• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Topdog

Jag har efter 4 veckor fått problem att ta sprutorna. I början gick det bra. Det gör ont och svider en stund efteråt. Men nu rycker liksom handen bort sprutan av sig själv när jag ska sticka in nålen. Irriterande.

Är det någon som vet om man kan sticka sig i hud med blåmärken? Det börjar bli ont om normal hud nu...

• Topdog

Tack Laura för informationen!
    Jag hade inge aning om att man inte kunde ta i blåmärken. Som tur är har jag fortfarande lite oskadd hud att sticka i. Och inget står det i bipacksedeln om att sticka i blåmärken. Tur att det finns kunnigt folk här som man kan få svar av

• Topdog

Hej Jag25!
    Vad bra att du får sputor. Här i Sverige kollar dom inte upp sånt. När jag fick mitt första sena missfall, ryckte dom mest på axlarna och sa att det var en slump. Vid andra sena missfallet ryckte dom också på axlarna, men eftersom jag haft ett tidigt missfall däremellan, fick jag göra en missfallsutredning. Det visade sig att jag hade förhöjda värden på Faaktor VIII, en genetisk koagulationsrubbning som kan orsaka bla blodproppar i moderkakan. Min mamma hade 2 oförklarade missfall i 5 och 6:e månaden efter att hon fick mig.

Jag förstår att dom inte kan hålla på och utreda alla som får missfall, men ingen har överhuvudtaget frågat om missfall i släkten. Eller föreslagit blodförtunnande förrän nu. Nu gäller det bara att det är den där Faktor VIII som ställt till det, får då har jag ju goda chanser att det går hela vägen den här gången.

• Topdog

Hur gör ni andra? Trycker ni ut luften ur sprutan innan ni tar den eller sprutar ni in alltsammans?

I morse tog jag bort luften innan jag tog sprutan och jag tyckte att det gjorde betydligt mindre ont. Kanske bara ett sammanträffande.

• Topdog

Är det inte konstigt att det ena dagen gör ASONT att ta sprutan och andra dar så känns det inte alls? Jag har fortfarade ont efter sprtan i förrgår, men dagens spruta kändes överhuvudtaget inte.

• Topdog

Jag började med sprutonra (Fragmin lägsta dosen) i vecka 7+0. Tromybln började jag med så fort jag plussat.

• Topdog

Alltså du sticker ju i själva skinnet/huden och fettlagret där under. Bebisen ligger ju bakom en massa ytterligare vävnad.

Tänk på när det tas fostervattensprov är det ju en lång och rejäl nål som ska in en bra bit i magen för att kunna komma åt fostervattnet. Nålen på sprutan är ju max 1,5 cm lång. Det var helt enkelt ett sammanträffande att bebisen fick tokfnatt samtidigt som du stack. Tänk inte mer på det. Du träffade inte bebisen. Jag lovar.

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep