• Lindsan

Vi som tar Fragmin/Innohep

Hej! Tänkte hänga på här i denna tråd :)
    Jag har dubbla anlag för att bilda blodpropp, APC-resistens homozygot. Min barnmorska skickade mig på blodprov efter att hon gått igenom min släkts olika sjukdomar, varav blodpropp har funnits hos mamma och hennes syskon.
    Jag tar två fragminsprutor om dagen med 12 timmar emellan. Tog dem i magen först men har nu övergått till låren.
    Ska göra ett extra ultraljud i vecka 32 och ett i vecka 36. Har gjort 3 ultraljud hittills. Och bebis mår bra, vad de kan se.
    Tar blodprover lite då och då och kolla bla. trombocyter nu när jag tar sprutorna. Ska ta dem 6-8 veckor efter förlossningen.
    Undrar om någon har fått veta något vad som gäller när man ammar och tar Fragmin. Fragmin går över i bröstmjölken. Känner inte riktigt för att ge vårt lilla barn Fragmin. Någon som vet?

• Lindsan
    MissMaran skrev 2011-05-01 21:03:57 följande:
    Lindsan: Enligt min bm ska det inte vara nått problem med att amma och ta fragmin. Men jag vet inte om jag vågar lite på henne då det står att den går över i mjölken iaf det fragmin med koncerveringsmedel. Ska du göra extra ul pga att ni har propp i släkten eller för att du tar fragmin? Gick du till nån som visade dej hur du skulle ta i låret eller stack du dej sj bara? Jag kan bara ta i ena sidan magen då jag har nån "klump" under huden på den andra sidan som har börjat göra ont så fort man rör den. Jag antar att jag snart blir tvungen att ta sprutorna i låret, börjar bli lite öm på magen då jag också tar två ggr om dagen. Hoppas du har en bra graviditet i övrigt =)
    Jag ska göra extra ul för att se så det lilla livet växer som det ska. Detta för att undersöka så att Fragminet har verkat som det ska - så att jag inte fått proppar i moderkakan. Om det finns proppar som det upptäcker så kan barnet få för lite näring och isf kan det bli tal om att plocka ut barnet tidigare.
    Jag fick hjälp när jag skulle ta sprutorna första gången. Min barnmorska bad mig hämta ut dem sen fick jag åka till henne så visade hon hur jag skulle sticka i magen. Fick dock övergå till låren sen...vilket fungerat bra fram tills igår. Har fått varma nässelutslag som är lite upphöjda på båda låren där jag stuckit..så nu vet jag ej vart jag ska sticka...få bli innelåren även om de sa att jag inte skulle det.
  • Lindsan

Vill inte heller ha någon ryggbedövning...vet ju dock ej vad jag tackjar nej till och vilken smärta jag ska gå igenom :) Det är första barnet. Tur att inget veta kanske ;) Tänker att lustgasen får räcka, ett bad och kanske lite akupunktur. Antar att man överlever smärtan, finns ju andra som gjort det ;) Är mer rädd för ryggbedövning och Fragmin ihop även om det gått 12 h så nä vi hoppar den....tror jag ;)

• Lindsan
    Tingli skrev 2011-05-23 08:00:36 följande:
    jag är inne på tredje dagem med fragmin och undrar samma sak!
    ska man spruta in luften? läkaren sa att jag inte behövde bry mig om luftbubblan...menade han då att man sprutar in den med?
    för bubblan hamnar ju längst bak när man sprutar och då har jag inte sprutat in den.
    Kanske att någon redan har svarat dig men orkade inte läsa alla kommentrer ;)
    När du tagit av "gummikorken" på sprutan skall du smäcka på sprutan så att luftbubblan hamnar överst. Luften skall gå in sist, detta för att all Fragmin ska tömmas ur sprutan och in i kroppen. Det är så lite luft så det är helt ofarligt att spruta in det.
  • Lindsan
    Mommy89 skrev 2011-06-01 18:56:21 följande:
    Men om man gör som du säger sprutar man ju in luften först, bubblan ligger ju redan i "botten" så att luften kommer sist just för att man ska slippa trixa med det själv Drömmer
    Det ligger lite luft i botten på mina sprutor men om man håller sprutan så nålen pekar ner mot golvet och smäcker på den så ligger det även luft nere vid nålen som åker upp när man smäcker på den. Min barnmorska sa att man skulle smäcka upp även den luften så att den kommer in sist av allt. :)
  • Lindsan
    Mommy89 skrev 2011-05-23 11:45:32 följande:
    Angående Fragmin + amning så står det ju på bipacksedeln att man ska rådgöra med en läkare, så gör det istället för att fråga på FL Drömmer
    Kan tänka mig att det är individuellt och beror på hur viktiga sprutorna är för just den personen.
    Jag har frågat och jag ska inte utesluta fragminet utan jag ska ta mina sprutor och amningen ska inte uteslutas pga sprutorna. Det var svaret jag fick inkl. en lååång förklaring, Fragminet går över till barnet men man väger alltså min propprisk och konsekvensen av att barnet får i sin en liten dos fragmin. Det var ett särksilt ämnet i fragminet om jag inte minns fel som går över. Risken att det ska hända barnet något är ytterst liten så de har sagt till mig att amningen ska vi försöka behålla om den fungerar osv...
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep