• ullis1990

Vi som tar Fragmin/Innohep

Här är en till som tar fragmin i förebyggande syfte! Min syster fick proppar när hon var gravid och även våran pappa har haft ett fler tal proppar. Började med sprutorna i vecka 12 och idag går jag in i vecka 32.. Har fått info att jag ska ta sprutorna ca 2-4 veckor efter förlossningen.

• ullis1990

Ni som gått längre i era graviditeter än vecka 32, eller tagit dessa sprutor vid tidigare graviditeter, hur länge kan man ta dom i magen? Jag tar nu ganska långt ut på sidan av magen där jag fortfarande får tag i ett litet veck..

• ullis1990

Översidan av låret... Hur gör man då då? Ska man få tag i ett veck eller är de bara att sticka in nålen? Jag hade tänt mig att det var lättare på utsidan av låret, men det kanske är för nära musklerna? :)

• ullis1990

Pratade med min BM igår.. Man skulle tydligen sticka i den övre och yttersta delen av låret, ingen annanstans - enligt henne.. Var och hämtade ut 30st sprutor idag.. 1500:-... 50 dagar till BF

• ullis1990

Jag avbryter aldrig och sticker någon annanstans. Men det är inte så ofta det gör sådär svinont heller.. Jag brukar vicka på tårna, då koncentrerar sig kroppen på att göra de istället för att tänka att de gör ont med sprutan :P

• ullis1990

Onka85, hur långt ut på sidorna sticker du dig? Har du in hela nålen eller bara halva tex? :)

• ullis1990

Här går det bra! Vecka 37 nu.. Längtar SÅ tills dagen jag tar den sista sprutan!!

• ullis1990

Sist jag hämtade ut fick jag betala 1200:- för 30 sprutor.. Denna gången hoppar högkostnadskortet in och jag behöver "bara" betala 600-nånting.

• ullis1990

När det blev svårt att ta i fram på magen så flyttade jag åt sidan typ vid "kärleks-handtagen".. Där tog jag på olika ställen på höger å vänster sida ända fram till förlossningen. Nu efter förlossningen tar jag i fram på magen igen :)

• ullis1990

Kärt barn...: jag tog i magen under naveln i en halv måne, tills de blev för obehagligt. Då flyttade jag ställe till sidan, i kärlekshandtagen. Testade i låret men tyckte att det gjorde ont då jag spände låret så fort nålen kom in.. Min BM sa att man kunde ta sprutan vart som helst i magen/sidan/baktill bara de fanns "ett veck" att sticka i :)

• ullis1990

Det skall gå ett visst antal timmar från det du tog din fragminspruta tills du kan ta ryggmärgsbedövningen.. Jag blödde inte mycket alls vid förlossningen, förlorade endast 250ml.. En vecka innan förlossningen fick jag halvera min fragmin-dos från 7500 till 2500.. Sen direkt efter förlossningen gick jag tillbaka till 7500 igen och tog sprutorna tills min som var 6 veckor :)

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep