• Anonym (Trådstartaren)

Vad "bör" en sjuåring kunna?

Hej! Tråden ligger väl kanske inte helt rätt men ville skriva i känsliga rummet för att vara anonym.

Som rubriken lyder, vad bör en sjuåring kunna? Har några punkter jag är fundersam över:

Bör en sjuåring kunna;

* Prata klart och tydligt och kunna sätta ihop meningar?
    * Känna att det är dags att gå på toaletten innan det blir "akut"?
    * Ta på sig kläder och skor själv (knäppa byxor, jacka m.m) ?
    * Kunna borsta tänderna själv?
    * Ta på sig bilbältet själv och stänga bildörren inifrån?
    * Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    * Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?

• Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2011-03-30 14:26:25 följande:
    Är mycket möjligt att det är så, jag undrar bara vad det skulle kunna tänkas vara? Vi brukar vara hos min mamma ibland när barnet är hos oss, och hon har jobbat som barnskötare/på dagis i över 20 år, och hon är ganska övertygad om att det är någon typ av nedsättning, såvida barnet inte är FRUKTANSVÄRT sen i utvecklingen.
    Finns väldigt mycket som är annorlunda med barnet, vill dock inte skriva ut allt här. Kan inte förstå hur inte föräldrarna och skolan inte kan se detta, då det är väldigt tydligt
    I min släkt finns det ett barn som både sambon och jag upplever som väldigt sen i utvecklingen, likaså var min bror det. Men nu när denna släkting har kommit i tonåren så är det nog ingen fara, bara väldigt annorlunda. För min bror så var det också i den åldern som han blev "normal".
    Så länge barnet mår bra, klarar skolan (både inlärningsmässigt och socialt) utan mer än "normal" problem etc. så är det nog bara att låta det vara, har barnet problem som gör att det blir svårt i vardagen, då måste givetvis barnet få hjälp.
  • mamma till tre busungar

Min sjuåring kan allt utom att få dit bilbältet själ´v för det är lite knepigt i vår bil.

• Anonym (3 barn...)

Både min 5,5-åriga flicka o 3,5 åriga flicka klarar detta galant!

Detta klarar båda våra flickor utan problem sedan dem var ca 2 år!! Händer aldrig olyckor överhuvudtaget...

Detta gör alla våra tre barn! Minstingen är nyss fyllda 2 år, han klarar allt (som att knäppa jeans o skjortor) förutom dragkedjor! Tar även på sig jacka o skor (3 kardborrband på varje sko) själv...

Äldsta är superduktig på detta, VÄLDIGT noggrann! Men vi är med o dubbelkollar eftersom hon inte ens är 6 år än...
    Stänga bildörren inifrån kan alla tre (även öppna utifrån), sätta på bilbältet själv har äldsta kunnat sedan hon var 4 och vår snart 4 åriga flicka har precis börjat lära sig detta...

* Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    Båda våra flickor har kunnat det läääänge!! Minstingen som är 2 år kan en hel del också faktiskt, även om jag inser att detta är tidigt o absolut inget dem behöver kunna vid den åldern, men han är nyfiken o pratglad, så varför inte!

* Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?
    Detta VET jag att alla tre kan... Och som sagt - minstingen är bara 2...

Så JA!!! Detta bör ABSOLUT en sjuåring kunna om du frågar mig!!

• lövet2
    Min tjej (7 år nästa vecka) har bra ordförråd och grammatik, men hon talar otydligt. Går hos talfröken.

Ja, om hon inte är för mycket inne i leken.

Vissa ytterkläder har hon problem med.

Hon kan och vill, men de blir inte helt rena, så jag borstar.

Det beror på vad det är för bil, hur svårt bilbältet är och hur trög bildörren är.

Noll koll!

Förstår men bryr sig inte alltid. Hon evisas med att göra sina egna misstag.
  • mum27

Vi är alla så olika.
    Min 6 åring läser flytande, superduktig på klockan, kan multiplikationer, räkna pengar i hundratals kronor.
    Självständig, duschar själv, bäddar sin säng, tar sej själv till och från skolan. Hjälper till hemma. Talar både svenska och redan en del engelska. Otroligt social och medveten samt en stor empat. Kan lägga till att han är nr fem i en barnskara.

MEN....... Betyder detta att min "duktige" gossen kommer att bli en lycklig och framgångsrik människa som vuxen ???
    Ingen garanti för detta !!

Låt barn vara älskade för den de är inte för det de kan.

"ÄR DU LÖNSAM LILLE VÄN?"
  • smulpaj01

Jag tycker inte det du beskriver låter så alarmerande ts. Läs vad lövet2 och sextitalist skrivit.
    Har själv en pojke på 9 år.

Tror du kan vara lugn. Skolan hade garanterat reagerat om dem hade känt oro för pojken!

• PetraD

jag tycker att en sjuåring ska kunna allt det där.. med viss tveksamhet om det där med släkten; tycker beror en del på vilken kontakt man har med släktingarna & hur ofta man träffas

• Lavish

Ja annars skulle jag vara orolig.

Normalt ja, men det är klart om man leker något jättekul eller det är något spännande som händer kan det väl hända att man inte kommer på det förän det är nästan försent.

Det mesta i alla fall väl?

Ja, men att själv ta initiativ till det är en heelt annan sak.

Kanske inte så viktigt?

Närmsta familjen ja, men hålla reda på mammas fastrar och kusiner är mycket begärt även av en vuxen...

Nja. Barnet bör förstå att mamma och pappa har sagt att det är farligt. Men det är inte nödvändigtvis samma som att man kan räkna med att barnet sen kommer låta bli att leka med elden eller springa bakom hästar... 
  • Anonym

Mina barn 4 och 6 år kan det där... (4åringen kan dock inte med bältet eftersom det fastnar lätt i stolen och är inte betrodd att borsta tänderna HELT själv )

Men alla är ju olika... Fokusera på det han kan, och stötta försiktigt i det som är lite svårare...

• vetvadjagvill

ett yngre barn använder färre ord och lättare ord än vad en 7åring gör som gärna vill pröva på nya ord och lite krångligare ord.
    kanske kan det göra att han inte är så snabb i talet, och dessutom tänker de gärna efter mer vad de säger så de inte bara säger något utan man brukar kunna argumentera en del med dem, de har svar på tal.
    Så fast en 7årin gär lite långsammare i talet än vad en 5åring är så betyder inte det att 5åringen är dutkigare för det, utan har ett generellt sett enkalre ordförråd.

Han kanske blir lite osäker när han kommer till er varannan helg,  och har svårt att hitta orden.. det kan vara många anledningar, han kanske skulle prata bättre efter några fler dagar.

är det trögt att knäppa knappen i byxorna, klipp upp knapphålet lite, dragkjedjan i jackan är inte såå lätt heller,

När han bara kommer varannan helg är det svårt att träna släkten.
    Sätt upp bilder och öva, prata om släkten, pappa farmor och pappas mamma, berätta om när de svar mså så barnen får en bild av att det var så det var.
    be mamman prata med barnet om pappas släkt.

ring kusinerna iblnad och låt dem prata så de minns varandra bättre och poängtera att det är kusiner.

Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?