• hönamor

ÄrR det verkligen så ovanligt?

Såg "En unge i minuten" igår och barnmorskan säger om Rut som föder utan smärtlindring att det är väldigt ovanligt att kvinnor gör det. ÄR det verkligen SÅ ovanligt som hon fick det att låta? Hur föddes dina barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ÄrR det verkligen så ovanligt?
  • såffan
    Zirup skrev 2011-03-30 13:03:56 följande:
    Känns det något om man nyper i benen? (Ursäkta, jag har aldrig riktigt fått kläm på det där!)
    För mig gjorde det det, kändes mest som om dom sover riktigt djupt, lite domnat och ganska odugliga till att andvända men ändå kännsel. Fast lite mindre än vanligt...
  • Serendipity
    Mad as snow skrev 2011-03-30 07:36:45 följande:
    Helt sjukt av dem att inte stötta, och inte bara det utan att faktiskt motverka en positiv förlossning genom att öppet tvivla på hennes förmåga.

Jag hoppas för övrigt också på att få föda på Östra, med tanke på deras kunskap om Annas Profylax. 
    Jag födde i Lund, och det var 2006. När jag sedan födde nästa barn 2009 så verkade de faktiskt kunna mer om profylaxandning. Men det var alltså sköterskorna som sade detta, BM var hela tiden stöttande (utom sista timmen när de byttes av och jag fick en tant...) 

Jag hade gärna fått akupunkturnålar, men det var tydligen ingen i tjänst just då som kunde lägga sådant.
  • Serendipity
    Zirup skrev 2011-03-30 13:03:56 följande:
    Känns det något om man nyper i benen? (Ursäkta, jag har aldrig riktigt fått kläm på det där!)
    När jag hade EDA kunde jag använda benen. Sk "Stand- Up Epidural" var det ju. Jag fick gå runt och så. Låren kändes ungefär som om de var tandläkarbedövade dock. Lite pirrande. Så om man nöp i låren kändes det mysko, men längre ner var det som vanligt.
  • Serendipity
    såffan skrev 2011-03-30 12:16:02 följande:
    jag ville föda utan, men fick verkligen noll stöd från barnmorskorna. Dom verkade mest tycka att det var fruktansvärt korakat av mig och kom in och tjatade helatiden. Tillsut så övergick frågandet vart femte minut om jag var säker på att jag inte skulle ha till att dom nästan försökte trycka på lusgasmasken över ansiktet på mig. Tillslut gick jag med på eda för att slippa lustgasen. Men jag kände mig verkligen tvingad till att göra det...
    Jag hade skrivit i förlossningsbrevet att de kunde ta och stoppa upp lustgasen någonstans (fast med finare ord)    Dumt att du kände dig tvingad!!
  • Mad as snow
    Serendipity skrev 2011-03-30 13:57:57 följande:
    Jag födde i Lund, och det var 2006. När jag sedan födde nästa barn 2009 så verkade de faktiskt kunna mer om profylaxandning. Men det var alltså sköterskorna som sade detta, BM var hela tiden stöttande (utom sista timmen när de byttes av och jag fick en tant...) 

Jag hade gärna fått akupunkturnålar, men det var tydligen ingen i tjänst just då som kunde lägga sådant.
    Fast även om det var sjuksköterskorna... det är rätt horribelt att vara såpass okunnig om en förlossningsprocess att man på allvar står och öppet tvivlar på kvinnans förmåga att föda. Men vad skönt att det blev bättre tre år senare!
  • Plutten forever

Jag födde på södra bb i Sthlm och min BM sa aldrig ett ord om smärtlindring! Hon stöttade mig och var helt fantastisk. 2,5 h efter inskrivning var han född!

• Rosa socka

Jag födde med smärtlindring (EDA) båda gångerna och det kommer jag även göra vid framtida förlossningar. Glad

Jag är SÅ oerhört impad av alla som går igenom en förlossning utan någon som helst smärtlindring!

❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • drömmaromsmått

Jag fick kvaddlar i ryggslutet strax efter att jag kom in till förlossningen det kändes som att ryggen skulle gå av innan och sen stack de till mig lustgasen som jag puffade lite på fram tills det var dags att krysta.
    I efterhand kan jag känna att det nog hade räckt med kvaddlarna, blir det en nästa gång så hoppas jag på att det går lika smidigt som första och att jag klarar mig på kvaddlar eller ingenting alls.

• Adephi

Första så hade jag EDA och lite lustgas som jag mådde illa av.

Andra födde jag helt utan, hann helt enkelt inte med.

Trean så hade jag mest lustgas

• Benjimom

Jag hade lite lustgas mot slutet  precis innan det var dags att krysta, det var det ända som hanns med och jag hade inte velat ha något annat heller.

Svar på tråden ÄrR det verkligen så ovanligt?