Inlägg från: ÄlskarMina |Visa alla inlägg
  • ÄlskarMina

Vi som tar Fragmin/Innohep

Hej alla! 
    Jag har nyss plussat och är i v.5+ ? nu. Är ej riktigt säker på dagen pga oregelbundna menscyklar.
    Hade under första graviditeten (-04) en DVT i ljumsken (grav.vecka 24), propp i lungan och infarkter på moderkakan så flickan blev tillväxthämmad men klarade sig. Fick ta fragmin fram till förlossningen och efteråt började jag med waran som jag åt i 2år.
    (Koagulationsutredningen visar att jag har benägenhet för att utveckla proppar.)

Under andra grav. (-10) fick jag således börja med fragmin och trombyl i v. 9+1 och den grav. gick allt bra. En fullgången och mullig pojk fick jag. Flört

Tänkte ringa MVC på måndag men vill gärna komma igång så snart som möjligt med behandlingen.
    Från vilken vecka fick ni börja och vad har de för argument?

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10*.¸¸.·*¨`·
  • ÄlskarMina

update: Ringde MVC igår och fick ett samtal tillbaka sen på em att de tagit upp mig på läkarronden. Så idag har jag varit och tagit blodprov och fått fragminsprutor att börja med idag. Tar nya prover om 2v igen och skulle få en remiss på VUL snart. Så kul att få se lilla grynet i magen! 
    Hoppas bara allt är som det ska därinne..

Så det verkar vara samma rutiner nu över landet. Så här var det inte alls för 4år sedan när jag var gravid sist. 

Idag 6+0 kanske, får se på VUL:et sen vad läkaren säger..

• ÄlskarMina
    hmcjl skrev 2014-11-01 10:06:56 följande:

Är det någon som börjar närma sig förlossningen eller som har fött? Hur gick diskussionen innan med läkare och bm? Fick ni reda på hur det skulle gå till med medicineringen, om det skulle uppstå komplikationer mm?

Är bara i vecka 29 men börjar ju fundera.

Går på fragmin sen v.9 då man upptäckte proppar i lungorna. Två sprutor, 7500 morgon och 10000 kväll. Fick också gå på täta kontroller avblodet första fem veckorna. Sen blev det en gång i månaden, nu dröjer det en och en halv månad till nästa gång.

Då börjar det dra ihop sig. Spännande!!

Jag är nygravid nu (v.8) men har genomgått 2grav.med fragminbehandling (+trombyl). På läkarbesöken några veckor innan BF har vi alltid gått igenom den kommande fl. Dr berättar hur man ska hantera sprutorna inför fl och trombylen har jag slutat med ca.3v innan BF.

Med första blev jag igångsatt på övertid och kunde därmed kontrollera sprutan när den kunde tas.

Med andra gick vattnet men förlossningen drog ut på tiden.. Tog halva doser vid 2tillfällen/dag istället innan fl och fick veta när en ev. Eda var tillgänglig. Gick bra! Inga problem!! tog lustgasen först och gick precis att uthärda tills edan kom. Himmel! Sen gick det till 9cm och han kom ej ner. Så ett akutsnitt blev det och de bara fyllde på edan då under snittet.
  • ÄlskarMina
    Camo skrev 2014-11-24 18:20:20 följande:

Hej!

Är ny i den här tråden! Fick en propp (7cm djup ventrombos) i vaden förra graviditeten. Jag fick ta de förhatliga sprutorna 2ggr/dag i 6 månader och fick info om att ifall jag blir gravid igen måste jag börja med dem igen...

Nu är jag gravid igen och undra från vilken vecka ni andra har fått börja med Fragminsprutor igen när ni upptäckt att ni är gravida?

Jag kontaktade MVC några dgr efter mitt plus. Fick börja ganska omgående. Tog blodprov innan start och sen 2v efter start. Sen ett besök hos en gynläkare för att bekräfta graviditeten med ett vul gjordes med. Lycka till!
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf juni-15*.¸¸.·*¨`·
  • ÄlskarMina
    Anna198407 skrev 2014-12-03 22:10:39 följande:

Hur lång tid efter förlossning har ni blivit tillsagda att fortsätta med inohep sprutorna?

Jag har nu fått 3 olika svar från " min läkare på vårdcentral " , barnmorskan och en läkare som jag träffat hos bm . Lite förvirrande!

Jag har blivit tillsagd 6v efter förlossningen. Var samma förra gången då jag hade fragmin (nu.inohep)
    Lihihi skrev 2014-12-03 11:07:44 följande:

Har börjat med en ny teknik nu.. Förut så kände jag noga efter var jag tog sprutorna för att hitta ett bra ställe. Men de bra ställena finns liksom inte längre... Nu kör jag bara in den fort och ganska hårt... Går faktiskt mycket bättre nu.. Men gör ondare med fragminet när jag sprutar in det..

I låren kan jag inte ta alls.. Har ont i flera d och får världens knölar...

Är det någon här som tar i rumpan?

Förra grav. när jag hade fragmin tog jag i magen till en början, sen när magen växte på sig och blev så spänd bytte jag till skinkorna. Gick bra och fick okej att göra så. 
    Har ej frågat denna gång med inohep, men jag antar att det ska gå bra. Kör magen änsålänge (idag v.12+5)
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf 12/6-15*.¸¸.·*¨`·
  • ÄlskarMina
    hmcjl skrev 2015-01-01 22:03:18 följande:

Hej! Är så nyfiken på din förlossning, hir gick det? Hur fick du ta sprutorna då? Kunde du få Eda? Har Bf den 18:e jan och börjar bli lätt skraj. Om allt går bra verkar det ju ok men om något går fel så pratar min läkare bara om sövning å det vill jag inte.

[/quote]

Jag har genomgått två förlossningar med Fragminsprutor. Kunnat få Eda vid bägge tillfällen, bägge slutade med akutsnitt och då fyllde de bara på edan så jag var vaken.

Första förlossningen är en igångsättning och andra en vattenavgång.

Lycka till!!
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf 12/6-15*.¸¸.·*¨`·
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep