan faktiskt komma närmare varandra. Det gjorde jag och mina föräldrar.

    Stor kram

    Inboxa mej om du vill veta mer om min resa. Lämnar inte ut det här :)

  • Sanza

    Du har all rätt att känna som du gör och behöver inte alls ta till dig den information som eventuellt finns. Låt den vila hos din mamma - din riktiga mamma. 
    Men jag kan också förstå din mamma till viss del, fast ändå inte eftersom du är vuxen nu. Jag har en adopterad son på 6 år. Hade jag fått samma möjlighet som din mamma fick hade jag absolut tagit chansen och sen sparat informationen i mina gömmor till den dag min son ev börjar undra över sitt biologiska ursprung och skulle då servera honom relevant information i förhållande till hans ålder. Om han aldrig skulle intressera sig, skulle han hitta informationen den dag han gick igenom mitt dödsbo och kanske bli arg på mig för att jag inte berättat mer. Det är alltid svårt att veta vad som är rätt. Jag tror ändå du ska se det som att din mamma ville hjälpa dig. Inte att du inte längre hör till.
    Nu är jag några år äldre än du, men våra mammor tillhör nog samma generation 40-talister och den generationen är inte generellt sett inte särskilt bra på relationer och kommunikation. Jag känner själv ibland att jag måste vara den vuxne i min relation till min mamma, får ha lite överseende med hennes oförmåga till en vettig kommunikation.
    Försök att lägga detta åt sidan. Säg till din mamma, typ: Tack, nu vet jag att du har viss information, spara den till den dag jag kanske blir intresserad och dela den inte med någon. Men just nu är jag inte intresserad av mitt biologiska ursprung och jag ber dig respektera det. Jag förstår att du har gjort detta i all välvilja men det har faktiskt rubbat min grundtrygghet och nu vill jag bara hitta tillbaka till tryggheten i att det är du som är min riktiga mamma och att det är här jag hör till.

Svar på tråden Behöver råd!!