Inlägg från: Tomtefar |Visa alla inlägg
  • Tomtefar

Servera fläsk till en muslim?

Bjuds det på mat så får man väl äta det som serveras eller strunta i att äta.

• Tomtefar
    MadHatter skrev 2011-04-02 13:21:04 följande:
    För det krävs det ju att man vet om vad som sereveras. TS ljög ju när gästen frågade.
    Själv har jag ingen aning vad slags djur dom serverar på diverse suspekta kebabställen runt om i världen, det får bli en överraskning helt enkelt. Är helt övertygad att jag någon gång ätit något annat form av djur än det som serverades. Det man inte vet tar man inte skada av. Är man känslig får man ta med egen mat i så fall.
  • Tomtefar
    Popov skrev 2011-04-02 12:34:17 följande:
    Du tror att dom skojade att de är muslimer eller vad då?
    April, april

För dom är fläsk kanske som att äta mask
    Tänk om du åt en gryta och sen sa någon att det är maskar
    Det är inte direkt så att man känner skillnaden, kanske du tänker då?
    Kött som kött?
    Inte det?

Tänk om någon bjöd dig på det vidrigaste du visste. Och äta det av ren tacksamhet
    Det är inte direkt så att man dör av det, kanske du tänker då?
    Det är ju snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag?
    Nähä Inte det?
    Värst vad du överreagerar, muslimen överlevde och behövde inte ringa ambulans. Varför skrika i panik? Dessutom är det ju en del av mångkulturen att folk får ta del av varandras kulturer. De får ta del av våran kultur i Sverige. Glad Här äter vi gris, välkommen till bordet.
  • Tomtefar
    Enensammamma skrev 2011-04-02 13:25:15 följande:
    Ni verkar ju inte kloka. Snacka om respektlöst att göra så! Hoppas att dom inser att ni inte är riktiga vänner. FY FAN!
    Aschhh  vilket gnäll för lite mat.
  • Tomtefar
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-02 13:35:40 följande:
    Äter du griskött till alla mål alltså?
    Jepp, lärt mig av dessa grabbarna Glad De har Bacon till ALLT!!!

epicmealtime.com/
  • Tomtefar
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-02 15:43:02 följande:
    Jag är 100% svensk och bor i sverige och äter INTE fläsk.

Jag tycker grisen är ett smutsigt djur OCH är det fetaste och mest onyttiga köttet av alla kött! Det finns många icke muslimer som inte äter fläsk av olika anledningar. Respektera det! Dessutom står det i koranen att man inte ska äta gris och man bör även respektera andras religioner trots att DU tycker att relgion bara är trams så måste man respektera att andra inte tycker det!

Jag skulle bli flyförbannad på dne som lurat i mig fläsk! Det är precis som att äta larver för mig! Så äckligt!

Tycker inte att det är så jävla svårt att bara byta ut fläskköttet i grytan mot nötkött herregud.
    Vad är det för fel på larver nu då? I thailand äter man insekter. Det är en del av deras kultur. www.aftonbladet.se/matvin/article1884574.ab

Hemskt vad det finns människor som är bortskämda. Tänk på alla de människor som svälter i världen. Tycker TS var snäll som bjöd han på mat och betalade för det. Sedan är det en del av svensk kultur att äta griskött som jag anser vi absolut ska dela med av oss till andra kulturer.Glad
  • Tomtefar
    Enensammamma skrev 2011-04-02 17:15:55 följande:
    Så om dina nära vänner är vegetarianer lurar du dom att äta kött genom aTT INGET SÄGA? Eller säger att dom får ta med eget också?
    Finns inget soja substitut som kan ersätta riktigt kött och protein. Det tillhör abnormaliteten att inte äta kött då vi människor är av naturen karnivorer. Den vegetarian som inte kan se skillnaden på en morot och fläskkotlett behöver en synundersökning i så fall. Hade jag serverat fläskfilé hade jag som värd tagit illa upp om någon vegetarian hade vid matbordet påpekat att man inte ska äta av det. Självfallet får de i så fall ta med egen mat om jag inte serverar någon sallad som tillbehör. Och förväntar mig att bli tackad att jag bjuder på mat.

• Tomtefar
    nine05 skrev 2011-04-02 18:05:54 följande:
    Tycker ts och en del andra är väldigt respektlösa. Vet ni att det inte är bara muslimer som inte äter fläsk?? Även judar och en del kristna då det står i bibeln att gris är ett orent djur enligt gud, roade mig med att googla kolla 5 moseboken 14:3-20.

Jag är varken muslim, kristen eller jude eller av någon annan tro och jag anser att man ska respektera varandras tro och val i livet om man inte skadar någon annan. TS är väldigt barnslig.
    Varför är grisen helt plötsligt ett orent djur? Vi har daglig konsumption av gris här i Sverige med stränga krav från livsmedelsverket. Och det är ett jävla hycklande från er människor som tycker detta. Har ni någon aning om hur många produkter som framställs av griskött, grisfett och grisblod? Varje gång ni äter gelatin eller godis äter ni grisfett med socker....tänk på det varje gång ni är sugna i godisdisken eller på en malacopåse. Tycker ni är respektlösa mot TS som betalt och bjudit på gratis mat.
  • Tomtefar
    nine05 skrev 2011-04-02 18:30:38 följande:
    goddag yxskaft inte helt plötsligt vad jag vet är bibeln ganska gammal???? 
    Vad har bibeln med någonting att göra? God dag själv yxskaft...Bibeln har inget med daglig livsmedelskonsumption i Sverige anno 2011 att göra. Inte välsignar man grisen i jesu namn innan denne slaktas.
  • Tomtefar
    Sarah f skrev 2011-04-02 18:32:54 följande:
    Fläskkött går väl ändå inte in under kategorin perfekt middag?
    Varför skulle den inte vara det ?
  • Tomtefar
    woopie skrev 2011-04-02 18:36:37 följande:
    men det är INTE helt plötsligt!!!
    Jag är inte troende men jag fick lära mig i skolan att det finns religoner som inte äter fläsk för att GUD har sagt att grisen är oren...

Följande punkter förklarar olika aspekter av det förbudet.

1. Griskött förbjudet i Koranen

Koranen förbjuder intagande av griskött på inte mindre än 4 ställen. Det är förbjudet i 2:173, 5:3, 6:145 och 16:115.

’’FÖRBJUDET för er är kött av självdöda djur och blod och svinkött och sådant (kött) som har slaktats i annat namn än Guds’’. Koranen 5:3

Så ovanstående verser är tillräckliga för att tillfredsställa en muslim att gris är förbjudet att äta.

2. Griskött förbjudet i Bibeln

Den kristne lär troligtvis övertygas av den religiösa Skrift han följer. Bibeln förbjuder konsumtion av gris i 3:e Moseboken,

’’...svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra. De skall vara orena för er.’’ Bibeln 3:e Mosebok 11:7-8

Gris är också förbjudet i Bibeln i 5:e Mosebok,

’’...samt svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra.’’ Bibeln 5:e Mosebok 14:8

Ett liknande förbud finns i Bibeln i Jesaja 65:2-5.

3. Konsumtion av gris orsakar flera sjukdomar

Icke muslimer och ateister kommer endast att bli övertygade genom sunt förnuft, logik och vetenskap. Ätande av gris kan orsaka inte mindre än sjutton olika typer av sjukdomar. En person kan ha varierande parasiterande maskar, som ringmask, inälvsparasit m.fl. En av de mest farliga är Taenia Solium, som brukar kallas binnikemask. Den bor i tarmen och är väldigt lång. Dess ägg går in i blodsystemet och kan nå nästan alla organ i kroppen. Om den kommer in i hjärnan kan det medföra minnesbrist. Om den kommer in i hjärtat kan den orsaka hjärtattack, om den kommer in i ögat kan den orsaka blindhet, om den kommer in i levern kan den orsaka leverskador. Den kan skada nästan alla organ i kroppen.

En annan farlig parasit är Trichura Tichurasis. En vanlig missuppfattning om griskött är att om det kokas ordentligt dör dessa ägg. I forskningsförsök som gjorts i USA, framkom att av 24 personer som led av Trichura Tichurasis, hade 22 kokat köttet mycket noga. Det påvisar att ägget som finns i gris inte dör under normal koknings temperatur.

Av nöt kan man få galnakosjukan. Av kyckling kan man få salmonella. Av fisk kan du bli kvicksilverförgiftad? Du kan sätta ett besprutat äpple i halsen och dö av det. Vad är din poäng? Förstår inte riktigt varför en gris skulle vara ett orent djur i förhållande till andra livsmedel.

GUD? Finns han? seriously? Vilken Gud är den rätta? Någon religionsuppfattning har i alla fall fel. Betyder det att alla de som tror på någon annan i så fall hamnar i helvetet? Det blir väldigt många människor i så fall som kommer hamna där i så fall. Religion är ett påfund skapat av mänskligheten för att trösta sig med den bittra sanningen att det skulle finnas något efter detta jordelivet. Fattar fortfarande inte vad detta har med modern livsmedelshantering i Sverige att göra. Upplys mig gärna.
  • Tomtefar
    firrig skrev 2011-04-02 18:47:40 följande:
    Lägg ner. Diskussionen handlar väl ändå inte om huruvida griskött är orent per se, utan huruvida man har rätt att veta ved man äter eller inte. Jag är allergisk mot en himla massa födoämnen och jag informerar om detta när jag blir bortbjuden. Om det ändå skulle serveras något jag inte tål kräver jag naturligtvis ingenting extra utan äter det som är möjligt. Jag har också tagit med mig egen mat om detta bestämts i förväg. 

Det jag absolut kräver är att få ärliga svar när jag frågar om maträttens innehåll! Om en värd ljuger för att behålla någon inbillad trevlig stämning hade jag hellre velat stanna hemma.
    Att TS dragit en vit lögn om innehållet i maträtten är ju inte snällt, men eftersom han som åt av det inget visste eller blev sjuk av maten så är ingen skada skedd anser jag. Vill man försäkra sig 100% om hur ens mat handlar på tallriken får man i så fall odla den själv idag. Livsmedelsverket har ställt krav på att man ska ta del i livsmedelsbutiker av en innehållsförteckning, men det är inte alltid denna stämmer. Inte frågar jag på varje kebabställe jag äter om köttet de serverar verkligen inte är kloakråtta eller någon annan varelse som hamnat där av misstag. Och skulle det väl vara så och jag inte blir sjuk av det så är ingen skada skedd.

Farsan åt hund en gång när han var på besök i Kina och fick reda på det först efteråt. Han överlevde. Han klagade inte och såg det som en intressant upplevelse.
  • Tomtefar
    EFI skrev 2011-04-02 18:41:24 följande:
    Kanske för att det är billigt skitkött, som även fler och fler etniskt svenskar väljer att rata?! Dessutom smakar det riktigt illa. Jag har själv inte ätit griskött mer än vid enstaka sporadiska tillfällen de senaste 15 åren, och jag mår direkt illa om jag äter griskött. Det enda jag klarar av i bästa fall är bacon och fläskfilé. Allt annat griskött får mig nästan sjuk.
    Är inte Bacon och fläskfilé gris? Själv är jag inte jätteglad för sylta eller leverkorv, men har inga problem att äta det. Att du inte tycker om det är ju en smaksak, men då har du haft dåliga kockar som tillagat dina maträtter.
  • Tomtefar
    Phlippan87 skrev 2011-04-02 19:17:23 följande:
    det är oerhört respektlöst att servera fläskkött till någon som man vet inte äter fläsk, oavsett anledning, och ännu mer respektlöst att försöka ljuga bort det
    Gästen blev säkert mätt, nöjd och belåten, vart brinner det?
  • Tomtefar
    woopie skrev 2011-04-02 19:38:26 följande:
    Gamla testamentet är över 4000 år gammal.
    galnakosjukan. salmonella framförallt kvicksilver är något som kommit under senare år...

jag menar att man i ett mångkultuellt samhälle med religionsfrihet bör acceptera att det finns de som inte kan/vill äta olika saker och om man ska ha middagsbjudning bör man vara beredd.

Judarnas, Musilmernas och de kristnas gud är faktiskt samma Gud :)
    Det finns även en miljard kineser och en miljard indier som nog varken är kristna, muslimer eller judar....skulle dessa 2 miljarder hamna i helvetet då?
    Om vi nu ska vara ett mångkulturellt samhälle så får vi ju dela med oss av våran kultur, här äter vi gris och det har varit vår kultur att äta det. Så det är bara att förvänta sig att det kan hamna på tallriken, liksom jag får förvänta mig att djuret som serveras är halalslaktat trots att detta strider mot min uppfattning av en hygienisk o moralisk livsmedelskonsumtion.
  • Tomtefar
    sissi76 skrev 2011-04-02 20:44:05 följande:
    Hoppas att TS blir bjuden till middag av kineser o får katter eller hundar i tallriken...
    skulle vilja se hur han reagerar.
    Farsan berätta att hund smakar som kyckling då han fick prova på i kina. Katt vet jag inte.
  • Tomtefar
    Maria A Koberg skrev 2011-04-02 20:56:26 följande:
    Hoppas TS blir bjuden på bajs, fast någon sagt det var helt vanlig korv.
    Du har säkerligen ätit någon form av avföring i ditt liv utan att ha vetat om det själv. Lite skit rensar magen som dom säger. Glad
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?