• MissMaran

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tar också fragmin, fick lungemboli (propp i lungan) förra året ungefär den här tiden. Därför fick jag fragmin i förebyggande syfte när jag blev gravid (v 19+2 idag) men jag fick en trombos (propp i benet) i februari ändå. Så nu går jag på fragmin både morgon och kväll. Jag har haft problem med att ta sprutorna i omgångar, just nu börjar det gå bättre igen =)

• MissMaran

Anniz: Frågade du om att bli igångsatt pga blodförtunnande? Frågade min bm igår på besöket om man blev igångsatt tidigare pga fragminet, men enligt henne blev man inte det. Är det skillnad när man tar fragmin och klexane?

• MissMaran

Lindsan: Enligt min bm ska det inte vara nått problem med att amma och ta fragmin. Men jag vet inte om jag vågar lite på henne då det står att den går över i mjölken iaf det fragmin med koncerveringsmedel. Ska du göra extra ul pga att ni har propp i släkten eller för att du tar fragmin? Gick du till nån som visade dej hur du skulle ta i låret eller stack du dej sj bara? Jag kan bara ta i ena sidan magen då jag har nån "klump" under huden på den andra sidan som har börjat göra ont så fort man rör den. Jag antar att jag snart blir tvungen att ta sprutorna i låret, börjar bli lite öm på magen då jag också tar två ggr om dagen. Hoppas du har en bra graviditet i övrigt =)

• MissMaran

Majsanna: Till mej sa de att jag skulle hålla sprutan som när jag håller i en penna och sticka mitt i valken jag håller i på magen.

• MissMaran

Enligt min bm blir man inte igångsatt pga  man tar fragmin. Så för min del har jag ställt in mej på att gå över bf igen, har  gått över bf med 13 dar de två tidigare graviditeterna. Men det gör ju inget om bebis kommer tidigare =)

• MissMaran

Hillivit: Jag tillhör västernorrland.

Jag har också för mej att det måste ha gått minst 12 timmar om man ska ha ryggbedövning.

Jag har använt bad och lustgas med båda mina tidigare förlossningar och det har funkat bra, har inte velat ha ryggbedövning men känner att jag hade kunna tänka mej det denna gång men då kanske jag inte får istället beroende på när jag tog sista sprutan när det satt igång. Antar att jag får klara mej med lustgas och bad även denna gång.

• MissMaran
    Tingli skrev 2011-08-08 23:30:57 följande:
    ni som fått barn....hur länge efter förlossningen tog ni sprutorna?
    jag har inte blivit tillsagd nått och det är nu 7 veckor sen jag fick barn. behöver nog ringa och kolla om jag ska fortsätta....
    Jag ska ta sprutor till sex veckor efter förlossningen. Är i v 34+2 idag, ska bli så skönt att slippa ta sprutorna sen, riktigt längtar dit.
  • MissMaran

Jag har fragmin och enligt läkarn ska man ta det till sex veckor efter förlossningen.

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep