• PuH84

Tips för att få 6 månaders sluta äta på natten?

Hej hej!

Vi hade samma problem, (om man nu vill kalla det problem, vilket jag gör)
    Jag höll på att bli tokig!! Gråhårig!!! Fick inte sova alls! Min dotter åt ungefär samma tider som du pratar om!

Hur äter den lilla på dagarna? Jag fick en känsla av min lilla att hon åt igen sig på natten, det hon inte åt på dan! När jag pratade med min sköterska på BVC så sa hon åt mig att det bara är att bestämma mig... ta ett krig helt enkelt och inte ge mat alls på natten! Jag var inställd på att göra det! Sen pratade jag med min mamma om det här, och hon hade även min dotter över en natt och dag... När jag hämtade henne sen så sa hon att min dotter inte alls är intresserad av flaskan utan hon vill ha mat... MAT!!! Oki tänkte jag då kör jag på det... Pröver hellre det först än "kriget"!
    Jorå... Det tog en vecka lr två, men hon åt inte alls lika mycket på natten! Idag, äter hon 0-1 gång på natten! Då får hon välling som sista mål! Hon är snart 10 mån, men har ätit bara mat sen hon var ungefär 5-6 månader, för hon var inte intresserad av nåt annat!

Inte säkert att min lösning är din... Men jag har förhoppningsvis gett dej en idé!! Det är fan inte roligt när man inte får sova!! Allt blir lidande!!
    Önskar ett stort Lycka till! =) Får gärna skriva och berätta hur du gjort och hur det gått! =)

• PuH84
    Kavi81 skrev 2011-03-29 18:58:57 följande:
    Tack för ditt svar! Nej, det är verkligen inte roligt!

Vi har precis samma som du hade tror jag, dvs att han äter igen på natten. Dock började detta problem med att vi introducerade riktig mat när han var knappt 6 månader (han är 1,5 månad för tidigt född därför väntade vi till 6 mån) och nu några veckor senare äter han ett par msk mat och 1-1,5 dl gröt på dagen! Det går alltså låååångsamt med maten, han verkar inte särskilt intresserad alls!! Till skillnad från storebror som alltid älskat mat och ätit och äter massor och allt! 

Om 1,5 vecka är storebror hos mormor och morfar en helg och då funderar vi på att ta "kriget" som du pratar om, dvs ingen mat på natten.... kanske man kan ge lite vatten i flaskan så han får snutta lite och sen somna om?

När får din dotter sitt sista vällingmål på kvällen och vaknar hon inte alls sedan på hela natten eller vaknar hon och ni får henne att somna om igen utan mat?
    Hon äter sitt sista vällingmål vid sju-halvåtta ungefär. Sen får hon inget mer, om hon inte vaknar såklart! Tycker att det känns helt oki att gå upp en gång på natten och ge välling! Har jag riktig tur så sover hon natten igenom! 
    Men hon åt väldigt lite på dagarna och som en häst på natten och det var inte oki! Hon åt igen, det hon inte åt på dan!
    Men förstår att du har det jätte jobbigt!
    Men om det började då, när ni introducerade riktig mat, så kanske du ska gå tlllbaka till bara ersättning?! Hur sov/åt han då på natten??
    Kan juh vara som nån annan sa, att han inte riktigt är mogen för riktig mat?! Det var oxå något som vår sköterska sa, att jag skulle vara beredd på att kanske få gå tillbaka till ersättning, för att ge den riktiga maten en chans senare!?
  • PuH84

Då undrar jag hur mycket vatten, är för mycket vatten???

Jo... Jag har hört talas om vattenförgiftning, och även hört talas om folk som faktiskt tar livet av sig genom just denna metod... Men.... Det krävs ganska stora mängder, och under ganska kort tid!
    Jag antar att man inte ska ge mängder som en flaska välling, när man pratar om att ge vatten ist för mat på natten! Utan det handlar om några klunkar för att, om det nu är så stilla den värsta hungern... Men framförallt för att göra det "tråkigt" för det barn som av vana vill äta på natten!

Svar på tråden Tips för att få 6 månaders sluta äta på natten?