• Mariposas

Vi som tar Fragmin/Innohep

Hej! Hoppar in här. Har börjat ta fragmin idag (v 9+5). Fick en blodpropp i benet i vecka 30 sist jag va gravid. De hittade ingen anledning till varför förutom att det antagligen berodde på att vi flög till New york i v 27. Nu ska jag iaf ta sprutor hela graviditeten + 6 veckor efter. Känns jobbigt men tryggt...

• Mariposas
    Agge04 skrev 2014-10-09 15:46:39 följande:

Hej hoppar in här med.
    V.22 idag - BF beräknad till 18 feb :) - längtar.

Det här är tredje barnet för mig, fick blodpropp i samband med min första grav i v. 30 för hmmm nu 18 år sen :) ..... fick då ta heparin sprutor 2ggr /dag fram till förlossningen och sen Waran tabl i ett år.
    Med waran tabletterna kom även bekymmer med amningen och det slutade med ersättning och ett kolik barn.
    Min andra grav - inga sprutor och inga tabletter, behövdes inte då utredningen visade att jag inte låg inom riskzonen...
    Och nu - helt plötsligt nya rön och råd - Innohep från v.20 och 6 veckor efter förlossningen.
    Är inte riktigt med på det här och känner att jag inte vill ta dem. Jag är inte i riskzonen, och idag känns det som att vården bara vill att vi ska ta de i fall att något händer (menar oss som inte är i riskzonen och som inte har upprepade problem med proppar, självklart) - detta är inte ok. Kanske fel forum att ta upp detta på....
    Har läst en massa om Innohep och man kan inte ta epidural vid förlossningen, vilken vad min tanke den här gången, (ju det går men man måste sluta 24h med medicinen innan - vet man med säkerhet när bf händer?). Man har inga studier gjorda som kan visa om Innohep kan användas i samband med amningen, och det är väl det som skrämmer mig mest, kolikbarn är det sista jag vill få igen.
    Jag önskar att jag kunde träffa en speciallist som kan svara på mina frågor och som inte är "köpt" utav läkemedelsföretaget för att försvara medicinen........ för som det är idag så har jag bara fått recept och ett svar att det är nya råd och rön, inga läkare som har pratat med mig om det......
    Ursäkta gnället, är bara orolig.

Har inte heller benägenhet för att få blodproppar. Fick även en i v 30 när jag va gravid sist, antagligen pga en lång flygresa 2 veckor innan. Tar nu fragminsprutor, började v 10, efter att jag varit på vul. De ville egentligen att jag skulle börja ännu tidigare men jag ville inte förrän jag visste att det verkligen fanns en bebis där inne (fick missfall i våras nämligen) vet inget pm innohep men fragmin kan man ta när man ammar. Ska ta det 6 veckor efter förlossning oxå.
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-10 20:03:06 följande:

Hej på er!

Jag har en fundering kring doseringen på fragmin. Det har varit svårt att ställa in dosen denna graviditeten och jag är nu i vecka 18. Ännu har inte rätt nivåer uppnåtts och de sista dagarna har jag ny dosering igen. Tar 7500 enheter på morgonen och 10000 enheter på kvällen, alltså totalt 17500 enheter per dygn.

Är inte detta väldigt mycket? Det känns mycket. Hur mycket fragmin står ni andra på?

Jag tar 12500 1 ggr/dag. Vägde 61kg vid inskrivning o ska kontakta dem när jag passerar 65kg då skulle de kanske höja dosen. Sist tog jag 12500 hela tiden (från proppen v 30 o framåt) så fattar inte varför de skulle byta nu. Va inte ens på tal sist.

Lite orolig idag då jag har fått en röd svullnad runt gårdagens "stick". Har kliat hela dagen :(. Brukar annars få blåmärke men har aldrig varit såhär förut. Nån som varit med om det?
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-10 21:19:22 följande:
    Märkligt, jag väger i princip samma som när jag väntade sonen, han fyllde precis ett så det är ju inte jättelängesen ;) då hade jag 5000 på morgonen och 7500 på kvällen så det är ju en ganska stor ökning tycker jag.

Jag kan få sådana röda irriterade märken ibland, ibland asstora blåmärken och ibland bara små prickar. Så jag tror inte det är någon fara.
    Tack för svaret :). Va lite orolig att det blivit infekterat... Typiskt mig att oroa sig för allt :/
  • Mariposas
    Lihihi skrev 2014-10-10 22:30:51 följande:

Mariposas: kan vara att du fått med något litet "smuts" under huden eller vad som helst så det blivit irriterad men det ska inte vara någon fara, blir det infekterat så märka det :)

Är ni här noga med att tvätta innan och efter som man "ska"? Jag är värdelös på det, vill bara få det gjort så tar sprutan det första kag gör på morgonen och då prioriterar jag inte det direkt haha

Tror inte på att det är nåt smuts, tänkte att det kunde va så. Men sen blev det likadant med sprutan jag tog igårkväll. Kliar massor nu. Det sen i förrgår har däremot lagt sig lite. Höll på att bli galen av kli i natt...

Fortsätter det till på måndag så tänkte jag ringa till antikougalationsmottagningen...
  • Mariposas
    Mariposas skrev 2014-10-11 18:59:39 följande:
    Tror inte på att det är nåt smuts, tänkte att det kunde va så. Men sen blev det likadant med sprutan jag tog igårkväll. Kliar massor nu. Det sen i förrgår har däremot lagt sig lite. Höll på att bli galen av kli i natt...

Fortsätter det till på måndag så tänkte jag ringa till antikougalationsmottagningen...
    Nu sitter jag iaf på helg/kvällsmottagningen bredvid akuten. Ringde 1177 o de rekommenderade mig att ringa hit.. När jag ringde hit ville de att jag skulle komma in så de fick titta på "rodnaden/svullnaden"

Känns inte alls särskilt bra det här, men hoppas på att jag är i trygga händer..... Hrmm, så småningom när jag kommer in ;)
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-11 21:30:08 följande:
    Oj, men då kan du inte ha så som jag menade, jag får som myggbett ibland, är det stora märken du har?
    Inte jättestora... Men 4,5cm i diameter... O alldeles hårt. Där jag tog i förrgår har blivit mjukt igen o kliar något mindre. Men det från igår är rött, hårt o kliar massor. Läkaren (vilken tyvärr inte kändes så pålitlig) sa att han inte trodde det va nån fara. Han påpekade att experterna på antikougalationsmottagningen är lediga på helgen (jo tack jag vet... ) Han ringde runt till flera andra som även de inte TRODDE det va nån fara. Tillslut ringde han KK o de sa att det inte va nån fara så länge det va en lokal rodnad.

Känner mig inte alls särskilt säker på att ta kvällens spruta. Känns som reaktionen kanske blir värre ju fler man tar. Skulle helst vilja hoppa över tills jag pratat med min läkare. Men det vågar jag inte heller göra....

Bara att gilla läget antar jag :(
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-12 08:13:03 följande:
    Jag tror inte heller det är någon fara även om det skapar obehag för dig. Jag har kvar hårda knutor under huden som är från förra graviditeten. Ta på lite xylocain på området som kliar så ska det nog hjälpa.
    Tack för svaret "skumbollen". Sprutan jag tog igår har faktiskt inte gett nån reaktion, skönt... Så nu känner jag mig lite lugnare. Blir nog ändå ett samtal till läkaren imonn ;).
  • Mariposas
    Agge04 skrev 2014-10-13 18:26:35 följande:

Börjar min Innohep behandling idag, v. 22.
    Här i Skåne har de just idag av någon anledning utnämnd måndagen till stora Trombos dagen hmmmm .......
    Nåja, har fortfarande inte fått svar på mina frågor men vill inte råka ut för ngt skit så börjar men mina sprutor. 4500/dag ska väl inte vara så besvärligt.
    Men trots att jag går på en privat klinik så ska de inte kolla mina blodvärde eller hålla mig och bebisen under någon uppsikt - tycker att det är märkligt.
    Läste i bipacksedeln att minst 24h innan förlossning, om jag vill ha epidural så ska jag inte ta Innohep, kan man sluta tidigare? Hur långt tid tar det innan "giftet" är ur kroppen - vet någon av er det?

Läste ngt häftigt idag - min bebis kan nu rynka pannan/ögonbrynen där inne - HÄRLIGT Glad

24h va det med fragmin iaf... Att man inte får epidural förrän minst 24h efter sista sprutan asså. Kommer ihåg att jag tog min spruta 20.00... Sen satte värkarna igång 23.00. 6 på morgonen på förlossningen när det började bli riktigt kämpigt så frågade jag om det fanns nån möjlighet att få epidural fall jag skulle vilja det. Kom ihåg att läkaren då sa till mig att det va 24h efter sprutan o jag räknade att det va 14h kvar... O hoppades verkligen att bebis skulle va ute då. Det va han. Han föddes strax innan 10 på förmiddagen och jag klarade mig bra med endast lustgas :). Men det va ju den gången det...
  • Mariposas

Någon som vet nåt om man kan ta omega3-piller när man tar fragmin? Har läst nämligen att man inte får det när man tar waran o tänkte att det kanske va samma. Äter nämligen inte fisk och skulle behöva det som kosttillskott lite senare i graviditeten.

• Mariposas
    Lihihi skrev 2014-10-23 17:43:01 följande:

Ingen här som vet om innohep/blodförtunnande kan köra ihop sig med blodprovet vid KuB? Hon i receptionen började yra om det men visste egentligen inget så tror hon mest gjort mig nojjig i onödan?!

Jag frågade min barnmorska. Det påverkar inte. Gjorde kub idag med bra resultat :)
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-10-29 09:55:10 följande:

Börjar bli galet trött på dessa för och efterprov för att mäta koncentrationen. Hur ofta kontrollerar ni er dos? Gör alla före och efter prov?

Hrmm... Känner inte igen det där. Tog blodprov direkt efter första sprutan.. sen 2 veckor efter jag börjat m fragmin, då va jah typ i v 12. Nästa blodprov ska jag inte förrän i v 33. Vet inte varför just då... Kanske olika med fragmin o innohep...
  • Mariposas

Vad gör man för fel när det börjar blöda när man tar ut sprutan? Händer väldigt sällan men det hände ikväll o har hänt nån gång innan med :(

• Mariposas
    Lihihi skrev 2014-11-14 07:41:17 följande:
    Du träffar nog bara ett blodkärl eller så. Händer mig med ibland trots att jag gör precis likadant som när det inte blöder :)
    Hihi.. Tyckte oxå jag gjorde likadant. Men man vet ju aldrig. Kommer nog aldrig vänja mig vid det där med sprutorna, suck! Skönt att höra att det händer andra än mig ;p
  • Mariposas
    Nea12 skrev 2014-11-20 21:56:12 följande:

Då har man tagit första fragmin sprutan..

Förstår inte hur man ska kunna vänja sig vid detta igen:/

Gör ju ont när man sticker o svider som f*n när man sprutar in det:(

Är i vecka 15 och har förhoppningsvis bara 174 sprutar kvar o ta haha

Nått tips för o slippa att de svider så mkt?

Sprutar du in det låååångsamt? Tycker det spelar stor roll hur det känns från gång till gång. På mig känns det mindre om jag tar sprutan längre bak o ner typ i sidan... Övre skinkan där det sitter en del fett ????. Sen kan det ju va stor skillnad på hur det känns bara man flyttat nålen en pyttebit. Testa att nudda med nålen o se var det känns minst...
  • Mariposas
    Lihihi skrev 2014-11-22 18:04:07 följande:

Efter sprutan imorse har jag som ett vitt svullet utslag ca 5x3 cm stort.. Blödde även lite från stickhålet på efter middagen... Vad kan det va?!

Jag får ofta utslag + att huden blir alldeles hård ibland p kliar. Tydligen ingen fara om man inte själv känner sig väldigt besvärad av det...
  • Mariposas
    Camo skrev 2014-11-24 18:20:20 följande:

Hej!

Är ny i den här tråden! Fick en propp (7cm djup ventrombos) i vaden förra graviditeten. Jag fick ta de förhatliga sprutorna 2ggr/dag i 6 månader och fick info om att ifall jag blir gravid igen måste jag börja med dem igen...

Nu är jag gravid igen och undra från vilken vecka ni andra har fått börja med Fragminsprutor igen när ni upptäckt att ni är gravida?

Jag började vecka tio efter jag gjort VUL
  • Mariposas
    Camo skrev 2014-11-30 10:36:57 följande:

Tusen tack för era svar!! Är troligtvis bara i v.7 nu och ska göra vul om drygt 1vecka.

Har haft känningar i vaden de sista veckorna så nu sitter jag på akuten för att göra UL i vaden.

Jag hade tänkt vänta med att kolla upp vaden men pratade med min läkare från förra graviditeten i fredags och jag var tydligen tvungen att kolla upp omgående.

Det är bara 7 månader sedan jag fick barn sist och sprutorna slutade jag med i juni..

Hur gick det på akuten? Innan jag började med fragmin denna graviditeten fick jag för mig hela tiden att det kändes konstigt i benen o att det kunde va en blodpropp. Va som tur va inget, bara vanliga domningar antagligen. Hoppas att det är samma för dig.
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-12-03 18:41:15 följande:

Intressant att en del av er har ok på att ta fragmin i lår och rumpa utöver magen. Jag fick bara ok på magen.

Men... Är det inte svårt att ta i magen sen när du är höggravid?
  • Mariposas
    Skumbollen skrev 2014-12-03 21:35:48 följande:
    Haha, hullet försvinner ju tyvärr inte för det :) det gick fint sist så det skall nog gå bra denna gång med, men så har ju en kroppsform som påminner om ett äpple med två tandpetare i i vanliga fall också ;)
    Jag började ta sprutor efter blodpropp sist i v 30. Tog aldrig i magen då pga att det va svårt o kändes obehagligt...
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep