Behöver råd!!
Hej!
Oj, vilken ovanligt situation! Det var not inte rätt av din mamma (och enligt mig är din svenska mamma din 'riktiga' mamma och den i Sri Lanka din 'biologiskmamma'). Det borde ha varit ditt beslut som gällde, inte hennes.
Men försök för en sekund att se det från hennes sida. Hon fick bli mamma till världens bästa barn någonsin, tack vare en kvinna i Sri Lanka som inte kunde, av någon anledning. Jag har ingen aning, men hon har kanske varit nyfiken på denna kvinna under de senaste 33 år, eller kanske orolig över henne, inte vet jag, men säkert tacksam. Även om du själv inte var nyfiken, har hon kanske velat träffa kvinnan som gjorde henne till mamma. Hon ville antagligen tillfredställa sin egen nyfikenhet, även om du inte gjorde.
Jag menar inte att hon gjorde rätt - dina önskemål borde ändå ha prioriterats först och respekterats, men jag förstår inte att du först NU inte känner dig hemma här, pga att din mamma undrar över din biomamma. Hon (din svenska mamma alltså) är ändå din mamma, och även hon kan göra fel ibland (t.ex. nu), men det betyder inte att hon inte känner sig 100% din mamma som vanligt.
Och sedan om hon har hittat information om dina bioföräldrar, behöver inte någon av er göra något med informationen alls!
Lycka till!