Inlägg från: hervor |Visa alla inlägg
  • hervor

Servera fläsk till en muslim?

Nej, jag tycker inte att ni ska ljuga. Det är inte trevligt, det kan vara viktigt för dem.

Ring och säg som det är. Att din fru redan har fixat maten och att ni inte har tid / råd att ändra. Så får de komma om de vill och äta av det andra. 

• hervor

Som fd vegetarian, är jag van vid att det ibland blir så här. Missförstånd osv.

Jag krävde inte särbehandling när jag var veggo - jag ansåg att jag själv fick ta ansvar för att jag valde bort viss mat. Och helt enkelt äta det jag kunde. Det är ju inte allergi det handlar om, utan ett eget val.

MEN jag skulle inte velat att någon försökte "lura" mig! (Om det nu ens hade varit möjligt).

Oförskämt. 

• hervor
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 20:47:53 följande:
    Vad är det med svennar och fläskkött?! Varför är griskött så jäkla viktigt för er?
    Tro det eller ej, men man är en människa trots att man inte gillar att tugga på fläsk.
    Nu innehåller ju grytan fläsk och det är ju inget ovanligt i Sverige?

Alla länder, har sina olika matkulturer.

Däremot tycker jag att TS ska vara rakryggad och ärlig!

Och man kan vara människa och ändå inte "tugga kött" över huvud taget  
  • hervor
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:48:53 följande:
     Onödig kommentar. Om det är god mat, hur kan den samtidigt vara "vidrig"?

Tack till er som är seriösa. Fast det är ju inte frågan om att lura i dom något giftigt, de kommer äta maten och älska den. Är lite win-win över det hela, men jag känner dock någonstans att det är lite omoraliskt, det är därför jag frågar här.

Dessutom känns det som vår perfekta middag skulle spolieras lite av att två personer sitter och tuggar på varsin brödbit eftersom de är för trångsynta för att njuta av min frus kulinariska förmåga.

Det är försent att ringa och säga det nu, dessutom är vi inte jättenära bekanta, situationen skulle kännas konstig.
    Varför är det försent att ringa och säga det nu? Varför kallar du det "trångsynt" och varför stör du dig på vad de äter eller inte äter? Varför måste alla äta EXAKT samma sak?

Är detta verkligen en seriös tråd, eller är det ett Aprilskämt? 
  • hervor
    Anonym (M) skrev 2011-04-01 20:58:21 följande:
    Självklart är det inte en seriös tråd... Har du läst TS? "trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden"
    Det är väl inget konstigt i sig?

Det konstiga är ju att TS gör så stor grej av detta och inte bara är ärlig mot paret och beklagar missförståndet. 
  • hervor
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:59:33 följande:
    Det är försent att ringa nu eftersom situationen som skulle uppstå skulle kännas aningen olustig.

Jag stör mig inte på vad andra äter. Jag förklarade situationen tydligt i trådstarten, jag uppmanar dig till att läsa den. Jag anser att det är trångsynt att äta nötkött men välja bort fläsk. Lite dubbelmoral faktiskt. Jag kan förstå vegetarianer, men de har ju åtminstone ett bra argument.

När man serverar en fin middag ska den vara enhetlig. Titta på Nobelmiddagen, där sitter inte alla och äter olika saker.

Varför i hela friden skulle detta vara ett aprilskämt??
    Men oavsett vad du tycker, kan du fortfarande inte bestämma vad andra ska äta. 

Jag är säker på att ni får en trevlig middag, även om inte alla äter av exakt allt.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara "olustigt" att ringa nu.

Dessutom kan du inte vara speciellt van vid "fina middagar" eller finare matkultur, om du tror att man inte känner skillnad på nöt och fläsk

• hervor
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:01:28 följande:
    Halal vad?? Obestämd

Det där med att göra en vegetarisk gryta var iofs en bra idé, jag ska pitcha den för frugan (mästerkocken!)
    Gör en mindre vegetarisk gryta vid sidan om, på de ingredienser ni har. Så behöver du inte ringa om det nu är så himla jobbigt. Och du slipper se gästerna knapra bröd och sallad om det nu är så fruktansvärt traumatiskt för dig.

Problem solved!  
  • hervor
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:14:33 följande:
    Usch, det här börjar bli jobbigt nu känner jag. Är det nåt annat man ska tänka på? Ska salladen vara hackad i Mecka också? Vindruvorna till vinet trampat av en islampräst? Jag har 0 koll på dessa människor måste jag erkänna. Obestämd
    Tror du verkligen inte att dessa muslimer hade frågat, om det var annat som bekymrade dem?

Alla är inte lika rätttrogna. De flesta muslimer (och judar) äter inte griskött för att de inte är vana vid det - precis som många svenskar inte äter hund eller sniglar, trots att det är vanligt i Kina respektive Frankrike.

Men om Halal var ett krav, skulle de nog ha sagt det

Många muslimer dricker inte vin heller, men en del gör det. Alla är inte lika praktiserande. Slappna av och gör nåt vegetariskt vid sidan om, så löser sig resten  
  • hervor
    Discostella skrev 2011-04-01 21:24:23 följande:
    Nu tror (hoppas) jag iofs att detta är ett skämt men:

TS - apropå Nobelmiddagen så kan jag lova dig att där serveras inte muslimer fläsk, vegetarianer får vego-mat, hinduer får inte nöt osv osv. Att alla sitter och äter precis samma sak där är bara nys!
    Precis!

TS tjatar om den fina trerättersmiddagen och fruns fantastiska gryta. Men han verkar inte vara speciellt världsvan eller van vid människor från olika kulturer?

Och han har uppenbarligen NOLL KOLL på Nobelmiddagen!  
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?