• Anonym (Trådstartaren)

Vad "bör" en sjuåring kunna?

Hej! Tråden ligger väl kanske inte helt rätt men ville skriva i känsliga rummet för att vara anonym.

Som rubriken lyder, vad bör en sjuåring kunna? Har några punkter jag är fundersam över:

Bör en sjuåring kunna;

* Prata klart och tydligt och kunna sätta ihop meningar?
    * Känna att det är dags att gå på toaletten innan det blir "akut"?
    * Ta på sig kläder och skor själv (knäppa byxor, jacka m.m) ?
    * Kunna borsta tänderna själv?
    * Ta på sig bilbältet själv och stänga bildörren inifrån?
    * Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    * Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?

• Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?
  • Nova03

Min femåring klarar också det där, bortsett från att vi hjälper henne med tandborstning ( i princip alltid). Hon behöver ibland hjälp med att knäppa bilbältet och att nå till dörren för att stänga den.

• annasara

Min 4-åring klarar av allt detta (bortsett från bilbältet och att borsta tänderna själv).
    Har man en 7-åring som inte klarar de här sakerna bör man kanske prata med någon. Skolhälsovården? Skolan?

• sextiotalist
    071001 skrev 2011-03-30 13:55:12 följande:
    sextiotalist, Siri är inte helt torr om natten så minuspoäng på mig , men jag tänkte mer dagtid, kissnödig i en lek, ja då avbryter hon och går och kissar. Jag var själv en sängvätare rätt länge.
    Ha, mitt barn, när han var 6, hade inte alltid tid att avbryta en lek för toabesök, så det var inte alltid en glad mor eller far som tog in sin inte alltför torra son efter leken.
    Till slut var vi tvungna att bli tuffare, inte ut och leka förrän kissat.
    En kompis till oss hade motsvarande problem med deras son, han fick ha en påminnelse, en gång varannan timme skulle det kissas, vare sig det behövdes eller ej, då var han äldre än 7 år.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-03-30 13:47:57 följande:
    Japp, men det kan ju vara såååå jobbigt

Jo, men det kan vara sååååååå jobbigt

* Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    Inte helt självklart, det är nog inte så viktigt för dom och då bryr de sig inte
    i "mitt fall" (det är min sambos barn som jag funderar över) handlar det inte om lathet, han KAN helt enkelt inte få på sig bältet t.ex hur han än försöker. Han verkar inte heller ha koll på släkten/familjen, då han, sist när vi var hemma hos MIN mamma, frågade henne om HON var mamma till HANS pappa (min sambo). Tycker att en sjuåring borde veta det :S
  • 071001

Så kan det ju vara med barn, sextiotalist. Fast nu trillar vi iväg på lite ot grejer

• 071001

Ja ts, nog borde 7-åringen ha koll på vem som är hans farmor, dvs din sambos mor. Hur kunde han få din mamma till att vara det?
    Dottern är en fena på kusiner, mina mostrar, gammelmormor osv osv.
    Kanske är han inte intresserad? Testa att pusha/peppa lite?

• Anonym
    annasara skrev 2011-03-30 13:56:31 följande:
    Min 4-åring klarar av allt detta (bortsett från bilbältet och att borsta tänderna själv).
    Har man en 7-åring som inte klarar de här sakerna bör man kanske prata med någon. Skolhälsovården? Skolan?
    Ja jag tycker också det, men ingen av barnets föräldrar tycker att detta är onormalt. Jag har sagt det till min sambo att det kanske bör kollas upp eftersom det inte är "normalt", men han skiter bara i vad jag säger och tycker att det är normalt. Tycker det är konstigt att inte skolan märker något och säger till?

Som förälder borde man ju vilja kolla upp sånt så att barnet kan få hjälp med det, men vissa tycker det är bättre att bara förneka och blunda för sanningen..
  • GulTussilago

Min dotter kunde allt det där när hon var 4, så jag hade nog varit lite orolig om hon var 7 år och inte hade koll på det.. (fast tänderna får hon bara borsta själv på morgonen)

• Anonym
    071001 skrev 2011-03-30 14:02:28 följande:
    Ja ts, nog borde 7-åringen ha koll på vem som är hans farmor, dvs din sambos mor. Hur kunde han få din mamma till att vara det?
    Dottern är en fena på kusiner, mina mostrar, gammelmormor osv osv.
    Kanske är han inte intresserad? Testa att pusha/peppa lite?
    Ja man tycker ju det. Fråga mig inte hur han fick ihop det.. Det tog också ett par månader för honom att fatta att jag är pappas tjej och att jag bor där nu, trots att vi förklarade trehundrafemtisju gånger vem jag var och vad jag hette så kunde han fråga nästa gång vem jag är ..
    Eftersom det är min sambos barn (han har honom bara varannan  helg) så lägger jag mig inte i det för mycket, men tycker att någon annan borde ha uppmärksammat detta....

När han vill leka med sina kusiner säger han "Kan vi inte åka och träffa dom där flickorna..?" (kusinerna). Hans fastrar verkar han inte heller ha någon koll på vilka det är
  • Tinnys

-Prata klart och tydligt och kunna sätta ihop meningar?
                Detta pratade jag med fsk läraren om i morse på dagis, att barn kan ha svårt med detta upp i tidig skolålder, men att det kan släppa och är inte skola orolig så borde det inte vara något. Däremot kan man som förälder kräva att en logoped kollar på barnet

* Känna att det är dags att gå på toaletten innan det blir "akut"?
                   Det hade min dotter jättesvårt för i den åldern, tror att det blev förmycket att flytta fram och tillbaka mellan hennes pappa och mig. Hon ville leka och gick i absolut sista sekunden

ja, det bör de, lat kan de ju vara. Vad säger skolan? Gör barnet det där men inte hemma, vilket inte är ovanligt

* Kunna borsta tänderna själv?
                     Ja om man har övat tidigare så borde de veta hur man gör.

Ja om barnet intresserar sig för sånt, min dotter var nog väldigt lat här..

Jo

* Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?
                         Jo, läser barnet mycket? Läser ni mycket för barnet som tränar läsförståelsen?

Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?