Inlägg från: ica |Visa alla inlägg
  • ica

Servera fläsk till en muslim?

Sarah f skrev 2011-04-05 16:45:42 följande:
    Men om du får hem en gäst som är muslim och inte bryr dig om att fråga kan du inte utgå ifrån att denne tycker det.
    Men vi vet din ståndpunkt, om man har turen att bli hembjuden till dig har man inget att säga om maten som serveras så länge du själv kan äta den. (Verkar det som i alla fall.)
    Det är ju en bjudning inte tvångsmatning som gäller. Har man inte vett att säga att man inte äter något förrän samma dag så kan man äta salladen. Då har ju många redan planerat och handlat maten.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:38:44 följande:
    OJ, vad välkommen man känner sig på en sådan bjudning. Kanske ska skriva intill OSA att man får ta en matsäck med om man har religiösa föreskrifter att följa.
    Bjuder man så får man väl för bövelen bjuda till mentalt också, inte anse att folk får skylla sig själva om man på sin FEST inte orkar bry sig om gästerna.
    Men jag som gäst kan säga till vad jag inte kan äta när jag tackar ja. Jag väntar inte till sista dan. För varför vara en besvärlig gäst.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:46:25 följande:
    Det håller jag med om, det är också vanligt folkvett.
    Dessutom hade den muslim jag umgåtts mest med grisfötter i sitt kylskåp. Även om hans mamma inte fick veta det.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:50:06 följande:
    Men om vi utgår från vad människor som är muslimer har för allmäna påbud så kan man kanske räkna ut att detta inte är norm eller det vi ska bilda en allmän uppfattning på detta kylskåpsinnehåll. Skulle du bjuda dina vänner på grisfötter med hänvisning till att till och med vissa muslimer äter såna?

Varför är det så viktigt att pracka på en människa griskött? Det finns många alternativ, goda näringsrika och lättlagade.
    Nej, jag bjuder mina vänner på nåt jag tycker är gott och som jag tror att de gillar med. Men att stå och laga specialmat till en muslim som kan äta griskött när det är familjen skulle kännas absurt. Och om mina gäster tackar ja och sen i sist minuten säger att de inte äter nåt så är det de som inte vart särsklit smidiga. Jag är allergiker och har avstått delar av middagar för att inte bli sjuk. För även de jag berättat för glömmer. Jag kanske inte kom hem mätt men det är min sjukdom att ta hänsyn till inte andras.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:42:21 följande:
    Det där var så dumt att man inte ids motivera.
    Jag följer min tro och de hinder den lägger för mig och det gör andra med. Jag följer däremot inte andras tro.
  • ica
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:46:19 följande:
    Svara om du kan.Läste att hon ej var osäker, men är det så himla farligt att äta ditten o datten får man ju ta reda på hur det ser ut. Vart tog det egna ansvaret vägen?
    Ja, som allergiker och diabetiker så får man ära av det som bjuds så varför inkompitensförklara muslimer.
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:50:18 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
    Jo, men det förrutsätter att man berättar i god tid om vad man inte äter. Ska köttet vara halal-slaktat med? För det strider mot min övertygelser om att djur inte ska plågas i onödan.
  • ica
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:55:47 följande:
    Hur menar du nu?
    Att de själva kan välja att äta det de mår bra av och låta det andra vara.
  • ica
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:58:12 följande:
    Var har jag sagt det? Jag bjuder mina vänner på det de tycker om. Är det många går majoriteten först. Mina muslimska vänner ÄTER gris, om det inte framgått. Men i förskola/skola anser jag att man äter vad som serveras. Det är ändå gratis.
    Precis! Ibland blir det nån ny gäst där man inte vet och då chansar man om de inte har vett att medela vad som inte funkar för dem.
  • ica

Som gäst äter jag det som bjuds. Allt annat är ouppfostrat har jag fått lära mig. Det är en sak när det finns medicinska skäl. Vill man inte äta t ex fläsk så äter man av det andra.

• ica
    Saltagrodan skrev 2011-04-07 09:16:39 följande:
    I trådstarten så handlar det om att lura någon att äta något den av religiösa skäl valt att avstå ifrån. Det är lika illa som att  serverar en allergiker jordnötter eller en vegan kött och inte informera om det. Det är respektlöst.
    Att lura i en allergiker nåt de inte tål kan göra dem väldigt sjuka och i vissa fall döda dem. Det är betydligt värre än att nån får i sig nåt de har fått för sig att de inte ska äta.
  • ica
    Adephi skrev 2011-04-19 08:11:16 följande:
    Varför ens medvetet servera någon något som dom inte äter?

Är det en sport eller? "vem får flest muslimer att äta fläsk"
    Lika väl som det finns de som säger att de inte äter lever och blir ilurade det. Inget du blir sjuk av eller dör av. Det finns många som har griller och inte äter vissa saker.
  • ica
    Familjen Valjus skrev 2011-04-19 10:02:00 följande:
    Fast nu är det ju pga e religion
    (konstig religion där mán inte kan äta vad man vill, o hur kommer det sig att det inte finns en enda gud i världen som totalförbjuder all form av droger)
    ot ursäkta

vet att man kan bli sjuk om man äter fläskkött o är ovan o det är ju i en gryta lite svårt att peta bort :)
    Tror inte att man som nötköttsätare blir sjuk av fläsk. Det brukar vara de som är veterianer som inte klarar att smälta kött.
  • ica
    mosterYster skrev 2011-04-19 17:01:05 följande:
    Det har jag ingen aning om! Tror inte man kan bli dräktig med lammungar iallafall...
    Det låter ännu äckligare när man tänker på det.
  • ica
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-19 17:16:01 följande:
    Jag äter inte fläsk, men dock har jag råkat göra det (omedvetet) och spytt alla gångerna. Tror magen blir känslig för just fläsk faktiskt då jag nästan ALDRIG spyr annars och inte ens visste att dte var fläsk tills efter jag spytt. Är jäääkligt noga med att kolla sånt nuförtiden.
    Intresant! Det hade jag ingen aning om. Är det bara fläsk eller är det olika sorters kött so kan ställa till det?
  • ica
    Adephi skrev 2011-04-19 21:04:35 följande:
    Det är rent ut sagt respektlöst att lura i folk saker som de inte äter oavsett orsak

Du kan tycka det är griller men uppenbarligen tycker människan som valt det inte samma sak.
    Jag tycker det är en väldig skillnad på att inte laga specialmat och lura i folk nåt de inte tycker att de ska behöva äta. Jag bjuder på det jag vill och tror att mina gäster tycker om. Men om jag sent får veta att nån inte vill ha nåt så ändrar jag inte hela menyn när maten är inköpt och påbörjad. Då får det vara medicinska orsaker. Är det nån som ändrat sin syn på vad de kan äta men inte iddas meddela mig i vettig tid så får de äta av det som bjuds eller stanna hemma.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?