Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Servera fläsk till en muslim?

Här och nu skrev 2011-04-03 12:43:03 följande:
    Handlar om att griskött är svårt att förvara säkert i varma länder, där de flesta muslimer bor.
    Inte riktigt rätt, det handlar om att Gud har sagt det. Även om grunden givetvis är det som du påpekar (bland annat att gris är grogrund för trikiner) så är det mer korrekt att säga att det är ett förbud från Gud.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2011-04-03 12:48:04 följande:
    Men grundorsaken är vad jag skrev. Därför har regeln skapats. Sen är man fri att följa vilka regler man vill, utöver lagar.
    Absolut, men muslimer äter inte gris för att gud har sagt att det är orent. Inte på grund av risken för trikiner. Hade det inte stått i boken så hade muslimer förmodligen ätit griskött i moderna samhällen.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2011-04-03 12:58:22 följande:
    Regeln har skapats pga. det är svårt att förvara gris. Fattar du inte?
    Ja, och jag håller med om det (som jag har gjort från mitt första inlägg). Däremot anser jag att det är fel att säga att "muslimer äter inte griskött för att det är svårt att förvara det", de äter inte griskött för att de vill följa sin guds påbud.

Precis som de fastar, de gör det inte (främst) för att de mår bra av det utan för att det är just ett påbud från det som de uppfattar som den högsta auktoriteten.

Att både fastan och att inte äta griskött har ett annat, mer praktiskt, ursprung är sekundärt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enny signatur skrev 2011-04-03 13:54:06 följande:
    Jag anser det bör vara olagligt till och med. Helt enkelt för att den andre inte kan värja sig emot det. Om någon ljuger och serverar mig kött (vilket jag troligen uppräker) eller liknande (jag är vegetarian) och påstår att de tinte är det, ja då blir det liv i grytan och någon vän skulle jag aldrig kalla den.
    Är ett förbud verkligen rätt sätt att tackla högst personliga tvister? Hos vem ligger bevisbördan? Hur ska man styrka att någon verkligen undanhållit den informationen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:59:30 följande:
    Ingen har rätt att bestämma hur man ska agera för att vara något.
    Kanske inte men definitionerna blir urvattnade och meningslösa om man säger att man är muslim eller kristen när man egentligen är polyteist eller panteist. Så visst finns det vissa sätt man ska "vara på" (tro på, agera) för att räknas som muslim. Man ska bland annat tro på en enda gud, inte tro på treenigheten som ses i kristendomen och så vidare.

Dock är jag tveksam om fläskätande kan räknas som ett krav för att vara muslim. Å andra sidan känner jag inte till några inriktningar i islam som anser att fläskätande är ok men det är möjligt att det finns.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2011-04-06 11:16:16 följande:
    De får ett erbjudande som inte passar dem. Tänker inte gå in mer i detta. Har min åsikt.
    Snarare ett erbjudande man inte kan tacka nej till men som man inte vill ha.

Ska skolmaten betalas av skatten kan man som skattebetalare faktiskt kräva en del saker, bland annat att vissa saker ska serveras och att vissa alternativ ska finnas. I praktiken har ju inte enskilda skattebetalare den rätten men man ska ju definitivt kunna påverka som både minoritet och majoritet. Detta görs ju på det politiska planet.

Man kan inte bara säga att "om maten inte passar ta med er egen men ni for fortsätta betala".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-19 19:02:20 följande:
    Har hört att fläsk har en speciell bakterie som man måste vänja sig vid.
    Knappast. Bakterier dör vid upphettning.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?