• Tingli

Vi som tar Fragmin/Innohep

Topdog skrev 2011-04-17 18:08:42 följande:
    Hur gör ni andra? Trycker ni ut luften ur sprutan innan ni tar den eller sprutar ni in alltsammans?

I morse tog jag bort luften innan jag tog sprutan och jag tyckte att det gjorde betydligt mindre ont. Kanske bara ett sammanträffande.
    jag är inne på tredje dagem med fragmin och undrar samma sak!
    ska man spruta in luften? läkaren sa att jag inte behövde bry mig om luftbubblan...menade han då att man sprutar in den med?
    för bubblan hamnar ju längst bak när man sprutar och då har jag inte sprutat in den.
    Adam -02, Gabriel -05 och Lillfisan bf 18/6 -11
  • Tingli

för några veckor sen blev jag inlagd på förlossningen pga extrem svullnad i benen och smärta i benen. jag fick ta sjukt mycket prover och gjorde ul på ben, höft, rygg mm.
    just då visade det inget onormalt. men i fredags ringde läkaren och sa att jag var tvungen att komma till förlossningen direkt. väl där berättade han att han hittat en ärftlig mutation. ja så då måste jag ta fragmin sprutor.
    detta är mitt tredje barn, jag har haft lite problem under min andra graviditeter men läkarna har liksom aldrig kollat upp nått. så tur att dom kollade nu då. jag tycker det är lite otäckt med sputorna, men man vänjer sig väl.

jag är nu i v 36+1 och extremt trött på allt. hela graviditeten har det vart komplikationer mm. faktiskt det jobbigaste jag vart med om!

jag har inte läst hela tråden, så ni kanske tagit upp de..men jag frågar ändå.
    nån som vet om det påverkar amningen om man tar fragmin?
    det står ju att det går över i modersmjölken, betyder det att man inte "får" amma då?

• Tingli
    Mommy89 skrev 2011-05-23 11:45:32 följande:
    Angående Fragmin + amning så står det ju på bipacksedeln att man ska rådgöra med en läkare, så gör det istället för att fråga på FL Drömmer
    Kan tänka mig att det är individuellt och beror på hur viktiga sprutorna är för just den personen.
    jo självklart rådgör man ju med läkare, men har precis fått sprutorna och undrade bara överlag.
  • Tingli

ni som fått barn....hur länge efter förlossningen tog ni sprutorna?
    jag har inte blivit tillsagd nått och det är nu 7 veckor sen jag fick barn. behöver nog ringa och kolla om jag ska fortsätta....

Adam 020715, Gabriel 051130 och Lovelia 110622
  • Tingli
    tvåbarnsmammavillkanske haentill skrev 2011-08-08 23:07:23 följande:
    Hej!

Tar Fragmin pga upprepade MF. Är i v 37 nu och ska troligen sluta för att ha marginal till förlossningen. Någon annan som varit med om det?
    jag skulle fortsätta med sprutorna efter förlossningen till och med..vet dock inte hur länge. vet du exakt varför du skule sluta med dom?
  • Tingli
    tvåbarnsmammavillkanske haentill skrev 2011-08-08 23:39:22 följande:
    Jag har ju inte någon propprisk själv, utan det handlar om fostret och moderkakan. Dels kollas jag för att inte bli för lättblödande, då kan det var fartigt om det händer en olycka. Sen tror jag att det är för att slippa den komplikationen att jag kan vara lättblödande vid förlossningen.
    aha ok ja då förstår jag.
  • Tingli

pratade med läkaren idag och jag akn sluta med sprutorna nu..underbart!
    men ska ta prover om några veckor för att kolla så allt är ok.
    jag har acp från båda mina föräldrar....

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep