Behöver råd!!
Du har all rätt att känna som du gör och behöver inte alls ta till dig den information som eventuellt finns. Låt den vila hos din mamma - din riktiga mamma.
Men jag kan också förstå din mamma till viss del, fast ändå inte eftersom du är vuxen nu. Jag har en adopterad son på 6 år. Hade jag fått samma möjlighet som din mamma fick hade jag absolut tagit chansen och sen sparat informationen i mina gömmor till den dag min son ev börjar undra över sitt biologiska ursprung och skulle då servera honom relevant information i förhållande till hans ålder. Om han aldrig skulle intressera sig, skulle han hitta informationen den dag han gick igenom mitt dödsbo och kanske bli arg på mig för att jag inte berättat mer. Det är alltid svårt att veta vad som är rätt. Jag tror ändå du ska se det som att din mamma ville hjälpa dig. Inte att du inte längre hör till.
Nu är jag några år äldre än du, men våra mammor tillhör nog samma generation 40-talister och den generationen är inte generellt sett inte särskilt bra på relationer och kommunikation. Jag känner själv ibland att jag måste vara den vuxne i min relation till min mamma, får ha lite överseende med hennes oförmåga till en vettig kommunikation.
Försök att lägga detta åt sidan. Säg till din mamma, typ: Tack, nu vet jag att du har viss information, spara den till den dag jag kanske blir intresserad och dela den inte med någon. Men just nu är jag inte intresserad av mitt biologiska ursprung och jag ber dig respektera det. Jag förstår att du har gjort detta i all välvilja men det har faktiskt rubbat min grundtrygghet och nu vill jag bara hitta tillbaka till tryggheten i att det är du som är min riktiga mamma och att det är här jag hör till.