Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Servera fläsk till en muslim?

Nu orkar jag inte kommentera alla idiotier jag sett i denna tråd, men måste protestera mot att fläskkött skulle vara så "billigt" och av sämre kvalité än nötkött. Jag är mycket intresserad av matlagning. Äter helt lamm, då jag tycker att det är det godaste köttet, men även en engelsk oxfilé eller ett rosagrillat andbröst är ju suveränt gott! Med detta sagt, skulle jag vilja hävda att de som tycker att fläskkött är "billigt skitkött" inte kan ett piss om matlagning. Grillade (förkokta) revbensspjäll med rätt sorts glaze är vansinnigt läckert, likaså knaprig bacon till scrambled eggs. Nacksteken är otroligt god att grilla, och en härlig haxe med surkål är himmelskt när suget sätter in. Nu väljer jag faktiskt lamm eller nöt framför fläsk när det gäller filén, men är valet mellan en ryggbiff (nöt) eller en grillad karréskiva (fläsk) så vet jag vad jag tycker bäst om.

För övrigt: att servera en muslim fläsk är så löjligt korkat att det inte ens är värt att kommentera. 

• mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-05 16:14:41 följande:
    Att servera en muslim fläsk om denne muslim själv valt att äta fläsk är inte ett dugg korkat.
    Amen vafan. Orka löjla sig.
  • mosterYster
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-05 16:58:44 följande:
    Varför skulle det vara "skönt" att få äta vad som helst? Griskött är sjukt onyttigt och många icke-muslimer äter ej gris av den andledningen. Sedan finns det ju folk som stoppar i sig lite vad som helst och då förstår jag dig :)
    Jag blir så trött på såna här kommentarer. Vaddå "griskött är sjukt onyttigt"? Exakt vad är så onyttigt? Skär du bort det synliga fettet, innehåller griskött mindre fett än keso. Vad är så "sjukt onyttigt" med det?
  • mosterYster
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-05 17:21:01 följande:
    Det handlar inte bara om det synliga fettet. Grisar har bandbask, dom kan bära på smittor och sjukdomar, dom äter kadaver och råttor. Googla gärna och se säkra källor.
    Fast det kött som säljs i affärerna (dvs det som de flesta köper) är noga kontrollerat och innehåller inte bandmask eller annat ruskigt. Det trodde jag alla visste?
  • mosterYster
    Defiance skrev 2011-04-05 17:32:10 följande:
    Sedan måste jag bemöta det TS tar upp om att inte känna skillnad mellan olika köttsorter! Jag är en sådan som definitivt känner skillnad mellan fläsk och nötkött (smak och lukt) så man ska inte ta för givet att det inte finns skillnader mellan olika människors, lukt- och smaksinne.
    Ja, självklart känner man skillnad på nöt och fläsk! Att tro att det smakar likadant är ju som att tro att man kan servera ett äpple och påstå att det är en apelsin!
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:03 följande:
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
    Absolut. Håller med. Det är detta kategoriska påstående att fläskkött skulle vara "billigt skitkött" jag irriterar mig på. Det finns tex något viltkött som faktiskt inte är gott alls, trots att det är snordyrt. Man utgår väl inte från priset när man köper bjudmat, utan från vad man själv gillar samt vad man tror att ens gäster kommer att uppskatta? I detta fall (ts) är fläsk självklart inte lämpligt, men snälla nån, jag skulle definitivt kunna bjuda in kronprinsessparet på fläsk om de ville komma. Så pass avancerad är jag vid spisen.

Min man, som inte är lika begiven på matlagning, skulle nog ta den lätta utvägen och handla hem några skivor hängmörad oxfilé om han var tvungen att laga bjudmiddag. Kan liksom inte gå fel.
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-05 18:08:32 följande:
    Där befinner ju sig de allra flesta vad gäller nivå på matlagning. Jag kan laga grönsaker närapå som Erwin Leuterbach, men fixar inte fläsk. Det är svårt att få bra, men när det är bra kan det vara otroligt. Men hur gott man än tycker det är så låter man bli att bjuda muslimer på det.
    Ja, det är väl självklart att man inte ställer fram en skinkstek när man bjuder muslimer på mat! Vi hade svenskt julbord här för mannens avdelning (bor ej i Sverige) och av gästerna var 3 muslimer och en jude. Jag hade aldrig tidigare tänkt på vad mycket fläskkött svenskar äter till jul... Men jag köpte nötfärs och kycklingkorv, så köttbullar och korv fanns även i fläskfria varianter. Julskinkan gick ju också bort för dem, men det löste jag med att bjuda suveränt god nötpastrami och kalkonpastrami i stället - de åt med god aptit och var jätteglada över att jag ordnat extra åt dem. Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!

Själv är jag ingen fena på att baka sötsaker. Så jag låter bli (och slänger till nöds ihop en hallonpaj eller liknande om vi har middagsgäster).
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-05 18:17:14 följande:
    Essensen i detta är meningen "Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!" , inte sant. Särskilt om man inte ljuger om ingredienserna i maten. ;)
    Haha, ja precis! Den muslimska kvinnan var faktiskt på väg att ta julskinka, jag fick rycka in och upplysa henne om att det var fläskkött... (hon tackade mig). Och NEJ, hon ville INTE äta fläskkött, hon trodde att det var något annat (fråga mig inte vad, jag fattar inte hur man kan ta miste på det...)
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:21:52 följande:
    Och varför tar man av nåt man är osäker på?
    Hon trodde väl helt enkelt inte att det var gris, utan kalkon eller nåt annat.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:26:40 följande:
    Man behöver inte ha mycket innaför pannbenet för att laga en härlig fläsfilé. Betydligt färre kan laga nåt gott av nötkött, som ska va mega-lyckat om jag ens ska smaka.
    Hahaha, oj då. Jag gissar att de flesta skulle ha omvänd åsikt...
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:50:18 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:56:53 följande:
    Givetvis kan man säga det, men om jag inte äter nåt pga. etiska skäl eller allergi ligger det i mitt ansvar att fråga. Inte i muslimers?
    Det var inte ett problem för mig att säga "du, det där är fläskkött, bara så du vet!" Tog kanske 3 sekunder och gjorde faktiskt inte ont någonstans.
  • mosterYster
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:43:27 följande:
    Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?
    Är man det allra minsta allmänbildad så känner man till att  de allra flesta praktiserande (och även icke praktiserande) muslimer INTE äter fläsk. Och nej, din bekantskapskrets utgör tyvärr inget statistiskt underlag i den frågan.

Herregud, råkar jag veta att en av mina gäster verkligen inte gillar lamm så lagar jag ju inte till en lammstek?!? Och där är det inte ens religiöst betingat, utan bara preferens. Men så gillar jag ju när mina gäster är nöjda också. Struntar man i det så kan man ju bjuda på vad som. Blodpudding till ett JV, fläskstek till en judinna eller muslim, leverbiff till någon som spyr av lukten av lever. Och surströmming till precis alla, för är man gäst så äter man vad som serveras, punkt.

Eller?
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-04-18 20:57:53 följande:
    kom hit ska jag bjuda dig på en buffe med fårtestiklar, hjärna, lite ögon och varför inte en bit fårtunga.
    Shit vad spännande! Är jag också bjuden?
  • mosterYster
    Umm Elias skrev 2011-04-18 22:13:03 följande:
    jag vågar inte laga mat åt kockar, haha...
    Haha, jag är inte kock, bara nyfiken på allt! Och de där sakerna du räknade upp har jag aldrig ätit (utom fårtestiklar - och det var gott!) så jag vet ju inte hur det "ska" smaka.
  • mosterYster
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-19 12:20:03 följande:
    OT men måste bara fråga,
    När man äter fårtestiklar, äter man sperman som är där inne då också? Förvånad
    Det har jag ingen aning om! Tror inte man kan bli dräktig med lammungar iallafall...
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?