Inlägg från: firrig |Visa alla inlägg
  • firrig

Servera fläsk till en muslim?

Tomtefar skrev 2011-04-02 18:26:06 följande:
    Varför är grisen helt plötsligt ett orent djur? Vi har daglig konsumption av gris här i Sverige med stränga krav från livsmedelsverket. Och det är ett jävla hycklande från er människor som tycker detta. Har ni någon aning om hur många produkter som framställs av griskött, grisfett och grisblod? Varje gång ni äter gelatin eller godis äter ni grisfett med socker....tänk på det varje gång ni är sugna i godisdisken eller på en malacopåse. Tycker ni är respektlösa mot TS som betalt och bjudit på gratis mat.
    Lägg ner. Diskussionen handlar väl ändå inte om huruvida griskött är orent per se, utan huruvida man har rätt att veta ved man äter eller inte. Jag är allergisk mot en himla massa födoämnen och jag informerar om detta när jag blir bortbjuden. Om det ändå skulle serveras något jag inte tål kräver jag naturligtvis ingenting extra utan äter det som är möjligt. Jag har också tagit med mig egen mat om detta bestämts i förväg. 

Det jag absolut kräver är att få ärliga svar när jag frågar om maträttens innehåll! Om en värd ljuger för att behålla någon inbillad trevlig stämning hade jag hellre velat stanna hemma.
  • firrig
    nine05 skrev 2011-04-02 18:59:37 följande:
    firrig skrev 2011-04-02 18:47:40 följande:
    Lägg ner. Diskussionen handlar väl ändå inte om huruvida griskött är orent per se, utan huruvida man har rätt att veta ved man äter eller inte. Jag är allergisk mot en himla massa födoämnen och jag informerar om detta när jag blir bortbjuden. Om det ändå skulle serveras något jag inte tål kräver jag naturligtvis ingenting extra utan äter det som är möjligt. Jag har också tagit med mig egen mat om detta bestämts i förväg. 

Det jag absolut kräver är att få ärliga svar när jag frågar om maträttens innehåll! Om en värd ljuger för att behålla någon inbillad trevlig stämning hade jag hellre velat stanna hemma.
    tänkte bara förklara för en del okunniga varför griskött anses orent av vissa religioner, själv ser jag mig som ateist. men har valt att respektera att andra har tro och vad det innebär
    Var inte riktat mot dig nine05, blev bara upprörd av de som rättfärdigar TS beteende genom att säga att DE minsann inte tycker att gris är orent. Jag tycker inte heller att griskött är orent men jag har respekt för att andra ser det så och skulle aldrig bjuda på något mina gäster inte kan/vill äta av religiiösa eller andra skäl.
  • firrig
    Lenora skrev 2011-04-02 19:01:06 följande:
    Även om vi inte tar ställning i den religiösa frågan så är det oerhört dåligt av värdarna. Om jag har gäster som verkligen blir äcklade av skaldjur, inte sjutton serverar jag hummer hur gott och normalt jag själv än tycker att det är. Att ens komma på tanken att försöka lura i dina gäster att det är något annat är verkligen smaklöst.
    håller med!
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?