alvide skrev 2011-03-29 13:02:17 följande:
Han jobbade säkert på ett annat vanligt jobb under tiden han byggde upp sitt företag (verktyg etc) innan?
Sen hade han intresse och kompetens på det specifika området?
Din sambo hade en realistisk start och påbörjade planering innan det blev ett föratag antar jag.
Samma gäller en som startade eget som guldsmed.
Han jobbade flera år och köpte in maskiner och verktyg, skapade kontakter innan under tiden. Sen var allt färdigt inför start av företag och nu efter 3 år har han anställt.
Men jag tror inte på att säga att man vill starta egen firma och säga att man ska skicka en annan på uppdrag och man kan tänka sig inom det här området eller kanske det här området eller det här etc.
Det behövs bättre brinnande intresse och förberedelse.
nix, han va arbetslös innan han startade upp, men han har alltid varit verktygsgalen o vi har renoverat mycket genom åren, plus att han kommit över bra märkesvertyg på tredera o så. men intresseat är så klart stort och han älskar det han gör, vilket gör det enklare när en kund ringer en söndag morgon o vill ha hjälp, han jobbar långt ifrån varje helg o inte hela dagar men han har fått en stor kundkrets av bla det, att h an alltid ställer upp och håller tider o gör alltid det där lilla extra, för något han har sparat pengar på så är det att inte göra så mycket reklam utn han gör ett bra jobb som leder till nästa jobb osv.
men man måste ju kunna sitt område, o vet man inte vad man vill starta så har man nog inte hittat det man brinner för o då är det nog tufft. och att anställa direkt o låta andra "göra jobbet" är nog ganska långsökt. min sambo kommer nog aldrig anställa, där emot har han hyrt in personal ibland när det är ett flermans jobb.