Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Anonym (Undrande)
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 20:43:26 följande:
    Du är verkligen en riktig tönt.
     Onödig kommentar. Om det är god mat, hur kan den samtidigt vara "vidrig"?

Tack till er som är seriösa. Fast det är ju inte frågan om att lura i dom något giftigt, de kommer äta maten och älska den. Är lite win-win över det hela, men jag känner dock någonstans att det är lite omoraliskt, det är därför jag frågar här.

Dessutom känns det som vår perfekta middag skulle spolieras lite av att två personer sitter och tuggar på varsin brödbit eftersom de är för trångsynta för att njuta av min frus kulinariska förmåga.

Det är försent att ringa och säga det nu, dessutom är vi inte jättenära bekanta, situationen skulle kännas konstig.
  • Anonym (Undrande)

Ja, jag har funderat på vad som kommer hända om dom märker att det faktiskt är fläsk. Kanske drar fram värsta dynamitbältet *SKÄMT*

Hm, kanske kan steka nån hamburgare istället.. Fast det skulle samtidigt förta känslan av den Perfekta Kvällen (god mat, bra sällskap, gott vin, klassisk musik)

• Anonym (Undrande)
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 20:50:31 följande:
    Precis. Dessutom handlar det inte bara om att det är förbjudet för dem utan de tycker innerligt att det är äckligt. Det är som att äta kattkött för dem.
    Man kanske ska lura TS på lite kattkött?
    Men lilla Priceless Perfection, det där var en urbota dum jämförelse. Vi predatorer äter inte andra predatorer. Svin är inte en predator.
  • Anonym (Undrande)
    hervor skrev 2011-04-01 20:54:14 följande:
    Varför är det försent att ringa och säga det nu? Varför kallar du det "trångsynt" och varför stör du dig på vad de äter eller inte äter? Varför måste alla äta EXAKT samma sak?

Är detta verkligen en seriös tråd, eller är det ett Aprilskämt? 
    Det är försent att ringa nu eftersom situationen som skulle uppstå skulle kännas aningen olustig.

Jag stör mig inte på vad andra äter. Jag förklarade situationen tydligt i trådstarten, jag uppmanar dig till att läsa den. Jag anser att det är trångsynt att äta nötkött men välja bort fläsk. Lite dubbelmoral faktiskt. Jag kan förstå vegetarianer, men de har ju åtminstone ett bra argument.

När man serverar en fin middag ska den vara enhetlig. Titta på Nobelmiddagen, där sitter inte alla och äter olika saker.

Varför i hela friden skulle detta vara ett aprilskämt??
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 20:56:54 följande:
    Gör vid sidan en vegetarisk gryta samma men utan kött. Jag har alltid gjort så om jag har haft personer med olika kost, enklast göra vegetariskt så är alla nöjda eller stek kött vid sidan om. Vissa muslimer äter endast halal kött så nöt skulle inte hjälpa.... Gör veg också!!!
    Halal vad?? Obestämd

Det där med att göra en vegetarisk gryta var iofs en bra idé, jag ska pitcha den för frugan (mästerkocken!)
  • Anonym (Undrande)
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 20:58:40 följande:
    Vad nöjer du dig med då? Lammkött? Jag spyr om jag äter lammkött.
    Dessutom handlar det inte om predatooooorer, utan det handlar om vad man anser är äckligt. Du behöver inte göra det mer "avancerat" än så.
    Jahaaa. Så om du skulle äta lammkött som du inte visste var lammkött, men som smakade riktigt bra, skulle du spy då? Nej, skulle inte tro det.

Vad man anser är "äckligt"?? Vad är det som är så äckligt med att äta fläsk, men i nästa minut stoppa i sig ko? Båda är djur. Det kallar jag dubbemoral, det.

Det handlar om predatorer i högsta grad, min vän. Människan äter i allmänhet inte predatorer (när det gäller däggdjur). Därmed är allas barnsliga argument om att äta predatorer eller tom avföring som någon person som försökte vara rolig, men misslyckades å det grövsta, föreslog utdömda.

Här kan du läsa om däggdjur: sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4ggdjur
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:10:10 följande:
    Skrattande Halal är kött som är speciellt slaktad, mot mecka eller ngt och utförs endast av slakt imamer. Sen efter slakt, tömms djuret helt från blod. I förorters arab affärer säljs sånt.
    VEG är bäst då man är osäker :)
    Usch, det här börjar bli jobbigt nu känner jag. Är det nåt annat man ska tänka på? Ska salladen vara hackad i Mecka också? Vindruvorna till vinet trampat av en islampräst? Jag har 0 koll på dessa människor måste jag erkänna. Obestämd
  • Anonym (Undrande)
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 21:11:04 följande:
    Däremot känner jag om det är lammkött. Varför kan du inte förstå att det är en väsentlig smakskillnad på fläsk och oxfilé t.ex? Varför är du så trångsynt när det gäller det. Vi kan väl lika gärna sluta importera kokött då det ändå är "same shit" enligt dig. Jag kan dock sätta alla mina fingrar på att ingen vettig människa kommer att hålla med dig.
    Fast nu var inte frågeställningen om du kände att det var lammkött, eller hur? Lite samma resonemang som min 5-åring har: "ja vill ente äta de där, de är äckli", utan att ens prova. Min frus gryta är en kulinarisk höjdare, det ska du skriva upp.

Sen förstår jag inte resonemanget med att sluta importera kokött? Varför i hela friden skulle vi göra det? Var rädd om fingrarna!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:19:09 följande:
    Prinsessan har aldrig smakat på bra lammkött! Jag tycker att lamm är mindre gott, men har ätit många extremt goda grytor med lamm i....allt handlar om kryddorna och inget annat..mynta osv. MAT är aldrig äckligt, mindre gott kan det vara men aldrig ÄCKLIG!! Skäms på dig! Va glad att du har ett val av mat och kött...alla är inte så lyckliga och är glada att få det som du tycker är äckligt...FYYYYYY SKÄMS!!!
    Bra rutet. Jag tvivlar tyvärr på att människan ifråga brukar allvar här i tråden. Har märkt att många bara skriver för att provocera.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:21:44 följande:
    hahahahaaaaa..köp läsk till dem, vin dricker de inte! Alkohol är förbjudet...Nej din masterkock måste inte be mot mecka då hon hackar sallad :))))
    Vin och fläsk förbjudet? Skrikandes Stackars dessa människor, nu tycker jag lite synd om min arbetskamrat som måste leva efter sådana konstiga regler.

Det får bli Fanta och bröd för deras del till varmrätt då, om inte frugan vill göra extrajobbet med den vegetariska grytan. Synd dock att det måste gå ut över vår Perfekta Middag.

Tack för tipsen!
  • Anonym (Undrande)
    Vemdär skrev 2011-04-01 21:31:53 följande:
    SKÄMMES TA MEJ FAN!!
    Om du t.ex. hade varit allergisk mot något och någon la in det i maten ändå och tönkte "äääsch det är inte så mycket...han kommer säkert inte känna av det så mycket"...hur fan hade du känt då? Du handlar det inte om allergi utan något man inte äter! MEN fY FAN för sådana som dig!
    Såja, nu lugnar vi ner oss, och samtidigt försöker vi undvika okvädesord och ogrundade förolämpningar. Låter det OK? Bra!

Det är inte öht jämförbart med att vara allergisk. Ingen kommer ta någon skada av detta. Hur resonerar du egentligen?
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 21:30:48 följande:
    Ts är en ganska känd medlem här. Känner igen skrivsättet så väl. Men jag joinar skämtet. Har inte så mycket för mig nu i några timmar innan det blir utgång.
    Hm, jag är nog inte särskilt "känd" här. Brukar inte posta alls ofta faktiskt. Förstår inte vad som är skämtet med det.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ja för tusan) skrev 2011-04-01 21:42:24 följande:
    Bjud på fläsk och håll tyst! Det är mitt råd till TS. Hoppas ni får en trevlig bjudning.
    Ja, det verkar onekligen smidigast för alla inblandade. Min fru var inte så pigg på idén om att göra två grytor.

Jag förstår inte all denna näthat i tråden som är i min riktning:

Ingen tar någon skada av maten. Jag ska inte bjuda på gift!

Frågan är väl snarare om hur moraliskt "fel" det är på en skala?
  • Anonym (Undrande)
    Bedhead skrev 2011-04-01 21:48:37 följande:
    Att ljuga, menar du?
    Ja.
    Anna Paulita skrev 2011-04-01 21:49:28 följande:
    Det är helt omöjligt att laga en riktigt "fin middag" med fläsk kött för fläsk kött kan aldrig, hur du än vänder och vrider på det vara ett fint kött.
    Nej.
  • Anonym (Undrande)
    Anna Paulita skrev 2011-04-01 21:54:07 följande:
    Muslimer äter inte fläsk, tror jag, för att griskreatur lever i och rullar sig i lera och dy. Alltså är de orena. Jag tror det är samma orsak till att vissa muslimer inte äter typ kräftor eller hummer också, då de också lever i lera och dy.

Jag äter inte heller fläsk, för att jag inte tycker det är gott. Märkligt nog är det inte alls lika provocerande som när min bäste väns muslimska fästman säger att han inte gör det.
    Jaha, så grisar är "orena". Märkligt argument. Tror du att man äter leran? Svin är faktiskt ett av de RENASTE djuren man kan äta. De urinerar tex inte där de äter, som kor gör. Kor får i sig både det ena och det andra, bland annat ett antal kilo daggmaskar när de betar.

Fiskar äter det mesta, du vet inte vad fisken du äter har ätit. Kan vara både avföring och kadaver.

Fågel samma sak, bl a kyckling äter avföring (inte med mening, men det kommer på köpet när de äter tillsammans på liten yta).

Dina argument lyser av okunnighet.

Att man inte tycker att det är gott kan jag köpa. Men då ska man isåfall SMAKA av min frus goda gryta först, inte komma och döma ut saker på förhand.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?