Inlägg från: Defiance |Visa alla inlägg
  • Defiance

Servera fläsk till en muslim?

EFI skrev 2011-04-05 16:40:51 följande:
    Min fru är ickepraktiserande muslim, men äter ändå inte gris, för det sitter i huvudet. Hon har blivit itutad sen hon föddes att gris inte är bra och det äter man inte. Den förklaringen har jag inga problem med att köpa och eftersom jag själv inte heller gillar griskött, så äter vi det inte hemma.
    Sedan vet jag om ickepraktiserande muslimer som äter fläsk inom familjen men det finns ändå en skam inblandad att man aldrig skulle öppet tala om det eller låta någon släkting se att man gör det även om denne själv är då ickepraktiserande så kan det just vara att
    denne äter inte fläskkött. Då vill dessa som äter fläskött undvika ett visst bemötande och  behålla det inom familjen, för sig själv. Det blir en hel del "hush" om det. Skulle vara intressant om man visste hur många "muslimer" faktiskt helt undviker och hur många
    lever med en hemlighet.
    Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • Defiance

Sedan måste jag bemöta det TS tar upp om att inte känna skillnad mellan olika köttsorter! Jag är en sådan som definitivt känner skillnad mellan fläsk och nötkött (smak och lukt) så man ska inte ta för givet att det inte finns skillnader mellan olika människors, lukt- och smaksinne.

• Defiance
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-05 17:27:55 följande:
    Varför skulle det vara vanligt att muslimer "smygäter" fläsk då dom vet att fläsk är smutsigt kött?
    Ja du, tror att det är vanligt bland muslimer som då är från Europa. Det finns nog smygätande och jag utgår ifrån det jag själv upplevde som barn att den fanns men
    det var ingenting dessa skulle tala om eller göra synligt för andra.

Det är sedan väl en smakfråga om fläsk är smutsigt eller inte? I våra tider handlar allt
    om hur man steker köttet och det är det som avgör om man kommer att bli sjuk eller inte. Det andra är allt som är rökt kött och vakumförpackat kan göra en sjuk och har ingenting med köttsorten att göra. Det tredje är om grisen är fortfarande smutsig idag, vad är då människan, har den bilden möjligtvis genomgått en förändring? Eller är vi fortfarande "full of ourselves"?
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?