bonäslina skrev 2011-03-29 12:53:52 följande:
min sambo har enskild firma och det gick fort bra för honom, men då hade han redan alla verktyg sen innan, köpte en skit bil o körde med i början så han gjorde upp en rejäl buffert på företeget istället för att plocka ut en rejäl lön, han hade kunnat plocka ut en lön på ca 30000 redan första månaden som han var igång men som sagt då har han ju inte mycket utgifter heller. o visst han jobbar väl en del, men inte mycket mer än många andra. skulle han behövt ha ett lån från början till både bil, släp o alla verktyg han behöver så hade han ju inte kunnat varken plocka ut en dräglig lön eller lagt upp någpn buffert.
Han jobbade säkert på ett annat vanligt jobb under tiden han byggde upp sitt företag (verktyg etc) innan?
Sen hade han intresse och kompetens på det specifika området?
Din sambo hade en realistisk start och påbörjade planering innan det blev ett föratag antar jag.
Samma gäller en som startade eget som guldsmed.
Han jobbade flera år och köpte in maskiner och verktyg, skapade kontakter innan under tiden. Sen var allt färdigt inför start av företag och nu efter 3 år har han anställt.
Men jag tror inte på att säga att man vill starta egen firma och säga att man ska skicka en annan på uppdrag och man kan tänka sig inom det här området eller kanske det här området eller det här etc.
Det behövs bättre brinnande intresse och förberedelse.