Vi som tar Fragmin/Innohep
Hej där.
Jag är också en sån som måste ta Innohep-sprutor varje dag. Jag har en reumatisk sjukdom med kardiolipidantikroppar och antilupuskoagulans, vilket under graviditeten kan ge ökad risk för proppar.
Jag är nu gravid i vecka 18 efter ivf-behandling och jag började med sprutorna redan när jag började hormonstimuleringen inför ivf:en. Dessutom tar jag Trombyl också.
Jag tycker det är jobbigt med alla blåmärken. Trots att man varje dag gör på samma sätt så ena dagen blir det bara en prick efter sprutan medan andra dagen får man ett gigantiskt blodmärke som gör ont. Då brukar jag smörja med Hirudoid-salva som dämpar smärtan något.
I vilken vinkel sätter ni sprutan? Jag trycker in den rak, alltså vinkelrätt mot huden. I bipacksedeln står det att man ska sticka snett in, alltså 45 grader. En sjuksköterska på jobbet sa att det var bättre med vinkelrätt och då har jag gjort så.
Jag försöker att ta i magen då jag tycker att det gör ondare på låren och där tycker jag att jag får större blåmärken.
Om man ska bada något i sommar får man väl ha något heltäckande på sig för magen är verkligen inte fin...