Inlägg från: Momii |Visa alla inlägg
  • Momii

Servera fläsk till en muslim?

Jag hoppas detta var ett dålig "första april-skämt" eftersom tråden skapades då.

Varken min man eller dotter äter gris (mannen är muslim) och jag är "deltidsvegeterian" och äter fågel och ibland fisk. Blir vi bortbjudna på middag så vet folk om vad vi äter och anpassar maten därefter. Förstår inte varför man annars vill bjuda om man inte tänker servera något alla kan äta eller gör någon extra rätt? Självklart gör vi likadant för våra gäster som vi bjuder på middag! Man ska värna om sina vänner/gäster!

Som sagt hoppas jag detta är ett dåligt skämt för man lurar inte i folk något de inte vill äta! Det handlar helt enkelt om respekt. Det värsta är att du ljög när du fick frågan om det skulle serveras griskött. Med lite fantasi så går det lika lätt att göra en likadan gryta men byta ut fälskköttet mot kycklingfilé till det muslimska paret.

• Momii
    Här och nu skrev 2011-04-06 10:54:44 följande:
    I minst 2 skånska kommuner får man äta vad som serveras eller veg.
    I vilka kommuner då om man får fråga?
  • Momii
    beli skrev 2011-04-06 10:46:40 följande:
    Hallå, såg ingen min fråga från igår? Har TS varit här inne sen 1 april?
    Om du klickar på "Visa endast" under TS bild kan du själv se att TS inte varit inne sen 1:a april. Du är dock inte den enda som ifrågasatt det hela som ett dåligt aprilskämt.

Förhoppningsvis är det ett skämt men det skapar ju debatt och det är väl därför tråden lever än.
  • Momii
    beli skrev 2011-04-06 14:45:33 följande:
    Det du kanske glömmer är att moderatorn tog bort den här tråden ur Känsliga rummet och att man därmed inte fick vara anonym - och TS hade ju varit anonym. Därför undrar jag om nån (som läst samtliga 58 sidor) vet ifall han kommit tillbaka efter 1 april och skrivit nåt under eget användarnamn.
    Nej har inte glömt för jag har inte följt tråden men då kan det ju mycket väl vara så! Har ju faktiskt mina aningar om vem det kan vara men tänker inte uttala mig om något jag absolut inte vet till 100%.

Kan ju tycka att TS som kan stå för sin lögn rakt upp i ansiktet på sin middagsgäst borde våga stå för sina ord och handling här också.
  • Momii
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:41:03 följande:
    Lund o Landskrona.Blev ett jävla liv i Landskrona, kommunen var rasister osv. Det blev tyst när de kunde visa att lako-ovo-veg är näringsriktigt nog o att muslimer/judar hade 3 val: Äta vad som serveras, veg eller skicka med barnen.
    Att servera personer med allergier alternativ kost tycker jag är en självklarhet men jag som själv valt att vara vegeterian får ju också en möjlighet att få kost som passar mig. Förstår då inte varför inte de som valt bort att inte äta griskött inte ska kunna få något motsvarande i köttväg. Ska det handla om kostnadsfråga så är ju inte sojaprodukter billigare. Nu syftar jag såklart på när det handlar om skolmat. Spelar det roll om jag valt bort det av religösa skäl eller att jag helt enkelt inte tycker om att äta just det köttet eller kött öht?
  • Momii
    Adephi skrev 2011-04-06 13:01:01 följande:
    Sen kan det ju också vara så att TS inte vill stå för sin tråd längre efter anonymiteten togs bort.. Drömmer
    Låter mycket troligt! Hade ingen aning om att den inte fick vara anonym längre. Har inte följt den utan bara tittat in då och då.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?