Inlägg från: EmmaOh |Visa alla inlägg
  • EmmaOh

Servera fläsk till en muslim?

ball of yarn skrev 2011-04-02 09:49:50 följande:
    Hoppas verkligen att detta är ett aprilskämt!! Annars verkligen respektlöst!!
    Min första tanke också. Det måste ju vara ett aprilskämt.
    Varför ens bjuda hem någon man har så lite respekt för annars?  
  • EmmaOh
    Familjen Valjus skrev 2011-04-03 09:06:16 följande:
    Varför jämnföra bajs och fläsk ^^
    BLIR BARA DUMMARE O DUMMARE DEN HÄR TRÅDEN
    För att för en troende muslim så skulle det kännas lika illa som att ha ätit bajs om de fick reda på det. Och för att motbevisa den idiotiska tesen att "det man inte vet tar man ingen skada av".

Men visst, vi kan jämföra det med människokött, hundkött eller kattkött istället. Skulle ni som inte tycker att det är ok att ljuga tycka att det även är ok att servera de kulturellt opassande köttsorterna som jag räknat upp och ljuga om vad det är?

Vad skulle ni som tycker det är ok säga om/när er gäst inser att det är fläsk och blir arg eller börjar gråta? 
  • EmmaOh
    Trynträ skrev 2011-04-03 15:01:14 följande:
    Kattkött äter de i andra länder liksom hund. Eller kanin, marsvin och andra djur som vi ser som husdjur. Ingen skillnad alls.
    Precis, i vår kultur så äter man inte katt så många svenskar skulle nog känna sig både äcklade och upprörda om någon bjöd på kattkött men ljög om det. Precis som en troende muslim skulle bli om hen blev ilurad fläsk.
    Eller för att ta det ett steg längre, det har funnits kulturer som äter människokött. De allra flesta skulle nog inte vilja bli ilurade människokött?

Vad är man för sorts värd om ens mål inte är ens gästers bästa? varför har man ens middag i så fall? Vad är syftet med att ljuga?

• EmmaOh
    ica skrev 2011-04-07 07:36:10 följande:
    Som gäst äter jag det som bjuds. Allt annat är ouppfostrat har jag fått lära mig. Det är en sak när det finns medicinska skäl. Vill man inte äta t ex fläsk så äter man av det andra.
    Som värdinna vill jag bjuda på mat som mina gäster kan äta (helst gilla). Jag skulle bli ledsen om jag missat att någon var muslim/jude och inte åt fläsk och inte säger något.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?