• Mommy89

Vi som tar Fragmin/Innohep

Laura03 skrev 2011-04-10 21:18:43 följande:
    Man får absolut inte sticka i blåmärkena. Då tar inte kroppen upp medicinen. Jag rakade en bit av håret där de gör kejsarsnittet och stack lite längre ner på magen. Läkaren tyckte inte om det men jag fick så ont av att sticka i låret.
    Till mig sa dom att jag inte fick ta i låret utan var tvungen att ta sprutan i magen, men då det gjorde så fruktansvärt ont att ta dom i magen tog jag låret iallafall Förvånad
  • Mommy89
    Topdog skrev 2011-04-17 18:08:42 följande:
    Hur gör ni andra? Trycker ni ut luften ur sprutan innan ni tar den eller sprutar ni in alltsammans?

I morse tog jag bort luften innan jag tog sprutan och jag tyckte att det gjorde betydligt mindre ont. Kanske bara ett sammanträffande.
    Förra graviditeten var jag 18 och hade inte hunnit flytta hemifrån ännu, så min mamma (utbildad undersköterska) fick ge lilla mig sprutorna då jag var på tok för feg själv, och hon tryckte alltid ut luften då luftbubblan gör ont att få in. På sjukhuset gjorde dom dock aldrig det och sa åt en att inte göra det, men alla andra jävla sprutor man får är det allt ingen luftbubbla i...
  • Mommy89
    Skenhede skrev 2011-04-22 00:20:14 följande:
    Undrar bara hur man gör när magen blir större och mer spänd? Någon som har den erfarenheten?
    Antingen fortsätter du prova, eller så tar du i låret :)
    Passade på att fråga läkaren om det, och om det av någon anledning inte går eller man inte vill ta i magen funkar det att ta i låret istället.
    Själv tar jag alltid i låret, tycker det gör så nedrans ont i magen Skrikandes 
  • Mommy89
    Skenhede skrev 2011-04-22 12:27:03 följande:
    Okej :) så det är helt okej att ta i låret om det inte skulle funka i magen? Medicinen tas upp ordentligt iallafall? Än så länge så går det dock bra med att ta den i magen :)
    Det var vad läkaren sa till mig iallafall, och det är ju klart bättre att du tar i låret än inte alls Flört
  • Mommy89

Måste bara skryta lite om min sambo; Han är den som ger mig mina Fragmin-sprutor nu (har bara tagit dom i några dagar hittills), och han är bara SÅ duktig! Han har aldrig gjort det förut, men det gör inte alls ont och det blir inte det minsta lilla märket efteråt! Solig

• Mommy89
    MiScHoOo skrev 2011-05-01 03:18:11 följande:
    När började ni med sprutorna, i vilken v?
    Första graviditeten började jag någon gång efter v. 30, den här gången fick jag börja i v. 23.
  • Mommy89

Jag kan inte säga 100% säkert, men jag tror verkligen inte det går.
    Isåfall skulle man nog inte säga åt gravida kvinnor att ta sprutan i magen. 

• Mommy89

Jag blev igångsatt vid min första graviditet, men det var för att jag var sjuk inte för sprutorna.
    Det blev akut kejsarsnitt iallafall, och den här gången satsar jag på att få ett planerat snitt + sterilisering.
    Jag blir tydligen sjuk när jag blir med barn, så då får det räcka med 2.
    Ska bli "spännande" att få reda på VAD som är felet dock, är rätt nyfiken. Njurarna verkar vara huvudmisstänkta. 

• Mommy89

Angående Fragmin + amning så står det ju på bipacksedeln att man ska rådgöra med en läkare, så gör det istället för att fråga på FL Drömmer
    Kan tänka mig att det är individuellt och beror på hur viktiga sprutorna är för just den personen.

• Mommy89
    Lindsan skrev 2011-06-01 18:49:20 följande:
    Kanske att någon redan har svarat dig men orkade inte läsa alla kommentrer ;)
    När du tagit av "gummikorken" på sprutan skall du smäcka på sprutan så att luftbubblan hamnar överst. Luften skall gå in sist, detta för att all Fragmin ska tömmas ur sprutan och in i kroppen. Det är så lite luft så det är helt ofarligt att spruta in det.
    Men om man gör som du säger sprutar man ju in luften först, bubblan ligger ju redan i "botten" så att luften kommer sist just för att man ska slippa trixa med det själv Drömmer
  • Mommy89
    Lindsan skrev 2011-06-05 11:27:13 följande:
    Det ligger lite luft i botten på mina sprutor men om man håller sprutan så nålen pekar ner mot golvet och smäcker på den så ligger det även luft nere vid nålen som åker upp när man smäcker på den. Min barnmorska sa att man skulle smäcka upp även den luften så att den kommer in sist av allt. :)
    Tja alla får göra som dom vill med luften tycker jag. Själv sprutar jag ut den då det ändå bara är en minimal mängd Fragmin man "går miste om", och utan luftbubblan gör det mycket mindre ont och man får inget blåmärke. Och jag verkar få i mig tillräckligt som det ser ut nu, annars får dom väl höja till 2 sprutor om dagen då jag bara tar en nu iallafall.
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep