Inlägg från: Aniko |Visa alla inlägg
  • Aniko

Servera fläsk till en muslim?

Om jag var TS skulle jag vara helt ärlig när gästerna kommer och säger att det är griskött och att de inte visste att just det paret inte kan/vill äta griskött. Jag hade inte ändrat om hela menyn eller gått och storhandlat på nytt bara för det parets skull - däremot hade jag försökt komma på någon extrarätt som de skulle kunna äta (kanske till alla gästerna så att inte paret känner sig utpekat), göra salladen extra matig och mättande etcetera.

Kan tillägga att jag själv är muslim och enbart äter halalslaktat och jag förväntar mig inte att bli bjuden på den typen av mat när jag är bortbjuden. Däremot säger jag till värden i förväg så att det inte uppstår pinsam situation under själva middagen. Om han/hon då själv erbjuder sig att bjuda på tex fisk så är allt okej, om de inte vill eller kan ändra på menyn och detta innebär kött som jag inte kan äta - ja då äter jag bara av tillbehöven. Och ser till att ha ätit innan jag går hemifrån så jag inte är vrålhungrig till middagen. Äta mig mätt kan jag göra hemma, jag går inte på middag för gratismat utan för sällskapets skull.

Allt går att lösa bara man vill och är flexibel - och det gäller från båda håll! 

• Aniko

Marcus01: håller helt med dig! Det hör till god ton av värden att fråga alla gäster om det finns något som de inte kan eller vill äta oavsett skäl (allergi, religion, etiska skäl osv) innan man planerar menyn.

• Aniko

Nej här och nu: det år vanligt hyfs att fråga alla gäster innan middagen om det är något som de inte kan/äta oavsett skäl. Jag har en känsla att du skriver såhär enbart för att det rör sig om muslimer. Om det var judar som äter kosher hade det säkert låtit heeelt annorlunda.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?