• hmcjl

Vi som tar Fragmin/Innohep

Är det någon som börjar närma sig förlossningen eller som har fött? Hur gick diskussionen innan med läkare och bm? Fick ni reda på hur det skulle gå till med medicineringen, om det skulle uppstå komplikationer mm?

Är bara i vecka 29 men börjar ju fundera.

Går på fragmin sen v.9 då man upptäckte proppar i lungorna. Två sprutor, 7500 morgon och 10000 kväll. Fick också gå på täta kontroller avblodet första fem veckorna. Sen blev det en gång i månaden, nu dröjer det en och en halv månad till nästa gång.

• hmcjl
    Skumbollen skrev 2014-11-01 10:20:04 följande:

Jag födde i oktober förra året, jag kunde sluta med fragmin 10 dagar innan bf. Men jag tror att det inte går för er som haft proppar själva tyvärr utan då är det bara att köra på, förutom att man inte tar sprutor när man känner att det drar igång.

Aha! Jag kommer få mer information i v.36, då ska vi även göra ul så man vet ro om läge och vikt. Allt känns lite läskigt. Min pojke föddes med kejsarsnitt då han låg i säte. Nu verkar det som att en normal förlossning är att föredra. Det är bara ställa in sig på ren smärta ;)
  • hmcjl

[quote=74277492][quote-nick]Skumbollen skrev 2014-11-03 08:52:55 följande:[/quote-nick]

Fast kejsarsnitt verkar inte vara nån lätt resa heller, föda barn är det coolaste jag gjort trots smärta. Kände mig som en urkvinna när jag var klar :D det trodde jag inte innan:)

Antar att de berättat för dig om att epidural inte alltid är möjligt när man står på fragmin.

[/

Japp, det har de. Kändes också oroväckande att om komplikationer skulle uppstå, som ett akut kejsarsnitt T.ex. Så måste de söva.. Verkar inge roligt! Men det kommer nog gå bra :)

• hmcjl

Hej! Är så nyfiken på din förlossning, hir gick det? Hur fick du ta sprutorna då? Kunde du få Eda? Har Bf den 18:e jan och börjar bli lätt skraj. Om allt går bra verkar det ju ok men om något går fel så pratar min läkare bara om sövning å det vill jag inte.

Vilken stark sambo du har, min man har stuckit några gånger men det har bara gjort ondare, han liksom trycker in dom och blundar, haha.

=74423510][quote-nick]Jessbox skrev 2014-12-01 10:02:10 följande:[/quote-nick]

Intressant att läsa hur alla andra upplever dessa jäkla sprutorna! Har Bf i morgon & har än så länge tagit lite över 200 stycken. Ska ta 6 veckor efter förlossningen med. Tycker att varje spruta gör ont, hur man än sticker & var. Är makalöst spruträdd så min stackars sambo är den som fått sticka varje dag.

[/quote]

• hmcjl

Ah, bra att veta, vill verkligen inte bli sövd. Har ett planerat kejsarsnitt sen tidigaroch det är något jag funderar på hela tiden. Läkaren säger dock att det är risk för propp efter men vad jag har förstått är det ju det oavsett hur du föder. Akutsnitt måste ju också ha en hög riskfaktor? Vill bara att den här graviditeten ska vara över.har mått riktigt kasst. Vill bara ha bebisen här nu :)

ÄlskarMina skrev 2015-01-02 04:14:13 följande:
    Jag har genomgått två förlossningar med Fragminsprutor. Kunnat få Eda vid bägge tillfällen, bägge slutade med akutsnitt och då fyllde de bara på edan så jag var vaken.

Första förlossningen är en igångsättning och andra en vattenavgång.

Lycka till!!

[/quote]
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep