• Anonym (Vad göra?)

7 månaders vill inte äta efter sjukdom

Vår dotter är sju månader. För en och en halv vecka sedan fick hon feber och blev väldigt förkyld. Hon blev extremt trött och sov väldigt mycket på dagarna, humöret och tålamodet var i botten. Hon var alldeles svullen och öm i munnen, så vi trodde att tänder var på gång. Hon verkade även ha ont i huvudet. Hon skrek dagarna igenom av missnöje. Matlusten försvann och vi förstod också att hon inte ville äta för att hon hade ont i munnen. Vi gav alvedon när det var som värst, och då blev det väl något bättre.

Efter fyra dagar försvann febern och hon fick prickar på kroppen, så vi förstod att hon fått tredagarsfebern. Då upptäckte vi även att hon hade torsk i gommen. Ett par dagar senare började hon hosta litegrann och blev väldigt hes. Förmodligen fick hon också ont i halsen för nu blev matvägringen om möjligt ännu värre! Ungen gallrek så fort hon insåg att mat var på gång. Då hade det gått en vecka sedan hon blev sjuk och vi ringde bvc. Dom hade inga råd alls att ge, sa att vi fick räkna med att ett barn är sjukt i minst två veckor. Och att det bara var olyckligt att hon drabbats av flera saker samtidigt. Vilken tröst!

Nu har det gått tre dagar till och hon har fått en tjock hosta och blivit förkyld på nytt. Annars är hon mycket piggare! Hon har inte haft feber sedan i fredags och utslagen är borta. Svullnaden i munnen har lagt sig (men ingen tand!). Torsken är däremot kvar (skulle gå bort av sig själv enligt bvc). Problemet är nu att hon fortfarande inte vill äta! Dels är väl matlusten mindre men vi tror även att hon blivit rädd för att det har gjort ont. Vi tror inte längre att hon har ont, för när hon är avledd, tex framför teven, så kan hon svälja helt utan problem. Men om hon blivit arg i samband med en matstund (vilket är nästan varje gång) så är hon fly förbannad en lång stund efteråt och att fortsätta mata är omöjligt. Hon är väldigt bestämd och envis även i vanliga fall.

Hon äter bara mat och gröt (ingen ersättning eller välling). Men nu har vi sedan igår bara gett yogurt eller frukt till varje måltid, vilket hon brukar tycka är smaskens. Då har hon ätit lite nästan varje gång, tills hon kommit på sig och blivit arg. Lite är ju bättre än ingenting, men det känns så hopplöst!

Vi har mest gett henne gröt sedan hon blev sjuk, insåg fort att mat inte var någon ide. Men vi har ju så smått tvingat i henne gröten under skrik för att hon ska få i sig någonting. Det känns inte alls bra, men hade vi inte gjort så, så hade hon inte ätit överhuvudtaget. Nu med yogurten så slutar vi mata när hon visar att hon inte vill längre. Men det är ju lite mer begärligt än gröt. Vatten tycker hon om och hon dricker bra.
    Men vad kan vi göra? Hur ska vi få henne att sluta vara rädd för maten/matsituationen? Tycker att hon någon gång borde bli hungrig och vilja äta därför. Hon väger nu 8,4 kg mot för 8,6 kg för en månad sedan. Normalt brukar hon upp 8-9 hg per månad. Så hon har ju rasat en hel del i vikt. När ska man kontakta vården tycker du?

• Svar på tråden 7 månaders vill inte äta efter sjukdom
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker absolut att ni skall kontakta BUMM eller VC för att få hjälp med hennes torsk, som helt säkert påverkar hennes humör och aptit negativt.

Normalt går den över av sig själv, men går det lång tid och barnet är uppenbart påverkad, är min erfarenhet att man skall behandla. Det finns ett svampdödande läkemedel som man kan behandla med. ibland ger dock torsken med sig om man ihärdigt penslar med Vichy-vatten (inget annat mineralvatten) i barnets mun. Använder hon nappflaska eller ammar behöver man även behandla nappen och bröstvårtorna med vichy-vatten, för att minska risken att smittan skall "gå runt".

I normala fall brukar BVC kunna hjälpa till med att behandla svamp, men då er dotter verkar ha haft upprepade infektioner och hon fortsatt inte är helt bra, så är det nog inte fel om en läkare tittar på henne.

Under tiden skulle jag erbjuda yoghurt och det som ni vet hon gillar. Nu handlar det helt enkelt om, att hon skall få tillbaka aptiten, för att kunna få energi och komma igen. Fortsätt erbjuda mat på regelbunda tider och när det känns aktuellt går ni tillbaka till att sitta vid matbordet.
    Att hon äter under avledning men helst inte annars, tycker jag tyder på att hon är besvärad av sin torsk. Konsekvensen av att inte äta är naturligtvis att hon inte får tillräckligt med energi och det gör henne både otillfredsställd och extra gnällig (med all rätt).

Hoppas ni kan få bukt med detta snart.

MVH Christine

• Anonym (Vad göra?)

Hej igen!

Vad synd att jag inte läste ditt svar innan vi var till VC tidigare idag. För då hade vi insisterat på torsken ännu mer!

Vi berättade precis det jag skrivit till dig. Men eftersom dottern då (givetvis!) var pigg och glad på VC så fick vi mest intrycket av att vi hittade på. "Hon ser ju så pigg ut, det här går över ska ni se". Vi påpekade flera gånger om torsken och undrade om det kunde ha samband med matvägran. Och ville veta om det gick att göra något åt den. Men läkaren viftade bara bort det! Hon kollade inte ens i flickans mun.
    Det enda vi fick var Mollipect mot hostan.

Nu är det ju helg, men är det någon ide att kontakta bvc igen nästa vecka, tycker du? Eller ska vi ta hand om torsken själva?
    Varför får barn torsk och på vilket sätt påverkar det barnets mun? Blir det svårt att svälja, känns det obehagligt eller gör det rent av ont?
    Och hur länge kan det ta innan det går bort av sig självt?

• Anonym (Vad göra?)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2011-04-01 13:45:41 följande:
    Hej igen!

Vad synd att jag inte läste ditt svar innan vi var till VC tidigare idag. För då hade vi insisterat på torsken ännu mer!

Vi berättade precis det jag skrivit till dig. Men eftersom dottern då (givetvis!) var pigg och glad på VC så fick vi mest intrycket av att vi hittade på. "Hon ser ju så pigg ut, det här går över ska ni se". Vi påpekade flera gånger om torsken och undrade om det kunde ha samband med matvägran. Och ville veta om det gick att göra något åt den. Men läkaren viftade bara bort det! Hon kollade inte ens i flickans mun.
    Det enda vi fick var Mollipect mot hostan.

Nu är det ju helg, men är det någon ide att kontakta bvc igen nästa vecka, tycker du? Eller ska vi ta hand om torsken själva?
    Varför får barn torsk och på vilket sätt påverkar det barnets mun? Blir det svårt att svälja, känns det obehagligt eller gör det rent av ont?
    Och hur länge kan det ta innan det går bort av sig själv?
    Har ett tillägg om hennes sömn!
    Sedan hon var några veckor gammal har hon sovit i eget rum och hela nätterna igenom (utan att äta), kl 19-08 ungefär. Tidigare i år började hon vakna tidigare, vid 6-7, men i övrigt har hon sovit som en stock hela nätterna. Undantag då det hänt mycket under dagen eller att hon varit övertrött på kvällen, då har hon ibland legat och smågnällt första timmen innan hon somnat för natten.

Nu när hon varit sjuk har hon givetvis börjat strula på natten, vilket är förståeligt. Första veckan när hon var helt däckad av sjukdom sov hon bra på nätterna. Men andra veckan har det varit sisådär. När hon väl kommit till ro har hon vaknat ett par gånger per natt. Dels av hostan, men hon har också börjat vända sig på mage i sängen. Vi har gett vatten och sen vänt tillbaka henne. Hon verkar tycka det är skönt på mage ibland och ibland inte. Hon kan inte vända tillbaka själv.

Nu under helgen har hon dock inte sovit alls! Hon är i princip helt frisk, bara lite hostig, så vi förstår inte varför hon ligger vaken. Om hon inte storgråter så ligger hon och ylar. Vi går in, utan att överdriva, var 5-10 minut! Stryker på huvudet, tar upp och kramar om, ger vatten, vänder till mage/rygg. Ingenting fungerar, hon är ändå missnöjd! Vi har provat ta henne i våran säng, men hon sover bara sämre. Hon har aldrig varit brydd om att sova med oss, hon är väldigt ljudkänslig (därför hon fick eget rum tidigt). Vi har även gett napp, vilket hon aldrig haft på natten förut. Det kan hjälpa litegrann, men hon skriker ändå efter en stund. Vi vet helt enkelt inte vad vi ska göra!

På dagarna är hon hur piggelin som helst nu! Sover sina vanliga tider på. Strular fortfarande med maten, men det går framåt. Hon har börjat äta gröt igen och vi märker att hon är hungrig ibland. Det enda målet som är svårt att få i henne är kvällsmålet. Förut drack hon välling, men tyckte aldrig riktigt om det, så det hade vi nyligt slutat med när hon blev sjuk. Vi har gett gröt istället. Har provat välling igen, men det är tvärstopp. Och just nu är det även tvärstopp med gröt och yogurt. Hon kanske är hungrig under natten, men vi vet inte hur vi ska få i henne nåt på kvällen.
    Vi trodde hon skulle börja sova bättre på natten när hon blev frisk, men inte det. Det blev ju tvärtom! Är det vanligt att det blir såhär? Vad kan vi göra?
  • BVC Sköterskan

Hej Igen!

Hoppas att ni får bukt med torsken/svampen om det fortfarande är ett bekymmer. Min erfarenhet är att det abslout kan göra ont och vara väldigt besvärligt för barnet. Se efter om hon har vit beläggnig i gomen, på tungan och/eller kinderna då tycker jag absolut att ni kontaktar VC eller BVC igen. Vid det här laget har det gått så lång tid.

Vad gäller hennes sömn, är min erfarenhet att barn som är runt sex-åtta månader ofta får problem med sömnen. Oavsett om de sovit bra tidigare eller inte. Det kan naturligtvis ha fler orsaker, men mycker beror förmodligen på den enorma utvecklingen som sker. Dels utvecklas motoriken, de blir mer och mer rörliga, och dels sker mycket i deras psykosociala utveckling. Framför allt är det i denna ålder som första separationsfasen brukar inträda.

Min uppfattning är att man under denna period gärna ska hålla fast vid rutiner. Som att somna själv till exempel. Det inger en viss form av trygghet, att allt omkring är det samma som när det somnade. Minsta förändring gör att barnet söker tröst genom att börja gråta. Förr kunde hon förmodligen tryggt somna om när hon vaknade, men nu behöver hon hjälp.
    Det är naturligvis bra om ni kan se till att hon är mätt på natten, så slipper hon vakna för att hon är hungrig. Jag förstår dock att det är svårt då hon verkar matvägra i största allmänhet.

Uppenbarligen har ni kämpat ett bra tag och gjort allt ni kunnat vid det här laget. Därför tycker jag att du skall kontakta ert BVC igen och denna gång verkligen förtydliga hur ni upplever situationen. Även om det förmodligen inte kommer lösa sig på dagen, så är det inte meningen att man skall känna sig så maktlös och villrådig som förälder.

Det är inte altid så lätt att tolka sitt barns siganler och känna att det man gör är rätt. Men, som sagt, BVC finns där för att bland annat stötta och råda föräldrar vid behov. Utnyttja det!

MVH Christine

Ps: skulle önska att jag kunde göra mer, men ert BVC kan göra så mycket mer än vad jag kan göra i detta forum.

Svar på tråden 7 månaders vill inte äta efter sjukdom