• MissMaran

Vi som tar Fragmin/Innohep

Ni som tar fragmin har ni fått ta antiX-faktor prover? Eller va de heter? Ska man ta prov innan man tar sprutan eller ska man ta prov efter man tagit sprutan? 

• MissMaran

Ja så är de nog, har nyss börjat med fragmin och min bm är så otroligt virrig. Hon skulle skriva ut nått papper om hur jag skulle göra när jag ska ta proverna men hon fick inte ut dem. Då tyckte hon: Ja men du har ju gjort det här förut så du kommer väl ihåg hur man ska göra. När jag sen kom hem kom jag på att det enda jag kommer ihåg är att jag ska ta dem senast onsdag kl 12 då de måste frysas och skickas med posten kl 14. 

• MissMaran

Nu blev jag lite nyfiken på varför ni tar fragmin/innohep? 
    Är alla i slutet av graviditeterna?

Jag tar fragmin morgon och kväll 5000 enheter i förebyggande syfte mot blodpropp.
    Det är våran fjärde graviditet (v14 nu) och med tredje barnet fick jag också ta fragmin. Ändrade ingen dos varken innan eller efter förlossningen. Då jag inte fick ta nån bedövning förutom lustgas tog jag en halv dos när förlossningen var igång. Efter förlossningen fick jag ta fragmin samtidigt som jag tog waran tills pk-värdena var bra och stabila, sen fortsätta med endast waran i 6 månader. 

• MissMaran

Jag fick ta fragminsprutor förra graviditeten (2012) också. Jag fick ta dem efter förlossningen tills pk-provet var stabilt, sen fick jag ta waran i sex månader då jag haft proppar.

• MissMaran

Förlossningen gick bra. Begärde att få prata med en läkare innan då min bm inte kunde svara på frågorna. Enligt läkaren jag fick prata med sa han att när förlossningen dragit igång på riktigt och det var dax att ta fragmin skulle jag bara ta halv dos. Pga fragminet fick jag "bara" ta lustgas och bad som smärtlindring (men för mig har det inte varit nått annat som fallit mig i smaken Flört ). Jag blödde inte mer än de andra två förlossningarna jag haft. 
    Skulle det bli snitt under förlossningen skulle de söva mig . 

• MissMaran

Sweetbird: Jag tog fragmin förra graviditeten också och blödde inte mer än vad jag gjorde med de två första. Men alla förlossningar är ju så klart olika. Hoppas din förlossning går bra när det väl är dax =)

• MissMaran

msminnie: Jag har tagit koagulationsprov i v 34 förra graviditeten och ska göra det även denna. Det sa min bm redan på inskrivningen denna gång. Har för mig att det ska gå 3-4 timmar sen man tog sprutan när man lämnar provet. Hoppas du får tag på din bm =)

• MissMaran

Jag ska ta fragmin morgon och kväll hela graviditeten och 6 veckor efter pga propp i lungan 2010 och propp i benet under tidigare graviditet 2011. Sen blir det waran i 6 månader.
    Använder inte stödstrumpor fast det kanske vore bra, och då hela graviditeten och sen när jag ska sitta stilla längre stunder. 

• MissMaran

Jag slutade helt med fragmin när värdet var okey och övergick istället helt till waran, men jag tog/tar fragmin pga blodpropp.

• MissMaran

Sunseed: Är det ditt första barn? Har din graviditet varit bra annars? Jag är gravid (fjärde barnet) i v36 (35+3) nu och har 5000 morgon och kväll. Förra graviditeten fick jag börja med 5000 en gång om dagen men fick en propp i benet (djup ventrombos) och fick öka dosen tidigt till 12500x2 för att sedan gå ner till 7500x2 för att sen gå ner till 5000x2 tills allt var klart och jag gick över till waran i sex månader. Orsaken till fragmin förra graviditeten också var en lungemboli ett år innan (var inte gravid då)

• MissMaran

Sunseed: Grattis till er =) Ja det tar ju ett tag för kroppen att komma tillbaka efter en propp iaf var det så för min del när jag fick den i lungan. Vicken känsla det måste ha varit att få se ett levande barn efter så mkt kämpande =)
    Dagen efter förlossningen fick jag börja med waran men fick ta sprutorna tills pk-värdena var bra, när de var stabila fick jag sluta med sprutorna. Det var både skönt och lite vemodigt att sluta med sprutorna, men mest skönt att slippa picka sig =) Tog ett tag att hitta rätt warandos för mig då men när de väl hittat den funkade det bra =)

BodyMindSoul: Vet inte så mkt om fragmin och missfall men när jag har tagit prover har de mätt antifaktor xa har jag för mig att det hette där de mäter hur blodet koagulerar.

• MissMaran

Sunseed: Ska det vara svårinställt menar du? Får man fråga vad du hört? Jag gick på waran ett halvår innan jag blev gravid förra gången så de visste ju på ett ungefär hur jag låg i dos. Är högdosare så jag ligger på 3-4 tabletter om dagen med waran. Jag tycker det jobbigaste var alla pk-prover man fick lov ta medans man ställde in dosen. Men det måste ju göras  så det blir riktigt =)

Nyggen: Grattis till graviditeten =) Vicken vecka är du i nu? Gravidtrött som jag är orkar jag inte räkna ;) Hur har din graviditet varit hittills? Fick du trombosen bara sådär?

• MissMaran

Sunseed: Nå sånt har jag då aldrig hört, tycker det är bra att det finns mediciner som hjälper, nackdelar har ju allt. 

Nyggen: Det är när man blir sjuk och när man får barn som man verkligen får reda på vilka som är ens riktiga vänner.
    Det sägs också att förlossningen kan gå fortare när man går på fragmin =) men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, hoppas kan man ju alltid göra =)

Nu kan man äntligen börja räkna ner, 28 dagar kvar till bf =) Börjar längta lite till förlossningen nu, börjar bli tungt och jobbigt här hemma nu. Speciellt de veckor som gubben är borta på jobbar (varannan vecka). Tur han är hemma den här veckan så det blir lite lättare =) 

• MissMaran
    Mijjan skrev 2015-07-08 09:00:08 följande:

Jag fick propp konstaterad igår och började med sprutorna då. Ligger fortfarande inlagd och väntar på ronden då frågorna börjar bli många. Hur har ni mått före/efter proppar? Har ni fött vaginalt eller med kejsarsnitt? Några andra komplikationer?

Jag har varit lite tröttare än vanligt efter propp.

Jag har fött vaginalt, skulle det ha blivit kejsarsnitt skulle jag ha blivit sövd varför kommer jag inte ihåg. Om det var för bedövningen kanske, fick bara ta lustgas under fl.
    Enyah skrev 2015-09-07 08:18:46 följande:

Jag fick sinus trombos 2013 när jag födde min son. Är nu gravid igen. Är i vecka 11 och har börjat med sprutor. Jag tar dom i låret för känns obehagligt att ta i magen när bebisen kommer växa där.

Hur känns det att ta sprutorna i låret? Jag tar dem i magen. Man blir ju lite blå :-/
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep