• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:37:08 följande:
     Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.
    Nej, men det är oförskämt att ljuga och bjuda på något man vet att personen inte vill äta.

Han ställer väl inga krav, han frågade om det serverades fläsk och du sa Nej, hade du sagt Ja kanske han själv erbjudit sig att ta med något han kan äta eller sagt nej till att komma. Han måste faktiskt få välja själv vad han vill stoppa i sig.
  • hervor

Nej, jag tycker inte att ni ska ljuga. Det är inte trevligt, det kan vara viktigt för dem.

Ring och säg som det är. Att din fru redan har fixat maten och att ni inte har tid / råd att ändra. Så får de komma om de vill och äta av det andra. 

• woopie

ja han sa till sent men att lura honom att det inte är fläskkött i grytan tycker jag är oförskämt!

Tycker du ska ringa /smsa eller maila och förklara läget. Ni kanske kan göra en liten kastrull på sidan utan fläsk?

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Priceless Perfection

Suck...

Jag hade blivit skitsur om något hade lurat i mig lammkött eller något annat som jag tycker är vidrigt.

Du är verkligen en riktig tönt.

Du är den enda som begränsar dig
  • hervor

Som fd vegetarian, är jag van vid att det ibland blir så här. Missförstånd osv.

Jag krävde inte särbehandling när jag var veggo - jag ansåg att jag själv fick ta ansvar för att jag valde bort viss mat. Och helt enkelt äta det jag kunde. Det är ju inte allergi det handlar om, utan ett eget val.

MEN jag skulle inte velat att någon försökte "lura" mig! (Om det nu ens hade varit möjligt).

Oförskämt. 

• Nessie99

Nej TS, det ät INTE ok! De är era gäster och förtjänar att bli omhändertagna och respekterade! Även om han frågade bara en dag i förväg, har han sagt till innan och du sa NEJ! Att ljuga för sina gäster om en sån sak, muslimer eller inte, är en sådan skymf och du kommer kanske inte bli förlåten för det. Antingen talar du om sanningen för dem, eller så erbjuder du dem något annat!
    Jag hoppas verkligen att ni tänker om.

• Cassaandra

Tycker inte att det spelar någon roll ifall man känner smaken av fläskkött eller nötkött men att du som människa kan tänka dig att lura andra bara för att du inte orkar göra en sak är otroligt i mina ögon. Det är precis samma sak som att du skulle lura en vegitarian att äta kött, varför inte bara respektera att personen inte vill äta det? Jag tror att personen mycket hellre inte äter maten och förstår er ifall ni berättar för personen om omständigheterna än ifall ni lurar personen/personerna. Försök att sätta dig i deras sits, skulle du vilja att någon lurade dig på så vis?  
    Tycker att du skall berätta sanningen istället för sanningen kommer alltid fram i slutändan, ni jobbar tillsammans och lär göra det ett tag framöver så var väldigt försiktig med det du tänker att göra ifall du inte vill framstå som en idiot. 
    Ursäkta sättet jag uttrycker mig på men blev upprörd när jag läste ditt inlägg, gör sallad till dom? Hacka lite grönsaker, det är inte så svårt annars kan ni göra något ännu enklare, ni kommer säkert på något. 

Ställa krav tycker jag inte att personen gör, det var en enkel fråga som du kunde valt att svara enkelt på genom att berätta sanningen ..     

• Kimona

Hade ni ljugit om de varit vegetarianer och sagt att det var sojakött eller quorn?

• Dimitra
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:37:08 följande:
    Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden
    Vilka tråkiga smaklökar du verkar ha, eller det kanske är riktigt lågkvalitetskött vi talar om här.

Oförskämt att bjuda på fläskkött till någon som inte äter det.
    The Dimitra universe.
  • Lindreas

Många känner skillnad på fläsk och nöt, och väldigt många av de muslimer jag känner märker direkt om det är fläsk eller nöt de äter, så det blir bara pinsamt om du försöker ljuga!

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?